Nový standard v základních zoomech? AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR podrobně

Zdá se, že takzvaný základní zoom už dávno není trojnásobný, jak bývalo dříve obvyklé. Pominu-li nejlevnější AF-S DX Nikkor 18–55 mm, jenž představuje onu pověstnou výjimku, která potvrzuje pravidlo, je asi častější spíše pěti- a vícenásobný zoom. Tedy oblíbený AF-S DX Nikkor 18–105 mm nebo výborný AF-S DX Nikkor 16–85 mm. No a protože nastala doba poskočit ještě výše, máme zde novinku, 7,8× zoom AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR. (Je sice pravda, že v době, kdy byl aktuální Nikon D80, se s ním dodával v setu AF-S DX Nikkor 18–135 mm – čili zoom o podobném rozsahu – ten ale neměl stabilizaci a nyní se už neprodává.)

DX pro všechny

Nikon tento objektiv pozicuje poměrně široce – doporučuje jej vlastně pro všechny DX zrcadlovky – pro „nejamatérštější“ modely typu D3200 nebo D5200, ale také pro nejvyšší DX tělo, tedy Nikon D7100. Ostatně s ním také bude objektiv dodáván v jednom ze setů. K mání ale bude samozřejmě také samostatně.

Začátečníkům jen ještě připomeňme, že po přepočtu crop faktorem dostáváte s objektivem AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR ekvivalent ohnisek 27–210 mm – tedy od základního širokáče až po střední teleobjektiv.

AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR

Příslušnost k „seťákům“ jasně ukazuje už první pohled na toto sklo. Jednoduchý tubus se širokým předním zoomovacím prstencem a úzkým zadním ostřicím kroužkem, s absencí „okénka“ pro stupnici zaostření a hloubky ostrosti. Zkrátka jednoduchá konstrukce základního zoomu, který byste s přehledem zaměnili například za AF-S DX 18–105 mm.

Mám-li být exaktní, pak průměr je 78 mm, stavební délka při nejširším ohnisku 97 mm. Se zvětšováním zoomu se tubus vysouvá, na ohnisko 140 mm pak prodlouží svoji délku o více než polovinu – o 54 mm. Hmotnost nového objektivu činí 490 gramů.

AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
Nikonu D7000 nový objektiv AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR sluší – sedět bude tedy i novější D7100

Chybějící okénko s orientační stupnicí zaostření prozrazuje, že i přes použitou technologii SWM (Silent Wawe Motor | Ultrazvukový motor) bude ostření o něco pomalejší než u objektivů vyšších tříd. To potvrdila i praxe. AF-S DX Nikkor 18–140 mm se z pohledu autofokusu chová přesně stejně jako jeho „třídní“ kolegové – samotný motor je rychlý dostatečně, ale náběh, tedy akcelerace je pozvolnější. Tam, kde například legendární AF-S 24–70 mm startuje okamžitě a bleskurychle zaujímá pozici na zaostřovaném místě, toto sklo nejprve pár milisekund „přemýšlí“ a pak se teprve rozběhne. Jak říkám, typický levnější objektiv. Však to znáte sami…

AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
Při vyzoomování na maximum se stavební délka objektivu zvětší o více než polovinu

Na levém boku objektivu AF-S DX Nikkor 18–140 mm najdete obvyklé posuvné přepínače: A | M – pro aktivaci nebo vypnutí autofokusu a ON | OFF s popiskou VR – tedy vypínač stabilizace. Ta má podle výrobce „výkon“ až 4 EV, což pomalu začíná být u „VéeRka“ standardem. Já jsem se při testování nesetkal s jediným problémem se špatnou ostrostí, vzniklou stržením fotoaparátu. Navíc mě potěšil příjemně tichý provoz stabilizace, která u některých objektivů dokáže dělat pěkný hluk.

AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
K objektivu AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR se bude dodávat také bajonetová sluneční clona a měkké pouzdro. V době vydání našeho testu ale ještě nemáme informace, jestli toto příslušenství bude v základní výbavě nebo za příplatek
Obrazová kvalita

Podle informací Nikonu by AF-S DX Nikkor 18–140 mm měl mít de facto stejnou ostrost a přenos kontrastu jako oblíbený „lepší seťák“ AF-S DX Nikkor 18–105 mm. A zároveň by měl také oplývat o něco lepším bokehem. Já jsem bohužel neměl možnost oba objektivy postavit vedle sebe, exaktně je srovnat, nicméně ostrost a přenos kontrastu považuji za výbornou, takže není důvod nevěřit prohlášení výrobce. Bokeh je jednak silně subjektivní záležitost, a pak je také závislý na ohnisku a pracovní cloně. Posuďte sami na demosnímcích na konci článku – já jej hodnotím jako příjemný.

AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5-6G ED VR
Objektiv AF-S DX Nikkor 18–140 mm se skládá ze 17 čoček ve 12 skupinách, jeden člen je asférický a jeden typu ED

Nyní se už opět můžeme vrátit k posuzování optické kvality. Ostrost, jak jsem již uvedl, je výborná, i když… Ostrost ve středu obrazu je skvělá za každých okolností, ale jak je u objektivů této třídy obvyklé, pokud chcete mít snímek ostrý až do rohů záběru, je ideální alespoň o jeden, spíše dva dílky přivřít clonu. Clona F8 je pro toto sklo jakýmsi univerzálním zaklínadlem. Ale jak říkám, lze fotit i na plnou díru – například u portrétů měkké rohy vůbec nevadí.

AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
MTF křivky objektivu AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR

Zaclonění jako vždy pomůže také odstranit vinětaci. Nebudeme si nic nalhávat, zejména na krajních ohniscích objektiv na plnou díru vinětuje hodně. Stačí však zaclonit o jeden dílek a můžete být klidní – vinětace rapidně ubývá. Ostatně vinětace je optická vada, která se dá také elegantně odstranit v počítači, ale to už jsem zde psal mnohokrát.

Podívejte se tedy na ukázky vinětace. Vždy první z trojice je zcela odcloněný objektiv, následuje zavření clony o jedno EV a poté o dvě clony.

AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
ohnisko 18 mm
AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
ohnisko 24 mm
AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
ohnisko 35 mm
AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
ohnisko 50 mm
AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
ohnisko 70 mm
AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR
ohnisko 140 mm

Podobně jako s vinětací je na tom i geometrické zkreslení objektivu AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR. Na nejširším konci má viditelné soudkovité zkreslení +4,06 %, které se u ohniska 24 mm de facto ztratí (okem téměř neviditelné zanedbatelné zkreslení –0,3 %), aby se rázem v ostrém skoku změnilo ve zkreslení poduškovité, které tento objektiv provází až ke 140 mm (35 mm: –2,05 %, 50 mm: –2,26 %, 70 mm: –2,4 %, 140 mm: –2,0 %).

Jestliže jsem si ale něčeho nevšiml, tak je to chromatická aberace. Tedy nevšiml jsem si jí tak, aby mě „praštila do očí“. Z tohoto pohledu je objektiv AF-S DX Nikkor 18–140 mm korigován skutečně výborně. Mimochodem – chystáte-li se natáčet DSLR video, je pro vás absence nebo minimalizace chromatické vady velmi důležitou informací. Jakkoliv tuto aberaci totiž na fotografii lze dobře odstranit, ve videu už to ani zdaleka není taková samozřejmost…

Dilema na závěr

Mám trochu obavy, že zájemci o novou zrcadlovku to budou mít zase o něco těžší než dříve – tedy budou mít těžší výběr. Vzít 18–105 mm nebo optiku s větším rozsahem, ale stejnými vlastnostmi, tedy nový AF-S DX Nikkor 18–140 mm? V kitu s Nikonem D7100 je rozdíl pouhé tři tisíce, a to už stojí za pár bezesných nocí. Horší je to u samostatně prodejného objektivu, kdy je novinka de facto dvojnásob drahá nežli AF-S DX Nikkor 18–105 mm.

Technická data objektivu AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR najdete zde.
Doporučené prodejní ceny

Samostatný objektiv: 14 990 Kč vč. DPH
Kit s Nikonem D7100: 35 990 Kč vč. DPH

Galerie demosnímků

Demosnímky byly pořízeny na těle Nikon D7000

Snímky v plném rozlišení si můžete stáhnout:
zde (72 MB)


Sdílej

10 komentáře

  1. Že se skládá tento objektiv z 12 čoček v 17 skupinách, tak to asi nemyslíte vážně, že, takovou blbost, těžko může menší počet čoček ( 12 ) vytvořit větší počet skupin ( 17 )…, i kdyby každá jednotlivá skupina měla pouze jedinou čočku, tak jich bude minimálně 17, prostě to máte zase přesně obráceně, zkuste u toho příště taky trochu přemýšlet…

  2. Jejeda jejda, to jsem ale nestyda! Taková neodpustitelná chyba… Naštěstí je to – díky vám pepinče – již opraveno. Slibuji, že příště u toho budu přemýšlet, abych to neměl „zase přesně obráceně“.

  3. Prodloužený „plasťák“ 18-105 s nehorázným příplatkem za negativa. Těch 35mm na dlouhém konci to fakt nezachrání. Jediné co lze ocenit je kovový bajonet s těsněním (bylo by možné si ho nechat v servisu dát i na 18-105?).
    Jinak už převažují jen negativa:
    – zkreslení horší
    – optický výstup se prodloužením taky zhoršil, byť minimálně (viz. MTF křivky)
    – stále chybí okénko se stupnicí zaostření (hyperfokální vzdálenost při krajinářské fotografii)
    – režim ostření M/A místo M/A-M … zásadní chyba
    – cena – široce rozšířená 18-105 se dá sehnat nová za 7 tisíc a v bazaru za 4 tisíce… reálná cena tohodle skla by měla být někde kolem 8-9 tisíc

  4. Naprosto souhlasím se Spookym, myslím si přesně to samé ve všech bodech, včetně úvahy o možnosti dát na 18-105 dodatečně kovový bajonet, pokud by to bylo možné, když už ho člověk má…

  5. Dobrý den, rád bych vás poprosil o radu: zvažuji nákup Nikon D7100 v setu právě s tímto objektivem jako náhradu za můj dnes již opravdu prahistorickou D70ku s docela vydařeným seťákem 18 – 70.

    Fotím převážně na cestách a tak se na cesty s sebou snažím mít jediný univerzální a aspoň trošku utěsněný objektiv. Vím, že samostatně stojí tento objektiv nesmyslných 15 000 Kč, ale v setu vychází na 7600 Kč a to už není zase tak zlé, ne?

    Vím, že volba D7100 + 18 – 200 VR II by pro mě byla mnohem zajímavější hlavně kvůli té jeho délce, jenže tenhle objektiv v žádné zvýhodněné sadě s D7100 není (zrovna tak jako 16 – 85) a 49 000 si teď nemohu dovolit do fototechniky investovat. Navíc fotím stejně víc krajinky než abych cítil potřebu si připlatit 13 090 Kč za sklo delší o 60 mm..

    To je to opravdu až tak špatné, jak píšete? Od koupě setu 18 – 105 mě odrazuje právě to, že 140ka má kovový bajonet a těsnění. Navíc tam je rozdíl jen 2000 Kč a 35 mm navíc k tomu, i když už asi větší zkreslení. Co mě teda ale opravdu štve je pouze M/A…

    Napadá vás nějaká lepší a cenově srovnatelná varianta, s čím tu D7100 koupit aby se to pohybovalo nějak kolem těch +/- 35 000 Kč?

    Díky moc za jakékoliv rady a tipy.

    Kejml

  6. Tak už vyšly testy na DxOMarku. Testováno na D7100. Ve srovnání s 18-105 a 16-85 je výsledek přesně takový jako jsem předpovídal – tohle sklo je horší než 105ka. Takže co se týče pořadí nikoňáckých DX zoomů – nejlepší je kvalitní 16-85 (vyhrává hlavně zpracováním) jen těsně následován levnou 18-105kou (poměr cena/výkon nejlepší), pak je předražená 18-140 a za ním je vyloženě amatérský plasťáček 18-55 (to se hodí jen na „cvaky“ během nedělní procházky), pak mohutná 18-300 (největší problém – zkreslení) a uzavírá to opticky nejslabší 18-200. Po těch dvou posledních sáhne jen cestovatel, který nemůže mít více skel.

  7. Souhlas s JSP070, v testu na DXO je 18-140 o neco ostrejsi, nicméně je to skoro stejné. Každpopádně na D7100 má celkové skóre 16, což je fajn.
    V dalším testu na makofoto, tento objektiv dokonce doslova deklasoval vychvalovanou 16-85 (dva kusy).
    https://www.makofoto.cz/nikon/objektivy/nik_18_140aspol/nikkor18_140aspol.htm

    Dnes se dá již sehnat do 9000Kč i bez setu, takže pro mě osobně zůstává jako základ za rozumny peniz jediný konkurent a tím je nová Sigma 17-70 Contemporary. 16-85 je stále stejně drahá. Zkusím ho vzít a případně vrátím a vyměním za tu Sigmu.

  8. Milý SpooKY, ten tebou tak zesměšńovaný N 18-55 vyšel opticky vždy v testech lépe než 18-105. Samozřejmě tratí za provedení.

  9. Zdravím, nejsem odborník, nicméně objektivy jsem testoval na své D90 a sklem 16 – 85 jsem byl dost zklamán, podle toho, jak je všude vychvalován, bych čekal lepší obrazovou kvalitu.
    18 – 105 mi připadá lepší, srovnatelný s 18 – 140.
    18 – 55 je solidní záklaďáček s dobrou kvalitou a 18 – 200 jsem prodal (nahradil jsem jej 18 – 105) – jeho výsledky mě nepotěšily.
    18 – 300 jsem ani nezkoušel, odradily mě už výsledky recenzí.
    18 – 105 budu měnit za 18 – 140, bo šel cenou dolů (pod 9 tis.) a má kovový, utěsněný bajonet, který jsem na 105 nalomil….

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *