Jste připraveni vyzkoušet si focení něčeho dynamičtějšího ve vašem městě či bezprostředním okolí? Vítejte v 11. tématu výzvy #CreateYourLight – #UrbanSportsPhotography!
Little Shao je fotograf působící v Paříži, a jeho doménou je lifestyle, sport a tanec v ulicích tohoto velkoměsta. Je Nikon ambasadorem a při své práci obvykle používá fullframe fotoaparáty řady Nikon Z. Jedenácté výzvy Create Your Light se však zhostil s kompaktním a lehkým DX fotoaparátem Nikon Z 50.
Jaké tipy Little Shao poskytuje, aby vaše fotografie sportu v městském prostředí zaujaly diváky?
Správné prostředí a kompozice
Důležité je, abyste zvolili správný sport a vsadili ho do správného prostředí – aby nakonec vaše fotografie nevyzněly absurdně. Například volejbalista smečující uprostřed ničeho, bez soupeřů, bez sítě. Proč by takto hrál volejbal uprostřed ulice? Taková kombinace sportu a prostředí nedává žádný smysl. Určitě je dobré být kreativní, ale zároveň je třeba mít smysluplný kontext. Mými objekty při pouličním fotografování sportu jsou freestyle fotbalisti, parkouristi, běžci či tanečníci. Ale dalších druhů sportu, které se dají dělat – a fotit – na ulici je více.
Nezapomínejte na kompozici s ohledem na konkrétní místo. Vyberte si lokaci, která vypadá dobře už sama o sobě, bez sportovce. Přidáním akce pak scénu ještě umocníte. I když soustředíte pozornost na objekt, okolí mu může dodat dynamiku a zlepšit celkový dojem. Umístěním objektu do třetiny (do zlatého řezu) a využitím linií nasměrujete pohled diváka na akci. Zkuste také vzít do hry vodicí linie, které velmi dobře fungují v úhlopříčném směru – viz následující foto.
Zmrazení akce
Fotografujete akci, a chtěli byste zachytit pohyb dokonale ostře? Chtěli byste jej „zmrazit“, ale nevíte, jak na to? Pokud požadujete dokonalé zastavení pohybu, musíte použít velmi krátký čas závěrky. Tento způsob zachycení akce bez pohybové neostrosti využívám při focení městské sportovní fotografie velmi rád. To, kam vsadíte akci a jak ji zkomponujete, vypráví příběh a umocní pohyb. Při tom všem mám zároveň rád čistý a ostrý snímek. Při focení kohokoliv a čehokoliv v pohybu se snažím, aby čas závěrky byl alespoň 1/1 000 s nebo kratší. Čím je expozice kratší, tím víc minimalizujete nechtěné pohybové rozmazání.
Výběr správné techniky
Při focení akce v městském prostředí čelíme různým, často náhodným situacím, které vyžadují rozličnou fototechniku. Zároveň ale nechceme, aby nás po celodenním fotografování bolela záda z těžkého fotobatohu plného techniky. V tomto případě jsem si proto vybral kompaktní Nikon Z 50. Jeho nízkou hmotnost jsem ocenil, když jsem lezl po střechách Paříže se sadou objektivů, které jsem měl sebou. Zároveň jsem si užíval možnost vyklopit displej a fotit z opravdu nízké polohy. Při fotografování sportu v městském prostředí si často nemůžete lehnout na zem už jen proto, že je jednoduše špinavá, ale také proto, že potřebujete snímat z tak nízké polohy, že byste se ani nedokázali dívat do hledáčku :-) Na focení #UrbanSportsPhotography bych doporučoval alespoň jeden širokoúhlý objektiv a jeden až dva teleobjektivy.
Já jsem z širokoúhlých objektivů použil ultralehký setový Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR, Nikkor Z 14–30 mm f/4 S a také Nikkor Fisheye 16 mm f/2,8 přes FTZ adaptér. Z teleobjektivů používám nový Nikkor Z 70–200 mm f/2,8 S VR a pevné sklo AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED.
Širokoúhlá ohniska vám pomohou vytvořit dynamické kompozice s jistou dávkou zkreslení a se zahrnutím zajímavého okolí, textur a architektury do záběru. Dlouhá ohniska čili teleobjektivy zase dokážou „přitáhnout“ i vzdálené objekty, které „vyrostou“ za snímaným sportovcem – viz moderní čtvrť La Défense za skákajícím freestylistou na druhém snímku.
Dá se říci, že teleobjektiv dokáže zvýraznit pozadí, kdežto širokoúhlý objektiv umocní blízké objekty, které vypadají větší a dynamičtější (viz 3. foto). Teleobjektiv pak má ještě další schopnost – eliminovat pozadí díky malé hloubce ostrosti.
Clona
Jestliže chcete rozostřit pozadí za fotografovaným objektem, použijte otevřenou clonu (malé clonové číslo). V kombinaci s delším ohniskem dosáhnete krásně rozostřeného pozadí (bokehu). Pomůže vám to soustředit pozornost na objekt, jeho výraz či akci a zároveň potlačit pozadí.
S hloubkou ostrosti pracujte podle přímé úměry – čím vyšší clonové číslo, tím větší hloubka ostrosti a naopak. Pro rozostření pozadí tak budete využívat malá clonová čísla a pro ostré pozadí velké clony. Na hloubku ostrosti má vliv také ohnisková vzdálenost objektivu. Čím je ohnisko delší (větší „přiblížení“), tím menší je hloubka ostrosti. Proto rozostřeného pozadí a hladkého bokehu snadněji dosáhnete teleobjektivem nežli širokoúhlým sklem. Pokud naopak chcete mít ostrý jak snímaný objekt, tak i pozadí a okolí kolem něj, zvolte širší ohnisko a vyšší clonové číslo.
Zaostřování
Jsou tři způsoby, jak ostřit při fotografování sportovců. Prvním je AF-S (Single) zaostřování. Používám ho v situacích, kdy se objekt nepohybuje dopředu či dozadu, ale pohyb vykonává na místě v neměnící se vzdálenosti ode mě. Při jednoduchém automatické ostření AF-S zaostříte namáčknutím spouště do první polohy. Když takto tlačítko spouště držíte, zaostření je aretované a vy můžete v hledáčku kontrolovat kompozici a průběh akce. Spoušť poté domáčknete v nejvhodnějším okamžiku. Při tomto záběru vertikálního skoku jsem automaticky zaostřil na místo, kde stál objekt. Při skoku se vzdálenost mezi ním a mnou nezměnila, proto zůstal zaostřený.
Druhým způsobem zaostřování při fotografování akce je použití kontinuálního automatického ostření AF-C (Continuous). V tomto režimu autofokusu systém při namáčknutí spouště stále přeostřuje tak, jak se mění vzdálenost mezi vámi a snímaným objektem. Stačí jen jej udržovat na zvoleném zaostřovacím bodu nebo skupině bodů. Například u následující fotografie jsem takto sledoval celou dráhu freestyle běžce jak se přibližoval ke mně. Autofokus v režimu AF-C jej po celou dobu udržoval v zóně ostrosti.
Používejte AF-S (jednosnímkové ostření) nebo AF-C (kontinuální ostření) s automatickou detekcí tváře/očí! To je slíbený třetí způsob, jak můžete při #UrbanSportsPhotography zaostřovat. Od předcházejících postupů se liší, Little Shao vysvětluje jak:
„Tento způsob ostření funguje jednoduše pokud máte v záběru tvář. Umožňuje vyhnout se nechtěnému zaostření na jakoukoliv překážku v zorném poli. Na následujícím snímku jí byl míč. Funkci jsem chtěl využít na to, abych zajistil, že budu mít stále zaostřené na tvář/oko, protože performer žongloval náhodně a pohyb byl velmi nepředvídatelný. Abych se ujistil, že systém skutečně spolehlivě zaostřuje na tvář nebo oči, fotil jsem objektivem AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED s extrémně malou hloubkou ostrosti. I ta nejmenší chyba ostření by tak byla okamžitě viditelná. Využil jsem režim kontinuálního snímání a výsledkem je množství záběrů s přesným zaostřením na tvář!“
Tak co? Necháte se také zlákat na focení sportovní fotografie v městském prostředí? Budeme rádi, když svoje úlovky zveřejníte na sociálních sítích s tagy #CreateYourLight a #UrbanSportsPhotography, označíte nás @nikon_cz_sk a připíšete svoje město!
Těšíme se na vaše fotografie!