Takzvané přepaly – přeexponované, zcela bílé části obrazu v místech, kde by měla být kresba – patří mezi strašáky fotografů. Mnozí autoři jsou vůči přepalům až paranoidní – nesnesou ve fotografii jediné takto postižené místečko. Já tvrdím, že drobné přepaly jsou „kořením fotografie“, nicméně například na pleťovce je vidět také nechci. Dynamický rozsah snímačů má svoje hranice, digitální fotografii je třeba obvykle exponovat právě s ohledem na nejvyšší jasy. Nicméně některé scény jsou zkrátka tak kontrastní, že se do dynamického rozsahu jednoduše nevejdou. Takže co se nepodařilo při stisknutí spouště, zkoušíme zachránit v počítači. Samozřejmě z RAWu. A k tomu máme u Nikonu software Capture NX-D. A software Capture NX-D má funkci Highlight Protection.
Pár sekund práce
Funkci Highlight Protection (doslova Ochrana proti nejvyšším jasům/přepalům) najdete v paletce Tone (Detail), kterou vyvoláte klepnutím na „půltlačítko“ stejného názvu ve spodní části hlavní paletky Edit (viz obr výše). Jediným ovládacím prvkem je posuvník s hodnotami 0–100. Nyní bych mohl prezentovat ukázky a čistě teoreticky tím výklad skončit. Ale… musíte znát dvě důležité informace.
Předně: funkce Highlight Protection není takříkajíc Highlight Killer – zabiják přepalů. Pokud je fotografie celkově přeexponovaná, musíte v Capture NX-D pracovat nejprve s korekcí expozice, která dokáže efektivně obnovit kresbu v částech obrazu přeexponovaných cca o 0,7–1 EV (1 EV už s „odřenýma ušima“). Poté teprve vstupuje do hry funkce Highlight Protection. Ukažme si to na příkladu.
U přeexponované fotografie jsem snížil expozici pomocí korekce EV –0,6. Jak vizuálně, tak i po zobrazení přepalů v Capture NX-D (menu Image | Show Lost Highlights nebo klávesovou zkratkou Shift + H) jsem zjistil, že jsou zde stále části obrazu, které by bylo vhodné ztmavit. Mimochodem, vy, kdož fotíte sport, jistě víte, jaký problém pro digitální snímač představují svítivé dresy. U těch se přepalům při kontrastnějším osvětlení snad nedá vyhnout. Nicméně pojďme dál a vystřídejme, respektive doplňme na našem hřišti korekci expozice ještě funkcí Highlight Protection.
Přepaly na pleťovce byly díky funkci Highlight Protection téměř beze zbytku eliminované, zůstaly jen na svítivě zeleném dresu. Zde pomohlo ještě o fous snížit korekci expozice na –0,7 EV, byť ani tak není náprava dokonalá. To jsou ty svítivé dresy…
Kam se poděla barva?
Ale já chci upozornit na druhou důležitou skutečnost, spojenou s funkcí Highlight Protection. Všimli jste si, jak její použití ve fotografii potlačilo červené odstíny? Zde je přímé porovnání.
Výborně je potlačení červené barvy vidět na helmě, zřetelné je ale také mírné „zmrtvolnění“ pleťových odstínů. Této konkrétní fotografii to naštěstí neuškodilo. Ona helma je opatřená matným lakem, takže jí úprava jen prospěla. A snížení saturace pleťovky u „bílého muže“ také není nikterak rušivé. Ale… na této ukázce to není příliš vidět, nicméně funkce Highlight Protection snižuje saturaci fotografií obecně. Nejvíce se to dotýká primárních barev RGB, přičemž u červené je změna nejviditelnější.
Tomuto faktu je třeba věnovat zvýšenou pozornost u snímků, které vyžadují velmi přesnou barevnou reprodukci. Typicky je to například produktová fotografie. Ale nevěšte hlavu, případné navýšení saturace je dílem okamžiku, takže se vlastně nic neděje. Jen zkrátka musíte vědět, že při použití funkce Highlight Protection – která jinak odvádí skvělou práci –, může nastat tento malý, ale řešitelný problém.
Já osobně funkci Highlight Protection v malých hodnotách (cca 15–20) používám de facto neustále, a to i když na fotografii nejsou evidentní přepaly. Možná je to jen můj subjektivní dojem, ale nemohu se ubránit pocitu, že po jejím „zásahu“ se na snímku zjemní přechody barev a jasů, což je samozřejmě jen pozitivní.