Od vlajkové lodi k misi 360 – první novinky Nikonu v roce 2016

Jako každým rokem představují hned na začátku ledna významné světové firmy své novinky na veletrhu spotřební elektroniky v americké Nevadě, ve městě hazardu, v Las Vegas. A Nikon samozřejmě není výjimkou. Nutno předeslat, že první novinky Nikonu letošního roku vypadají velmi slibně. Jsou rozkročeny přes několik různých kategorií, a dokonce vytvářejí nové…

Výměna stráží – Nikon D5 na scénu!

O tom, že se chystá Nikon D5, se od jisté doby nejen spekulovalo, nýbrž přímo vědělo – ostatně psali jsme o tom i na Nikonblogu. Design nové vlajkové lodi profesionálních zrcadlovek Nikonu sice doznal oproti D4 nebo D4S kosmetických úprav, stále je to ale velmi robustní a velmi odolné tělo se skvělými parametry.

Nikon D5

FX snímač se dočkal vyššího rozlišení – nyní má hodnotu 20,8 Mpx. Data zachycená senzorem – ať už se jedná o foto nebo video – zpracovává procesor EXPEED 5, který se mimo jiné stará také například o to, aby při maximální citlivosti ISO 3 280 000 obraz příliš nešuměl… Nikon D5 je také první DSLR této značky, která umí nahrávat 4K video (3840 × 2160 px) při snímkové frekvenci 30p. Kromě toho samozřejmě zvládá také Full HD video 1 080/60p a nižší kvality.

Pozoruhodnou přestavbou prošel také autofokusový modul Nikonu D5. Nyní disponuje celkem 153 ostřicími body, z nichž 99 je křížových. Z celého počtu bodů lze 55 z nich uživatelsky vybírat (z toho 35 křížových). Autofokusový modul má citlivost –4 EV a dokáže pracovat s objektivy (nebo sestavami objektiv+telekonvertor) o světelnosti až F8. V tomto případě lze vybírat z devíti bodů, aktivních je jich však patnáct.

Nikon D5

Coby nejrychlejší DSLR Nikonu zvládá D5 zachytit 12 sn./s, včetně ostření a měření expozice každého záběru, případně 14 sn./s při expozici a zaostření zablokovaném na prvním snímku a zvednutém zrcátku. Celkem je Nikon D5 schopen zaznamenat v jedné sérii až 200 fotografií (nekomprimovaný 12bitový RAW/JPEG).

Data se ukládají na dvojici karet XQD. Toto není úplně ověřená informace, ale snad bude možno servisně slot na dvě XQD karty za nějaký poplatek nahradit double slotem na CF karty. Uvidíme… Pořízené snímky či videa můžete kontrolovat na dotykovém displeji s úhlopříčkou 8 cm a rozlišením 2 359 tisíc (!) obrazových bodů. USB port má nyní specifikaci 3.0, takže data budou proudit velmi rychle, kromě toho můžete u Nikonu D5 očekávat také podporu nového bezdrátového modulu WT-6.

Nikon D5

Předpokládaná cena Nikonu D5: 193 189 Kč

Zázraky se dějí – Nikon D500

Pěkně s námi ten Nikon vypekl, co říkáte? Všichni toužebně očekávali Nikon D400 a on si klidně přijde rovnou s pětistovkou… Ale vážně: nástupce D300 nebo D300S – budete-li za něj nový Nikon D500 považovat – je vskutku vymodlenou DX zrcadlovkou. Řada D7xxx mnoha uživatelům třístovky z nějakého důvodu nepřirostla k srdci, takže tu máme pokračování DX DSLR s trojciferným označením.

Nikon D500

Nikon D500 lze bez velkého přehánění nazvat jako „DX-D5“. Jen považte: Robustní tělo s horní a zadní stěnou z hořčíkové slitiny. Navíc bez výklopného blesku (!), což jeho „obrněnost“ ještě zvětšuje. Dále 20,9Mpx snímač s obrazovým procesorem EXPEED 5. Stejný čili 153 bodový autofokus, jaký má Nikon D5, a k tomu maximální snímací rychlost 10 sn./s do vyrovnávací paměti schopné pojmout – opět stejně jako u D5 – až 200 nekomprimovaných 12bitových RAWů. Video zvládá Nikon D500 samozřejmě ve 4K/30p a nižších rozlišeních, pro záznam videa má tento fotoaparát nově k dispozici tříosou elektronickou stabilizaci.

Pak jsou tu „drobnosti“, jako je kompatibilita s novým bleskem Speedlight SB-5000, vybavení technologiemi Wi-Fi (vč. NFC) a SnapBridge nebo třeba výklopný dotykový displej s rozlišením 2 359 tisíc obrazových bodů. Z duálního slotu XQD/SD asi mnoho lidí nadšeno nebude, nicméně třeba se nakonec dočkáme rozšíření XQD karet…

Nikon D500

Předpokládaná cena Nikonu D500: 64 389 Kč

Systémový blesk Nikon Speedlight SB-5000

Přestože je rozměrově o něco menší – což je samozřejmě nutno brát jako přednost, nikoliv jako negativum –, můžete nový systémový blesk Nikon Speedlight SB-5000 považovat za nástupce SB-910 čili do této doby nejvyššího modelu Speedlightů.

Nikon Speedlight SB-5000

SB-5000 přichází se dvěma základními novinkami: s možností rádiové komunikace, respektive rádiového odpalování a s nově vyvinutým chlazením blesku, umožňujícím „pálit o sto šest“. Abyste využili vestavěné „rádio“, musíte mít na fotoaparátu nasazen nový adaptér WR-R10, který zatím bohužel podporuje jen Nikon D5 a D500. Nicméně je dobré vědět, že v tomto režimu dokáže fotoaparát ovládat až šest skupin blesků SB-5000. Pokud si vystačíte s polovinou – a „vidíte na sebe“ –, lze využít dnes již klasický systém CLS, který by měl fungovat i u starších fotoaparátů. A jak je to s tím chlazením? Odpoví věta z tiskové zprávy:

Nový praktický chladicí systém umožňuje pořídit s tímto kompaktním bleskem až 120 expozic v 5sekundových intervalech nebo až 84 expozic v třísekundových intervalech bez rizika přehřátí blesku.

Nikon Speedlight SB-5000

Na závěr ještě pár technických údajů:
– Směrné číslo GN 34,5 (ISO 100, ohnisko 35 mm FX), tedy de facto stejné jako SB-910
– Zoomovací hlava 24–200 mm + 14mm rozptylka
– Pohyb hlavy směrem dolů v úhlu 7 °, směrem nahoru v úhlu až 90 °, otáčení v úhlu 180 ° doleva a doprava
– Doba nabíjení 2,6/1,8 s (alkalické AA baterie/Ni-MH AA akumulátory)
– Max. počet záblesků 150/190 s (alkalické AA baterie/Ni-MH AA akumulátory)

Nikon Speedlight SB-5000

Předpokládaná cena blesku Nikon Speedlight SB-5000: 18 199 Kč

Dvojčata AF-P DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G a …G VR

Nejsem si úplně jist, ale mám takový pocit, že je to poprvé v historii Nikonu, co se u objektivů pro zrcadlovky setkáváme s označením AF-P. Ono písmeno P znamená, že je objektiv vybaven krokovým ostřicím motorem. Tisková zpráva k tomu říká:

Díky krokovému motoru Nikon zaostřují oba nové objektivy tiše a jsou rychlejší než doposud. Při pořizování snímků s využitím zoomu lze objekty ihned a naprosto přesně zaostřit. Při natáčení videosekvence umožňuje motor plynule přesouvat oblast zaostřování od objektu k objektu. Přitom pracuje téměř neslyšně. Natočené videosekvence tak nejsou rušeny zvuky zaostřování objektivu, které sice bývají nenápadné, ale přesto slyšitelné.

AF-P DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR

Jinak jsou tyto dva objektivy – které se od sebe liší pouze přítomností, nebo absencí technologie VR čili optické stabilizace – vzhledově i konstrukčně podobné poslednímu modelu objektivu AF-S DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR II. Jedná se tedy o „skládací objektivy“, které jsou v transportním stavu zasunuté tak, aby zabíraly co nejméně prostoru.

Podle všeho byla ale u nových AF-P DX Nikkorů přepracována optická konstrukce: nyní sestávají z 12 členů uspořádaných v 9 skupinách, dvě čočky jsou asférické.

AF-P DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR

Předpokládané ceny objektivů:

AF-P DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G: 5 449 Kč
AF-P DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR: 6 969 Kč


Dar přítele Modrozuba

Dnes, respektive včera (či jak je to vlastně s tím zámořským časem) oznámil Nikon na mezinárodním veletrhu CES 2016 v Las Vegas také novou technologii s názvem SnapBridge, jíž hodlá vybavit téměř každý další nově vyvinutý fotoaparát. O co se jedná? Informace zatím máme kusé, nicméně mělo by jít o technologii k bezdrátové komunikaci s tzv. chytrými zařízeními, tedy smartphony a tablety s operačním systémem iOS nebo Android. Oproti současné technologii využívající připojení Wi-Fi by však SnapBridge měl pracovat s Bluetoothem. Jak to bude fungovat, jak spolehlivě a rychle, to se dozvíme, jakmile dostaneme do rukou nějaké zařízení SnapBridgem vybavené. Nechme se překvapit…


Celý svět v jednom záběru

Poslední chytrá krabička, kterou Nikon na letošním CESu ukázal, ani v nejmenším nepřipomíná nic z toho, co v celé své historii zatím vyprodukoval. Ano, Nikon Key Mission 360 je něco jako outdoorová kamerka, ovšem, jak napovídá název, s možností záznamu 360stupňového obrazu – což ostatně dokládá přítomnost dvou objektivů na těle, mezi kterými pracuje 1/2,3″ snímač, respektive nejspíš dva snímače, které jsou schopné zaznamenat 4K video.

Nikon Key Mission 360

Kamera Key Mission 360 je voděodolná do hloubky 30 metrů, vydrží pád z výšky 2 m a mráz do −10 °C. Nechybí elektronická stabilizace obrazu, Wi-Fi připojení a pravděpodobně ani nová technologie SnapBridge. Na trhu by se měla objevit na jaře, ale české příznivce podobných zařízení nejspíše zklamu – kamera Nikon Key Mission 360 není určena pro český trh.

Nikon Key Mission 360


Sdílej

25 komentáře

  1. No pravda, D500 jetak trochu splněním a překonáním snu o nástupci D300s, ale i já už přestal na plnění snů v létě věřit a pořídil D7200. Měnit po necelém roce nebudu – věřím, že mě v tomhle podpoří i cenovka (mezi 40 – 50 tisíci odhaduji?)… I tak se myslím Nikon vytáhnul! :-)

  2. Všechno naprostá paráda, jen ale nerozumím tomu, proč Nikon Key Mission 360 není určen pro český trh? A není to jediný podobný fotoaparát, který není v ČR oficiálně v prodeji. Že by nějaká záludnost v našich zákonech?

  3. Na Nikon com k D5 přímo uvádějí:
    Fotoaparát je k dispozici ve dvou verzích, jeden, který používá dvě XQD karty, a další, která používá dvě karty CompactFlash.

    Jsem zvědavá, zda bude mít D500 nějaká omezení rychlosti a přesnosti ostření oproti D5.

  4. Tak v zahraničí lze tělo D500 předobjednat za 2000 dolarů, což je docela dost. Ale šikovně to Nikon nastavil ve srovnání s FX variantou. V podstatě nová kategorie s DX snímačem, ze které může těžit i v konkurenci fullframe těl. Kluci sedli ke kalíškům s rýžovým destilátem a prostě se povedlo… :-))

  5. Jo to je fakt, i když to čekání bylo docela dost dlouhé – zřejmě těch kalíšků muselo být také dost. Já už dávno přišel na FF, ale tenhle kousek jistě potěší srdce majitelů DX. Kdybych nebyl FF, tak ho beru hned. Teď všichni držme palce, aby se neobjevily dřívější problémy – cákající olej, reflexy, chybně ostřící body. Snad se soudruzi poučili a neudělají již další chybu.

  6. Jak fotoaparáty, tak blesk je podle všeho skutečně špička. Ale – co ty ceny? Po zdražení poloviny objektivů – a není to zdražení kosmetické – tyto ceny (pokud jsou oficiální). Že chce Nikon skoro 200 tisíc za D5, budiž – i když od D4s je to řádný skok, takový fotoaparát si koupí dobře vydělávající profík nebo amatér, který má peněz nadbytek. Ale 65.000,- Kč za D500 – zatím se pořád DX platforma považuje za hobby řadu fotoaparátů – ale cenovka D500 se již v české kotlině začíná nebezpečně blížit profesionálním fotoaparátům. I když cena na trhu může být nakonec o pár tisíc nižší, stále to asi bude nad 60.000 Kč. D 7200 stojí cca 29.000,- Kč – to je k vyššímu modelu pořádný skok, to budou manželky trávit těžko:)

    K blesku: zde je na místě konstalovat: „Hurá, konečně“. Ale proč zase přes adaptér, za další peníze a to několikanásobně ke každému blesku. Daleko elegantnější by bylo vestavět adaptér do blesku (není zase tak velký) a přidat třeba jeden nějaké kontakty do sáněk blesku – místa je tam na to dost. Takhle jsou to další peníze a další serepetičky navíc. Cena blesku také není zrovna lidová.

    Myslím, že cena nových produktů zkrátka hodně lidí odradí a možná i znechutí.

  7. makofoto: Adaptér v blesku asi bude – přijímač. Někde ale ještě musí být vysílač

  8. To makofoto:
    Souhlasím se vším, co jste napsal, až na jednu věc. D500 bych zcela jistě nepovažoval za hobby fotoaparát. Vždyť téměř jediné, čím se liší od profi D5ky je DX snímač absence vestavěného gripu. V tomto ohledu bych D500 určitě považoval za profesionální nástroj minimálně například pro focení sportovních událostí nebo focení zvířat (ptactva), kde je 1,5x crop faktor k nezaplacení. Zhodnotím-li ovládání, robustnost a spoustu šikovných vlastností apod. jedná se o profesionální přístroj, který vás dostane „trošku dál“. Cenovka 65 000 je sice poněkud přemrštěná, časem ale podle mě klesne na hodnotu přiměřenou tomu, co D500 umí a zvládá (alespoň podle specifikací).
    Škoda jenom absence většího množství dobrých dedikovaných DX skel.

  9. Jestli skutečně začne prodej D500 na 65000,-Kč, tak je to nehorázná drzost distributora. To je podle aktuálního kurzu 2579 USD. Navýšení ceny o více než 500 USD je zlodějská marže.

  10. Makofoto = přesná definice
    pan Cudla: odpověděl jste si sám v poslední větě… pro DX řadu jsou určena DX skla, která prostě do profi segmentu nepatří a nebyla zamýšlena jako profi-řada, z toho důvodu stále zůstává D500 ve třídě hobby, byť věřím, že starší konkurenty FF (D700,D3) strčí parametrově do kapsy … nicméně ten DX formát čipu je jasně svazující, zejména na širokém ohnisku… a tím pádem ta cena je úlet a pochybuji, že by se tak stal stroj bestsellerem… to by ta cena musela být tak o 20k nižší… tj. na úrovni US ceny.

  11. to Jan Sommer: To nám ovšem nikterak nebrání v používání FX skel… při velikosti tohoto fotoaparátu není velikost FX skel nikterak limitující.
    Ještě k ceně: Vzpomínáte kolik stála D300 v době uvedení na trh? A stejně ji lidi kupovali jak zběsilí a dodneška si ji nemůžou vynachválit a to i s tehdy ještě více limitujícím výběru DX skel. Mimochodem Nikonem byla D300 vždy považována za profi tělo….

  12. Troufal bych si odhadnout, že nadpoloviční většina budoucích majitelů D500 ve světě bude mít současně FX + DX systém. D500 si koupí z těchto, často současně platných důvodů:
    1. získají profesionální rychlé tělo k FX superteleobjektivům pro sport, wildlife, distanční reportáž, ….
    2. dnes mají D800 či D810 s nízkým framerate a někdy i se zbytečně vysokým rozlišením, takže si dokoupí druhé tělo, aby měli 10 fps, nový AF modul, vylepšené video a další nové vlastnosti aniž by museli kupovat drahou a těžkou D5, takže D500 se stane doplňkem D810 v tom, co neumí a současně levnější ochutnávkou D5
    3. používají hlavně FX systém, často pro profesionální využití, který je však na soukromé cesty příliš těžký, takže kombinace Nikon D500 + Nikkor 16-80/2.8-4 je dostatečně lehká, přitom to ale není ergonomický a funkční downgrade jako třeba kompakt či bezzrcátka, no a s D500 si mohou i soukromě ponechat zvyklosti z profi ovládání D5.
    4. záložní rychlé tělo k D4, D4s a D5

    Ve všech uvedených případech nebude poptávka po profi DX sklech, protože teleobjektivy jsou „obojetné“ DX + FX, pokud někdo má pro FX pevná skla Nikkory 20/1.8, 24/1.8, 35/1.8, 50/1.8 + 85/1.8, využije je i pro DX a určitě by si nekoupil DX 20/1.8 nebo DX 24/1.8, byť by byly lehčí. Maximálně tak DX 16/1.8 nebo DX 18/1.8.
    Skutečně hlavní poptávka bude pouze po kvalitním lehkém základním zoomu pro DX platformu, který doplní FX výbavu objektivů. No a to splní Nikkor 16-80/2.8-4 dokonale. To, že je dokonce nepatrně lehčí, než 16-85/3.5-5.6 začíná dávat smysl pro cílové skupiny viz výše, hlavně pro 3.

    A nikde není napsáno, že se nedočkáme ještě AF-S DX 16-55/2.8E VR pokud ovšem náročných zájemců, kteří nemají FX tělo + 24-70/2.8 je vůbec dostatečné množství.

    No a my zbývající, co jsme náročnější, ale nemáme FX systém a chceme jen DX systém, máme třeba D7200 + 16-80/2.8-4 + 10-24/3.5-4.5 + další skla dle potřeb a jsme spokojení taky.
    Dnes už asi těch, co si koupí D500, protože trpělivě čekají 8 let s D300, bude tak málo, že to je pod rozlišovací schopností Nikonu.
    No a pokud nějací jsou, mají 17-55/2.8, 16-80/2.8-4, 12-24/4, 10-24/3.5-4.5, 70-200/2.8, Sigmy, …
    a budou chvilku nadávat, že neexistují profi
    Nikkor AF-S DX 10-16/2.8E, Nikkor AF-S DX 16-55/2.8E VR, Nikkor AF-S DX 16/1.8G, Nikkor AF-S DX 24/1.6G, Nikkor AF-S DX 58/1.4G a Nikkor AF-S DX 40-140/2.8G.

  13. Věřím, že ty ceny budou trošku nižší. Ceny které jsou tady uvedené jsou přepočet z dolarové oficiální ceny. D4s taky nestála 170.000,- ale 149.000,-.

  14. Hmmmm, keď Nikon pýta za „profi“DX telo dve tisícky, ja osobne netrpezlivo čakám „ľudový“(ale skutočne ľudový)FX foťák, ktorý bude cenovo pod psychologickou hranicou tisíc eur…-)
    Možno to znie ako sen, ale kopa ľudí celé roky blúznila o nástupcovi D300 a dostali ju. Ja verím v ľudový FX za cenu napr . D7x00-ovej rady….

  15. Nikon opět zklamal, resp. „nezklamal předpoklady“.

    1) D500 měl být FX, něco jako D5500 s FX čipem a cenovkou do 30k. Místo toho je to osekaná D750 s malým čipem. Kdyby raději dali do D750 EVF a přepínání mezi DX a FX režimem, tak se nemuseli drbat s vývojem dalšího modelu.
    … nemá to stabilizaci čipu
    … nemá to EVF
    … taky co byste chtěli za pouhých 60k, že?

    2) Na DX segmentu bude mít Nikon tělo za 64 tisíc, ale STÁLE na něj nemá odpovídající DX světelná skla, resp. jen 35/1.8 G a 40/2.8 G.
    Nikon se asi spoléhá na Sigmu, Tokinu, Tamron a Samyang, že dodají skla, zvláště 18-35/1.8 a 14-20/2.0 :-D

    3) Ale zatím máme jen asi deset modelů DX objektivů 18-55/šero-tma, tak k nim doděláme rovnou dva nové :-D

    Nikone Nikone… jak hluboko jsi klesl.

    Ještě že Commlite dělá plně elektrifikovaný adaptér Nikon F sklo > bajonet Sony E.

  16. Docela jsem zvědavý na to „milionové“ ISO. Jestli to bude jen cirkusově marketingové “ koukněte umíme maximálku 1 640 000 ISO/ 3 200 000 ISO“ , nebo se posune i ISO použitelné. Mít DX s ISO 52 000 a s úrovní šumu dnešních ISO 1 600 , to bych si nechal líbit.

  17. jako spokojeny majitel d300s se mi tato novinka libi,ale 60 papíru nedam,nejsu blázen.
    počkám nějakej ten rok a cena určo klesne a hlavně budou vychytány všechny mouchy ja ko u nik. d600.
    Ale na co su hlavně zvědav,je použitelne iso,ktere je pro mne limitujici s nynějsšim strojkem

  18. ************************
    1) D500 měl být FX, něco jako D5500 s FX čipem a cenovkou do 30k. Místo toho je to osekaná D750 s malým čipem. Kdyby raději dali do D750 EVF a přepínání mezi DX a FX režimem, tak se nemuseli drbat s vývojem dalšího modelu.
    … nemá to stabilizaci čipu
    … nemá to EVF
    … taky co byste chtěli za pouhých 60k, že?
    ************************
    Proč by někdo, kdo má fotoaparát s DX snímačem, chtěl FX fotoaparát s cenou do 30.000? Aby si na něj musel za dvojnásobek ceny fotoaparátu koupit objektivy? Kolik by asi takových lidí bylo?
    Osekané D750 moc nerozumím – v čem? Ano, má „osekaný“ snímač – všechny ostatní zásadní parametry jsou lepší.
    Elektronický hledáček – k čemu? Nějak jsem si nevšiml, že by zrovna po EVF uživatelé zrcadlovek toužili.
    Stabilizace čipu – D500 má elektronickou stabilizaci obrazu při natáčení videa. Při fotografování mi stabilizace snímače vážně nechybí – je to další komplikovaná věc, která se může porouchat a stabilizace v objektivech odvádí zatím daleko lepší práci.
    Ano, s profesionálními objektivy DX máte pravdu – naštěstí se alternativní výrobci velmi dobře činí a začíná být jedno, zda je Nikon má nebo nemá. Na trhu jsou.

  19. Musím se přiznat že novinky od Nikonu od uvedení D750 mě nechávají naprosto chladným. Kdyby Nikon přišel s produktem srovnatelným s fullframe Sony s podobnými objektivy jako má Zeiss, mohli bychom se bavit o zásadní novince.

  20. Přiznání je polehčující okolnost. Čím je fullframe Sony tak vyjímečný? A objektivy Zeiss jsou jistě dobré – máte na mysli, že má Nikon dělat jen objektivy s pevným ohniskem s ručním ostřením?

  21. Sony má jako výrobce fotoaparátů dvě přednosti, 1) nepodlehl retro mánii a má svěží design a 2) nebojí se revolučních inovací. Ale na profi focení to ještě moc není.
    Marketingově vyzdvihované vlastnosti A7 jako jsou malé rozměry a elektronický hledáček jsou z mého pohledu prostě hrubé vady – nepotřebuju profi přístroj optimalizovaný pro ruce osmiletého dítěte a nepotřebuju displej, o kterém mi někdo tvrdí, že je lepší než moje vlastní oči.

    Čím by mne teď Nikon opravdu potěšil by byla D5 v malém těle – jako D700 po D3, to bych teda zatleskal :-))

  22. A mně by potěšil, kdyby udělal FX tělo se stejným ovládáním, jaká mají profi. U D 600, 610 i u 750 /kterou nikon prohlašuje za profi – zůstal styl ovládání amatérských zrcadlovek. takže si kupte k D 810 záložní tělo, ale ovládání je úplně jiné. A že to jde, ukázal u D 500, ale ta je DX. Pořád mi chybí dlouhodobá „strategická“ koncepce – připadá mi, že se často mění osazenstvo marketingu a podle toho vypadají výstupy. Příkladem k zaplakání je Nikon A bez hledáčku za brutální cenu, a navíc ještě s „divadelním“ kukátkem za příplatek skoro osm tisíc. Nekupte to.
    Takže to byl totální propadák a mohl to být hit. Koupil jsem ho za výprodejovou cenu, prakticky za třetinu ceny původní – takže to byla cena, která mohla být na začátku.Fotí báječně, perfektně zvládá kontrast atd. Jako zápisník jednička s hvězdičkou. No, a u zrcadlovek vidíme obdobnou situaci – jakoby na marketingu vůbec nevěděli, co chtějí, nebo realizovali „momentální“ nápady.. Jestli ale budou pokračovat ve stylu D 500, tak se snad začne blýskat po dost letech na lepší časy. Jako letitý nikonista tomu bude držet palce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *