Vyvolávání kontrastních RAWů – Capture NX-D budiž pochválen

Po víkendovém pobytu v přírodě – samozřejmě s nezbytným fotoaparátem – jsem se rozhodl, že konečně vyzkouším vyvolávání RAWů v novém Zoner Photo Studiu 18. Úprava prvních pár snímků proběhla hladce. Musím říci, že ZPS je pěkně svižný, odezva na „tahání šoupátky“ je téměř okamžitá i u snímků z Nikonu D600, tedy s 24Mpx rozlišením. Kámen úrazu ale nastal, jakmile došlo na poměrně hodně podexponovanou a kontrastní fotografii. Takto to vypadalo při otevření v modulu Vyvolat:

Vyvolávání kontrastních RAWů – Capture NX-D budiž pochválen

Naprosto intuitivně jsem tedy sáhl po šoupátku Expozice a opravil to, co jsem samozřejmě měl udělat už při focení. Nicméně žádný velký zázrak se nestal, snímek zůstal stále velmi kontrastní. Takže jsem zkusil snížit parametr Kontrast. Ale ouha… místo toho, aby se snížil kontrast, program ořízl stíny – posunul levou hranu histogramu ke středu.

Vyvolávání kontrastních RAWů – Capture NX-D budiž pochválen
Vlevo přidání expozice, vpravo snížení kontrastu. Jak vidíte na histogramu, došlo k ořezání stínů (vpravo dole zvětšené detaily histogramů)

Když jsem neuspěl s parametrem Kontrast, zkoušel jsem laborovat s hodnotou Černý bod, poté s křivkou, ale výsledek byl stále stejně neuspokojivý. Nechci svádět vinu na Zoner Photo Studio, možná to s ním prostě jen neumím, ovšem po chvíli mi došla trpělivost a fotografii jsem otevřel v Capture NX-D…

Jako fotograf

V „kepčru“ neupravená fotografie vypadala logicky stejně hrůzostrašně jako v ZPS, takže jsem postupoval stejně – opět byla prvním krokem korekce expozice. Už zde je vidět, že se tento program chová jinak: stíny nejsou natlačené až k okraji histogramu.

Vyvolávání kontrastních RAWů – Capture NX-D budiž pochválen
Vlevo neupravený snímek, vpravo po korekci expozice. Všimněte si rozdílu histogramu vůči ZPS (vpravo dole zvětšené detaily histogramů)

Takže ještě upravit kontrast. V sekci Picture Control jsem u položky Contrast jednoduše zvolil Auto. Heuréka! Funguje to bezvadně. Automatika snížila kontrast o jeden stupeň, já jsem pak ještě manuálně „o fous“ ubral korekce expozice a snímek byl hotov. Fotografii nechybí ani stíny, ani světla, tonální prokreslení je téměř ideální.

Vyvolávání kontrastních RAWů – Capture NX-D budiž pochválen
Výsledná fotografie zpracovaná za cca 3 minuty v Capture NX-D

Jaké je resumé? Netvrdím, že je Capture NX-D ideální program – spousta funkcí mu chybí, rozhraní není nejpovedenější, nepatří k nejrychlejším, ale… Protože docela často experimentuji s ostatními „vyvolávači“ RAWů, mám za sebou dost srovnávacích testů. Vždy se však nakonec potvrdilo, že Capture NX-D si s nikoňáckými NEFy nebo soubory NRW poradí ze všech softwarů nejlépe (to samozřejmě platí i pro starší Capture NX2).

Ano, stejnou fotografii jsem pak ještě zkusil zpracovat v applovském Aperture. Šlo to, „eperčr“ si s ní poradil výborně, nicméně dalo mi to mnohem více práce. Musel jsem například hýbat s křivkou, což už je funkce spíše pro počítačového grafika nežli fotografa. V Capture NX-D jsem postupoval „jako fotograf“ – opravil jsem expozici, opravil jsem kontrast a za tři minuty bylo hotovo. Tak to má být.


Sdílej

10 komentáře

  1. A proč jste to nezkusil také v Lightroomu, když – jak píšete – docela často experimentujete s ostatními „vyvolávači“? Skoro mi připadá, že se „programově“ tváříte, jakoby Ligtroom neexistoval.

  2. ZPS bylo na RAW vždy katastrofa. Verze 18 je už sice poměrně rychlá a lépe pracuje právě se stíny a světly, ale pořád se to nedá použít jako primární převodník. Pokud je fotka exponovaná +/- 0,7EV, tak jsou výsledky ještě vpořádku, ale zásadní problém je právě u fotografií jako z uvedeného článku. Jelikož se jedná o úpravy z RAW, tak se předpokládá větší rozsah úpravy expozice, ale to právě ZPS nezvládá, resp. je třeba udělat několik kroků navíc oproti běžným zvyklostem. LR je příkladně rychlý, odezvy bleskové i funkčně vyhovující. Jenomže mám problém s barevnými profily, barvy jsou jiné než c CNX-D resp. JPG z těla. Zkoušel jsem vytvořit i svůj profil, ale prostě pořád to není ono. Navíc postupným zkoušením různých programů jsem zjistil, že CNX-D je nejkvalitnější, zachovává nejvíce detailů, LR bohužel ne. Problém Capturu je, že někdy padá, rychlost je žalostná, ovládání není nejpohodlnější a celkově ten program není žádná sláva. Co tedy zvolit? Nejvíce fotografů používá LR a docela to chápu, práce s ním je velice pohodlná a ikdyž jak jsem psal, převod není 100%, ten rozdíl v praxi bude asi zanedbatelný.

  3. Mohl by se doplnit do článku odkaz na stažení testovací fotografie ve formátu RAW? Ať si může každý vyzkoušet svůj vlastní postup v různých RAW editorech.
    Děkuji

  4. Nikon Capture – byl vynikající a ve své době naprosto bezkonkurenční, jediné co mi opravdu chybělo byl ořez s pevným poměrem stran – to nechápu jak mohli vynechat
    Capture 2 – přibylo nastavení pro korekci zkreslení objektivu, konečně ořez s pevným poměrem stran a novinka možnost lokálních úprav – byla by to úplná bomba kdyby nezměnili UI, zlámat ruce člověku co předělal volně plující paletky do pevného doku kde se automaticky zabalují (kdyby možnost takového chování přidali prosím, ale nechápu proč museli zrušit původní) aby toho nebylo málo tak jednou upravený soubor už nešel konvertovat v NXView (u jedničky to šlo bez problémů) ani to vrátit do stavu jak vylezl z foťáku, jako bonus se soubor o polovinu zvětšil díky vložení mega náhledu. Demo stačilo k rozhodnutí nebrat.
    Capture 3 (NX-D) – zadarmo dobrý – ovládáním návrat k jedničce, až na ten vzhled, ale dá se to přežít. Co postrádám je například historie změn kde by se dalo vrátit k poslednímu uloženému stavu, nebo možnost označit část histogramu (jednička uměla). Taky je to líné, občas spadne a dala by se najít řada dalších nedostatků (View podporuje rating -1 ale Capture ne, multiview jen vertikálně, ne horizontálně ani nejde rozhazovat mezi monitory, zvýraznění přepalů/stínů dost nepoužitelné). Ukládání metadat do extra souboru má svoje výhody i nedostatky, co ale nechápu je zvláštní adresář (osobně bych to nejraději měl přímo v nef jak to dělala jednička, klidně jako volitelné nastavení). Celkově shrnuto je to na dobré cestě ale budou muset ještě trochu máknout než to bude dobře použitelný produkt. Kdyby časem doplnili lokální úpravy a vydali i verzi pro Linux tak budu hýkat blahem (možná bych jim odpustil i tu prasárnu s akumulátory)

  5. Fotim málo a můžu si dovolit trávit „vyvoláváním“ víc času, takže mám D610 nastavenou na neutral bez doostření a bez kontrastu a když udělám takhle podexponovanou fotku, tak jí smažu a udělám novou. Rozdíl ve zpracování RAW v ZPS a v C-NX2 je pořád propastný. ZPS používám spíš jako prohlížeč a organizer. C-NX2 se mi ani nezdá moc pomalej, nespěchám na něj a s 8gb RAM a 2GB grafikou provádí jakékoli změny v podstatě v reálném čase bez zpoždění. Co mu celkem trvá je odšumování, ale to při dnešních možnostech ISO v podstatě nepoužívám. Spíš bych řekl, že mě štve, že C-NX2 končí s podporou právě u D610, takže při přechodu na vyšší/novější model těla budu nahranej.

  6. Na rawy jsou i jiné programy a nemyslím si, že většina používá Lightroom. Jsou na netu i diskuze Lightroom vs Capture One. Já používám delší dobu Capture One a řekl bych, že je to velmi slušný soft.. Více o něm třeba zde, včetně postupů (https://www.paladix.cz/sekce/praxe/). Řekl bych, že z vypálených, přesvětlených míst dokáže vydolovat opravdu hodně. Podívejte se sami Pozor neplést si Capture One a Capture NX D.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *