Na českém (a slovenském) časopisovém trhu je aktuálně novotou vonící devětadvacáté vydání časopisu FOTO. Počtvrté v novém luxusním „knižním“ provedení. Já jsem jej ani ještě nestačil celé pročíst, nicméně mohu vaší pozornosti doporučit tři články, které mě zaujaly na první pohled.
Malá galerie – ať už Malá galerie Spořitelny, Malá galerie České spořitelny nebo nyní Malá galerie v České spořitelně na Kladně –, kterou už bezmála 40 let provozuje fotograf a galerista Jiří Hanke, je legendou mezi tuzemskými galeriemi specializovanými na fotografii. Rozhovor s Jiřím Hankem, který vedla Martina Grmolenská si určitě nenechte ujít. Je to velmi příjemné čtení.
Já vím, na rozhovory jsem trochu „úchylný“, takže vám doporučím ještě druhý skvělý rozhovor z časopisu FOTO č. 29. Ten pochází z pera jeho šéfredaktora Tomáše Hlivy – jež rozmlouval s dokumentaristou Janem Jindrou. Jeho soubory Noční vlaky, Chalupáři nebo třeba Jídelní a lůžkové vozy budete určitě znát, i když si možná nevybavíte jméno autora. 14stránkový rozhovor s názvem Hlavice pro válku bez vítězů si tedy určitě přečtěte.
Třetí článek, který bych rád doporučil vaší pozornosti – tedy stejně jako všechny ostatní v novém vydání časopisu FOTO –, nese název Jak prodat reprodukci fotografie pro Playboy za 4 miliony dolarů. Jeho autor, profesor Vladimír Birgus, se zde zamýšlí nad nejdražšími fotografiemi světa. Respektive nad fotografiemi, za které jejich kupci zaplatili největší částky. Skutečně obrovským paradoxem naznačeným v titulku je, že mezi finančně nejoceňovanější snímky patří prachsprosté reprodukce fotografií jiného autora…
FOTO ve FAITu
S novým redesignem časopisu FOTO přišli jeho tvůrci také s limitovanou edicí profesionálních tisků fotografií vybraných autorů. Psali jsme o tom na Nikonblogu. Edici FOTO můžete – kromě webové nabídky zde – vidět až do půlky ledna také naživo. Časopis FOTO je totiž součástí výstavního projektu brněnské FAIT Gallery, který podporuje začínající umělce a absolventy výtvarných škol. Přijďte se podívat až vás přestanou bavit předvánoční nákupy v sousední Galerii (obchodní ovšem) Vaňkovka. Ostatně zarámovaná reprodukce ze série Edice FOTO může být také výborným vánočním dárkem…
Tisková zpráva
Odstíny paměti v novém FOTO 29
Fenomén Alexandr Michała Siareka, Odsun sovětských vojsk Jana Jindry, Totální nasazení Zdeňka Tmeje.
Dál a hlouběji do paměti se postupně noříme se soubory, které vám představujeme v tématu tohoto vydání, v němž jsme se zaměřili na vidění historických událostí očima fotografů, jejichž subjektivní obrazové výpovědi nějakým způsobem narušují „oficiální“ obrazy našich pamětí, často pokroucené vlivem propagandistických pohnutek konkrétní doby.
Zatímco datace vzniku děl Tmeje a Jindry nám dává pohodlí kritického pozorovatele vybaveného odstupem času, mladý polský autor Michał Siarek mapuje v makedonské Skopji „potěmkinovské vesnice“ současné vládnoucí garnitury. Výsledkem je neobyčejně vycizelovaná moderní obrazová řeč a jeden z nejlepších souborů, s jakým jsme se v posledních letech mohli v dokumentární fotografii setkat – v aktuálním čísle věnujeme tomuto fotografickému skvostu šestnáct stran.
Bohatý obrazový materiál, jímž pečlivě ilustrujeme téma dvacátého devátého vydání časopisu FOTO, připomíná mimo jiné blížící se výročí listopadové revoluce a v tomto roce také 25 let od definitivního odsun sovětských vojsk z tehdejšího Československa. Letmé vizuální zapátrání v naší paměti neuškodí také s ohledem na aktuální události, podle kterých se zdá, že s tou vítězící pravdou a láskou to nebude tak úplně jednoduché.
Tomáš Hliva, šéfredaktor
Z obsahu časopisu FOTO 29
_fotostory Dia Takácsová
_profil Rachel Cox
_portfolio Zdeněk Tmej
_portfolio Michał Siarek
_rozhovor Jan Jindra
_kultura Nejdražší fotografie světa
_rozhovor Jiří Hanke
_ikona Sam Shaw
_talent Jana Gombiková