Funkci Nahradit barvu (Replace Color) budete jistě znát z Adobe Photoshopu. Nastavíte míru rozmazání či spíše prolnutí (Fuzziness), kapátkem naberete nějakou barvu, k výběru můžete přidávat i ubírat, a poté v takto jednoduše vyselektované barvě můžete měnit odstín, saturaci a jas. Tuhle skvělou funkci osobně využívám velmi často. Například pro desaturaci barevného nádechu papírového pozadí při focení ve studiu. Holt jsem šetřil na nepravém místě a koupil si místo bílého pozadí roli lehce nažloutlou. Že tohle umí i Zoner Photo Studio? Ne tak, jako Photoshop, ale zrovna zmíněné odsaturování zvládne výborně.
Modrý asfalt
Ne, vážně nehledejte v menu ZPS funkci podobného názvu. Finta spočívá v tom, že použijeme funkci… Chromatická vada. Předvedu na příkladu.
Po jednom focení koloběžek jsem vyvolal RAWy v Capture NX-D, vyexportoval z nich TIFFy a přepnul se do Zoner Photo Studia X, ve kterém dělám hromadné úpravy. Typicky je to zmenšení na webové rozlišení, vložení vodoznaku, konverze do JPEGu a třeba ještě i přejmenování. Hromadné úpravy má ZPS dovedené takřka k dokonalosti – psal jsem o tom před lety zde. Dnes už sice vypadá rozhraní jinak, ale v podstatě je návod stále použitelný. Nicméně zpátky k naší problematice.
Až jsem fotografie otevřel v ZPS, všiml jsem si u jedné z nich nepříjemně sytého modrého nádechu asfaltu vozovky. Snímek byl jinak barevně korektní, jen tahle jedna část obrazu ne. Vypadal takto.
Už jsem málem startoval Photoshop – abych využil onu funkci Nahradit barvu –, když jsem si vzpomněl, že už jsem tuto činnost dělal i v Zoner Photo Studiu. Je to tak jednoduché, pojďte si to zkusit. Spusťte funkci Chromatická vada (a nepřemýšlejte nad tím, že je původně určená k jinému využití :-) )
V ovládacím panelu Odstranit chromatickou vadu klepněte na zatržítko Potlačit zvolenou barvu. Poté klepněte na ikonku pipety u pole Barva a naberte v obrazu barvu, kterou chcete potlačit čili desaturovat. Výsledek pak už jen doladíte třemi posuvníky Míra odstranění, Tolerance barvy a Plynulost přechodu. Jejich význam asi není třeba složitě vysvětlovat.
Všimněte si jen, že já jsem u položky Míra odstranění zvolil jen 41 %, nikoliv rovnou stovku. Drobný barevný nádech jsem asfaltu nechal, protože stoprocentní odstranění barvy by bylo značně nepřirozené. Výsledek vypadá takto:
Na produkty a jiné
Využití funkce Chromatická vada bylo v tomto případě naprosto bezproblémové, ale vy byste měli vědět, že není takříkajíc samospasitelná. Její využití je hlavně pro odstranění barevného nádechu u neutrálně šedých odstínů, například u pleťovky s ní nepochodíte. Také nastává problém, když se ve fotografii nachází stejné barvy ještě jinde, kam však patří. V tom případě si lze někdy pomoci selekcí potřebné oblasti (stačí hrubý výběr). Kdyby ale na našem příkladu byla koloběžka modrá (nikoliv barvě čisté rzi), už byste měli velký problém. Pokud by byla modrá třeba bunda nebo helma jezdce, selekce by to vyřešila.
Na závěr jen doplním, že výborné využití je například v produktové fotografii, kdy lze s pomocí této funkce odstranit nežádoucí barevné odlesky na kovových částech či dosáhnout skutečně černé barvy. Když fotím fotoaparáty a objektivy, de facto se bez této funkce neobejdu. Takže vyzkoušejte také! Na závěr ještě přímé porovnání zdrojového a upraveného snímku.