Známé rčení praví, že když dva dělají totéž, není to totéž. Dvě mladé dámy Magdaléna Fukanová a Markéta Polášková, které tvoří tvůrčí tým s názvem Czech Vibes, si to uvědomily velmi brzy poté, co založily tuto značku. Vsadily tedy na příbuzenský vztah fotografie a videa. A sázka vyšla.
Rozhovor s Magdalénou Fukanovou a Markétou Poláškovou – Czech Vibes
Na úvod se vás musím zeptat na to, jak vlastně vznikla značka Czech Vibes? Respektive jak to celé začalo?
Magdaléna: „Czech Vibes je projekt, který vznikl na Instagramu v roce 2014. V době, kdy jsme Instagram objevovaly, nacházely jsme nový svět, ale v té době jsme samy ještě nic nevytvářely. Nefotily jsme ani nenatáčely video. Sledovaly jsme spoustu zajímavých fotografů i videomakerů, a strašně nás to bavilo. A jednou – když jsme byly na výletě v Alpách – přišel vlastně úplně náhodou nápad, že bychom si mohly založit společný instagramový profil a začít tam dávat svoje fotky a videa.“
Markéta: „Spíš jen fotky. Videa jsme v té době ještě nedělaly.“
Magdaléna: „Ano. Takže jsme nejprve dál cvakaly na svoje staré mobily, ale dlouho to netrvalo a koupily jsme si první fotoaparáty.“
Rozumím. Instagram, focení, to dává smysl. A video tedy přišlo později…
Magdaléna: „Přesně tak. Já jsem asi půl roku po tom pro sebe objevila video. A od té doby to máme rozdělené – Markéta fotí, já natáčím.“
Markéta: „On ten důvod, proč jsme si rozdělily role byl ještě hlubší. Když jsme obě fotografovaly, dávaly jsme na Instagram fotky střídavě. Jenže každá z nás fotí jinak, každá jinak upravuje snímky, takže ten výstup byl takový… ‚nesynchronizovaný‘.“
Magdaléna: „Promítaly se tam dva různé pohledy na svět. Dva různé styly fotografie.“
Markéta: „Tím, že mě víc bavilo fotografování a Majda se zhlédla ve videu, bylo rozdělení úloh jasné. Takže už více než rok jsou vlastně všechny fotografie moje a Magda vytváří všechna videa. V nějakých věcech si pomáháme, ale ten autorský rukopis je takto daný.“
I tomu rozumím. Nicméně zrovna třeba natáčení videa je víceméně týmová práce, takže předpokládám, že když Magdaléna natáčí, Markéta nesedí bokem a nekouká na ni.
Markéta: „Samozřejmě, že ne. Magda dělá tu řekněme technickou práci. Natáčí, stříhá video. Já se zabývám režií a dalšími činnostmi.“
A když vy jdete fotit? Tak vám Magdaléna zamává a vy jdete? :-)
Markéta: „V podstatě ano :-) Focení je více individuální tvorba než video, a já s tím nemám problém. To je prostě moje práce.“
Z vaší – zejména fotografické tvorby – je zřejmé, že docela dost cestujete.
Markéta: „Snažíme se. Nejsme tak velké cestovatelky jako třeba Petr Jan Juračka, ale když je možnost vyjíždíme ven, protože nás to moc baví.“
Magdaléna: „Nemusí to být zrovna exotická cizina, rády jezdíme i po Česku.“
To ale není gros vaší práce, nebo se pletu?
Markéta: „To je otázka! :-) My toho děláme docela dost. Nemáme to jako třeba svatební fotografové, kteří se živí jen focením nebo natáčením svateb. My natáčíme hudební videoklipy, staráme se o YouTube profil Czech Vibes Sound…“
Magdaléna: „…natáčíme komerční videa, spolupracujeme s Nikonem…“
„Komerční videa“, to je široký pojem. Můžete to, prosím, upřesnit?
Magdaléna: „Zakázky všeho druhu. Teď spolu mluvíme v hotelové restauraci, takže mě napadá třeba promovideo pro hotely či nejrůznější ubytovací zařízení. Nedávno jsme například dělali videa pro Treehouse, teď připravujeme projekt videí pro sociální sítě a web Saského Švýcarska (německé strany).“
Markéta: „Díky tomu, že děláme jak video, tak i fotografie, a máme i ‚naši‘ hudbu, můžeme jim poskytnout široký záběr služeb.“
Co si mám představit pod pojmem „naše hudba“?
Magdaléna: „Je to náš styl hudby, který patří k našim videím. Není to hudba, kterou bychom samy skládaly, ale jde o spolupráci s hudebními producenty. To, co děláme na YouTube kanálu Czech Vibes Sound.“
Markéta: „Je to originální autorská hudba, žádné melodie z databanky. My tím zároveň pomáháme ‚našim‘ hudebníkům, umožníme jim se takto prosadit, takže to funguje skvěle.“
Zmínily jste i hudební videoklipy. Povíte o tom něco víc?
Magdaléna: „Právě ze spolupráce s hudebníky v rámci projektu Czech Vibes Sound vcelku logicky vyplynulo i natáčení hudebních videí. První větší zkušenost jsme udělaly na podzim roku 2016, kdy jsme natáčely klip pro kapelu Lake Malawi na Madeiře. Při tom jsme si uvědomily, že to dává obrovský smysl – v kontextu s naším YouTube kanálem a naší vášní pro hudbu. Od té doby máme za sebou dalších několik hudebních videoklipů. Hodně nás také baví taneční klipy.“
Hudební videoklip už je celkem „velká věc“. Myslím to, že na něm obvykle pracuje celý tým lidí. Máte nějaké pomocníky, spolupracovníky, kolegy? Nebo to vážně děláte samy dvě?
Unisono: „Ano, jen my dvě.“
Magdaléna: „Letos na jaře jsme natáčely klip pro skupinu Vesna, který byl produkčně trochu náročnější, ve videu byly například koně. Tehdy byla produkce týmovou prací skupiny Vesna a taneční skupiny diVize, která ve videoklipu vystupovala. Ale co se týče kreativního obsahu, práce s kamerou a následně postprodukce, tak to je výlučně v naší režii.“
Markéta: „Jinak ale děláme klipy tak trochu ‚na punk‘ :-)“
Pojďme prosím k vaší foto- a videotechnice. Co bychom našli ve vašich fotobrašnách?
Markéta: „Fotím Nikonem D810, a používám pouze jeden objektiv – AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED. Chtěla jsem primárně širokoúhlý zoom. Obecně mám zoomy ráda, takže ve ‚wishlistu‘ mám klasickou trojici profizoomů 14–24 mm, 24–70 mm a 70–200 mm. Ale to ještě bude chtít nějaký čas. Fotím zatím jen krátce :-)“
Magdaléna: „Na video střídám Nikon D500 a Nikon D5600. A jsem nadšená z nového Nikonu Z7, který mám zase já v seznamu přání. Poměrně malé a lehké tělo s profesionálním 4K 10bitovým výstupem, to je přesně pro mě. Většinou totiž natáčím z ruky, respektive s pomocí gimbalu – a při takovém způsobu práce nemůžu dost dobře točit s velkým a těžkým tělem se stejně velkými a těžkými objektivy. To bych dlouho nevydržela.“
A objektivy na video?
Magdaléna: „Jsem podobně skromná jako Markéta. Velmi často používám pevnou padesátku, někdy také pětatřicítku od Nikonu. Jako široké sklo je skvělý zoom AF-P DX Nikkor 10–20 mm f/4,5–5,6G VR. Je to malé, lehké, laciné a přitom výborné sklo. Pokud je potřeba užší úhel záběru, což ale v naší tvorbě není moc často, nasazuji fullframový AF-S Nikkor 70–200 mm f/4G ED VR. Oproti svému kolegovi se světelností F2,8 je krásně kompaktní a poskytuje stejně špičkové výsledky. A jak už jsem říkala, pro stabilizaci používám gimbal, jmenovitě Zhiyun crane 2.“
Klasický videostativ vůbec?
Magdaléna: „Vůbec. Všechno z ruky. My pracujeme v takovém ‚run & gun‘ stylu.“
Markéta: „Já jsem se u focení ke stativu také ještě nedopracovala. Nedávno jsme byly na workshopu Nikon školy ve Velké Fatře, a byla jsem tam jediná bez stativu. :-)“
Děkuji oběma za rozhovor!
Czech VibesPod značkou Czech Vibes se skrývá tvůrčí duo Markéta Polášková a Magdaléna Fukanová. K fotografii a videu se obě dostaly v roce 2014, a to úplnou náhodou díky Instagramu, kde objevily vášeň k této kreativní činnosti. Markéta se věnuje fotografii, především focení přírody, a zároveň stojí za režírováním videoprojektů. Magdaléna se zabývá videem, které natáčí a edituje. V posledním roce se zaměřují na natáčení hudebních videoklipů. Zmínit lze například videoklip pro novozélandského producenta BAYNKa a jeho píseň Come Home, který se dostal do australské a novozélandské televizní hudební stanice MTV. Spolupracují také se společností Nikon. Společně provozují také hudební kanál na YouTube s názvem Czech Vibes Sound. Zde představují hudební tvorbu producentů z celého světa. Hudební videa jsou dokreslena jejich fotografiemi případně i videi. Kanál má téměř 200 tisíc odběratelů. www.czechvibes.com |