Dnešním dnem Nikon představuje dlouho a s napětím očekávané nové mirrorless fotoaparáty a objektivy čili zcela nový systémový koncept. S trochou nadsázky či pošetilosti se mi chce napsat – Zorro mstitel se vrací :-) Dneškem si totiž začínáme zvykat na nové označení Z.
Stručný úvod do „bezzrcadla“
Mirrorless znamená „bez zrcátka“ – před sebou tedy nemáme zrcadlovky, ale nepěkně česky řečeno bezzrcadlovky. Ty lze od klasických DSLR odlišit třemi základními parametry. V duchu označení je to samozřejmě absence zrcátkového mechanismu. Paprskům světla prošlého objektivem tak v cestě na snímač brání už jen závěrka.
Vzhledem k odstranění zrcátka bylo možné zmenšit registrační vzdálenost, neboli vzdálenost snímače od bajonetu objektivu. Ta u systému Z činí 16 mm – což je o 31,5 mm (!) méně než u DSLR. Díky tomu lze vyrábět menší (minimálně méně hluboká) a lehčí těla fotoaparátů, ale také… objektivy zcela nové, respektive jiné optické konstrukce nežli pro zrcadlovky. Objektivy mohou být opět menší, snadněji lze dosáhnout vyšší světelnosti a často také vyšší obrazové kvality a takříkajíc jiného podání například bokehu.
Abych ale nezapomněl: Nová „Zetka“ mají také nový, větší bajonet (55 mm vs. 47 mm), který není kompatibilní s objektivy s bajonetem F pro zrcadlovky Nikonu. Nicméně k mání bude adaptér FTZ, díky kterému bude možné objektivy s bajonetem F používat. Adaptér ale nebude vybavený mechanickým náhonem pro objektivy bez vlastního ostřicího motorku (AF-D), tudíž s těmito skly nebude pracovat autofokus.
No a konečně třetí, vlastně čtvrtý klíčový rozdíl mirrorless oproti DSLR spočívá v absenci optického hledáčku. Protože zde chybí zrcátkový mechanismus, nahrazuje optický hledáček zobrazovač elektronický.
A nyní už konkrétně k novým „Zetkům“ Nikonu.
Jak vejce vejci…
První dva nové systémové fotoaparáty – Nikon Z6 a Z7 – začínají velkoryse v nejvyšší kategorii – ve fullframu. Jde tedy o přístroje s plnoformátovými snímači velikosti políčka kinofilmu (36 × 24 mm). K rozdílům mezi Z6 a Z7 se hned dostanu, nejprve se ale pozastavím u konstrukce těl. Kromě označení totiž nenajdete žádný rozdíl mezi designem obou modelů. Nenajdete ho zpředu ani ze zadní strany, ani nikde jinde. Obě těla jsou totiž zcela identická.
Pokud čekáte kapesní kompakty, jste na omylu – ostatně jsme ve třídě fullframe. Nicméně s šířkou 134 mm a výškou těla 100 mm, jsou nové fotoaparáty Z6 a Z7 menší nežli nejmenší plnoformátová zrcadlovka Nikon D750. Hloubka těla činí 67,5 mm, hmotnost 675 gramů. Na fotografiích jasně vidíte mohutný grip pro pravou ruku – ergonomii držení tedy bylo učiněno zadost. Podobně je to i s ovládacími prvky. Vývojáři se zbytečně nesnažili „objevit Ameriku“, nýbrž vyšli z toho nejlepšího, co lze najít na nejvyspělejších zrcadlovkách Nikonu. Včetně malého joysticku na zadní stěně například.
Kostra těl je vyrobená z hořčíkové slitiny, fotoaparáty jsou utěsněné proti stékající vodě a prachu – opět obvyklé profesionální provedení Nikonu.
Interní blesk nová „Zetka“ nemají, ale sáňky pro externí blesk jsou klasické „Nikoňácké“. Jak u Z6, tak i u Z7 budete moci využívat běžných systémových blesků Nikonu – včetně rádiového ovládání blesku Speedlight SB-5000 –, plně funkční bude také CLS (Creative Lighting System).
Pravověrné zrcadlovkáře, přísahající na obraz optického hledáčku, bude jistě zajímat, jak se tvůrci Nikonů Z vypořádali s elektronickým zobrazovačem. EVF hledáček obou „Zetek“ má rozlišení 3 690 tisíc obrazových bodů při zvětšení 0,8×. Nelze tedy mít pochyby o tom, že velikost a „jemnost“ obrazu bude více než výborná. Hledáček je samozřejmě vybavený dioptrickou korekcí a očním čidlem pro automatické přepínání mezi EVF a zadním LCD.
Mimochodem, hledáček má kromě jiného jednu velmi zajímavou funkci právě pro uživatele, kteří přechází z DSLR na mirrorles. Hledáček lze nastavit do režimu, kdy nepodává obraz zpracovaný tak, jak bude uložená fotografie, ale zobrazuje scénu reálně, jako byste koukali přes „optiku“.
Zadní displej má úhlopříčku 8 cm, rozlišení 2 100 tisíc pixelů a je výklopný a samozřejmě dotykový. Nechybí ani horní černobílý (opravdu černobílý, nikoliv obvyklý monochromatický) stavový displej, který zobrazuje informace nezvykle inverzně, negativně.
Oba fotoaparáty shodně napájí akumulátor EN-EL15b. Výrobce udává výdrž kolem 330 snímků na jedno nabití. Ve vývoji je nicméně battery pack MB-N10 pro dva akumulátory EN-EL15b. A pozor, fotoaparáty budete moci nabíjet také přes USB port. Takže například v terénu udělá dobrou službu powerbanka.
Obrazové soubory a videodata jsou ukládaná na kartu typu XQD. Dva sloty se do těla bohužel nevešly.
Přesto každý jiný…
Od základních společných parametrů přejděme k rozdílům mezi Nikonem Z6 a Z7. Předně je to rozlišení snímače: Nikon Z6 „dává“ 24 Mpx, Z7 pak 45 Mpx. Takže řekněme poloprofi- a profi rozlišení. Přičemž 24megapixelový model je vybaven CMOS snímačem s low pass filtrem, vyšší Z7 pak má CMOS snímač s tzv. „zadním podsvícením“ – BSI (Back Side Illuminated). Tedy takový bezzrcátkový Nikon D750 a Nikon D850. Ovšem s tím rozdílem, že snímače obou modelů Z jsou navíc… stabilizované. V přeneseném slova smyslu tedy bude každý objektiv, nasazený na Nikon Z6 nebo Z7 stabilizovaný. Dokonce bude spolupracovat VR stabilizovaných objektivů se stabilizací snímače modelů Z6 a Z7. Pětiosá stabilizace snímače umožňuje použít až o 5 EV delší časy.
S rozlišením snímačů se pojí i rozpětí citlivosti ISO. Nikon Z6 disponuje ISO 100–51 200, Z7 pak ISO 64–25 600. Srdcem obou strojů je nový obrazový procesor EXPEED 6.
Nyní zapomeňte na autofokusové body digitálních zrcadlovek rozprostřené více či méně poblíž středu záběru. Nové mirrorless fotoaparáty Nikon Z6 a Z7 mají AF body pokrytý hledáček v rozsahu 90 % horizontálně i vertikálně. Liší se jen počtem – Z6 má 273 bodů (v matici 21 × 13 bodů), Nikon Z7 pak 493 bodů (v matici 29 × 17 bodů). To by šlo, ne? :-)
Výrobce slibuje velmi rychlé a extrémně přesné automatické ostření, které navíc bude fungovat i při natáčení videa. Ostatně zejména pro video jsou zde dvě nové funkce – AF speed a AF tracking sensitivity, které umožňují plynulejší ostření při natáčení pohyblivých záběrů.
Fotografové ocení nejkratší čas závěrky 1/8 000 s, která je testovaná na 200 000 cyklů. Sériové snímání má rychlejší model Z6 s nižším rozlišením – 12 sn./s a 35 snímků (12bit RAWy) v sérii, Nikon Z7 pak 9 sn./s a 23 snímků v sérii.
Videofoťáky
Mirrorless fotoaparáty se zhusta využívají kromě focení také pro natáčení videa – a ani to Nikon v případě modelů Z6 a Z7 nepodcenil. Oba modely umožňují natáčet video v maximální kvalitě 4K UHD/25|30p nebo FullHD až 120p.
Novinkou je 10bitový výstup HDMI, při kterém lze zaznamenávat timekód, nebo třeba možnost Active D-Lightingu či elektronické stabilizace při natáčení videa. Při 10bitovém HDMI výstupu lze použít také nový profil N-log, určený pro profesionální color grading, který rozšiřuje dynamický rozsah až na 12 EV.
Nechybí pochopitelně ani funkce pro časosběry, ať už automaticky vytvářené ve fotoaparátu nebo intervalometr, umožňující v počítači „složit“ 8K timelapse.
Bezdrátová konektivita zajištěna
Pozor pozor! Na vědomost se dává, že nová „Zetka“ budou umět bezdrátově komunikovat nejen pomocí Snap Bridge s mobilními zařízeními, jak tomu bylo doposud, ale Wi-Fi ve fotoaparátech zajistí také propojení s počítačem. Pro náročné uživatele pak bude k dispozici volitelný wireless transmitter WT-7/A/B/C, pomocí nějž dokážete fotoaparát spojit také například s HTTP nebo FTP serverem či plně ovládat fotoaparát.
Nikkor Z na scéně
Spolu s premiérovými těly Nikon Z přichází na trh také první tři objektivy vyvinuté speciálně pro tuto platformu. Všechna skla využívají krokové ostřicí motory, v optické konstrukci najdete ED a asférické členy, nechybí antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat a utěsnění proti stékající vodě a prachu.
Zoomy zastupuje kompaktní Nikkor Z 24–70 mm f/4. Není to sice profesionální zrcadlovková „dva osmička“, ovšem i tak při srovnání s tímto obrem je nový 24–70 mm vskutku drobeček.
Úvodní řadu pak doplňují dvě pevná skla, obě se světelností f/1,8 – 35mm a 50mm Nikkor Z.
Dále Nikon oznamuje vývoj vysocesvětelného objektivu Nikkor Z 58 mm f/0,95 S Noct. Máme se na co těšit, protože dalších skel bude nepochybně postupně přibývat.
Předpokládané ceny a dostupnost
Nikon Z6 tělo: 54 990 Kč/konec listopadu 2018
Nikon Z6 + 24–70 mm f/4 S kit: 69 990 Kč
Nikon Z6 + FTZ adaptér kit: 58 990 Kč
Nikon Z6 + 24–70 mm f/4 S + FTZ adapter kit: 74 990 Kč
Nikon Z7 tělo: 88 490 Kč/konec září 2018
Nikon Z7 + 24–70 mm f/4 S kit: 103 990 Kč
Nikon Z7 + FTZ adaptér kit: 92 490 Kč
Nikon Z7 + 24–70 mm f/4 S + FTZ adapter kit: 108 490 Kč
Nikkor Z 24–70 mm f/4 S: 26 990 Kč/konec září 2018
Nikkor Z 35 mm f/1,8 S: 22 990 Kč/konec září 2018
Nikkor Z 50 mm f/1,8 S: 15 990 Kč/konec října 2018
FTZ adaptér: 7 490 Kč/konec září 2018
24 komentáře
Foták se mi líbí, objektivy a ceny už tolik ne :). Asi se vyplatí ještě rok, dva počkat.
Len aby v tej dobe nejaký Z systém ešte bol relevantný.
Ja myslím ze ten systém bude úspěšný. Libi se mi víc než Sony nebo Fuji.. Je jen otázkou času než budou i dostupnější modely.
Som sklamany. To, ze su fotaky ekvivalentom D750 a D850 znamena, ze su urcene pre profesionalov. Ako moze mat protfi fotak slot len na 1 kartu? Takisto som ocakaval, ze tam daju aj Eye AF, ako to ma Sony, no zial sa nestalo. Tak hadam o par rokov pri G2 to vyriesia.
Musejí přece mít co zlepšovat, takže malý buffer, jedna karta a malá výdrž baterie = nepoužitelné je logický krok. :( :D A nehledě na to, že D850ka musí být prostě o krok napřed. Nemůžou totálně zazdít DSLR.
Ten adapter je F to Z
Bude taky funkční jako Z to F ?
Nasadím Z objektiv přes ten samý adapter na „obyčejnou“ zrcadlovku?
Čistě laicky si myslím, že ne, protože podle fotek mi připadá, že Z je podstatně větší než F a navíc by musel být vyřešen oboustranný ( zrcadlový ) způsob uchycení ( male / female ), takže si myslím, že na ten stejný adaptér to nepůjde, že bude muset být zase samostatný na „obyčejnou“ zrcadlovku…, ale jak říkám, to se tak domnívám jen z prvního letmého pohledu…
Zdenek: Adaptér je pouze F to Z, obráceně je to nesmysl – přesně tak, jak jak to vysvětluje Pepinec :-)
Nehledě na to, že nové objektivy jsou konstruovány na kratší vzdálenost od čipu…
… takže nedostanu obrazové ohnisko vůbec na čip?
Smysl bych tam viděl, ale asi to nedovolí fyzika, jak píše Vladimir.
Nejsem příznivcem fotit přes monitor na oku, právě přes takový systém EVF ultrazoomu sem přešel k DSLR, i když v nesrovnatelné technické době, stejně tak s tímto systémem „na slepo“ fotit pohyb byl zážitek pokus a omyl, i když opět tehdy a teď je technický rozdíl. Přesto obě možnosti sem si opět vyzkoušel přítomností bezzrcadlovky v rodině a díky technickému pokroku byly výsledky a očekávání někde jinde, nicméně pořád je to to samé, lepší monitorek a lepší sledování pohybu, protože systém vysype hafo snímků a tím se v té „slepotě“ trefí
Naprostá většina fotografů to takhle nevidí (jako nevidí výhody na jedné značce a přejdou k jiné a za další roky opět k jiné „milence“) a tím se obávám, že odchodem od DSLR ji díky výrobci doslova zazdí. Chtít DSLR udržet při životě jim výrobci budou muset naordinovat vybavenost fičurinama, co umí bezzrcadlovky, ovšem má to háček. Jednak aby se to do dnešních DSLR vešlo, už takhle odstraňují druhý slot, že „nemají místo“ a pak ostřící body po celé ploše, když to bez výměny bajonetu za větší nepůjde.
Takže oba systémy mají svá pro a proti, teď mají bezzrcadlovky navrch něčeho nového, úchvatného, jedinečného, prostě boom novosti, což eufórie přejde, chce to čas, ale taky s vývojem, nebo spíš modernizací DSLR, aby výrobci nezaspali k jejímu zániku, kde má teď navrch právě díky přímému pohledu bez monitorku, c což je sakra málo, stačilo to, ale už nestačí i u vlajkových značek, teď Nikon, zítra Canon a DSLR, třes se.
Ahoj me se líbí na plné čáře jen jsem zvedavy jak se bude držet.
Stejně jsem zklamaný a na milý Nikon i nasratý, protože jsem si u něj hezky naběhl s tou jeho řadou „1“, kterou po pár letech už zazdil, takže hodně ztrátová investice! :-(
A foťák, co se tváří jako profi i s tou cenou a má jen 1 kartu?! To je značně amatérské… :-/
V možnostech nastavení záznamu pro video je to stále velká slabota, takže milý Nikon pořád bude v zadní části pelotonu mirrorlessů, co dokáží i velice schopně točit videa, ať se bude snažit tvářit profi sebevíc.
Sony, Canon, Panasonic dál nad ním budou mít hravě navrch. Jak sleduji i tu scénu digividea, nad Nikony filmmakeři ohrnují nos. Nikon zaspal dobu. :-(
To co jste napsal o systemech Panasonic,Sony snad nemůžete myslet vážně.
Firmy Sony i Panasonic vyrábějí úplně všechno a podle toho to také vypadá.Honit dest zajíců nemůže skončit jinak ,než že nějaký uteče.
Fotoaparáty těchto firem se nemohou v ničem srovnávat s Nikonem nebo Canonem,Pentaxem a Olympusem.
Toto jsou světoví lídři na poli profifotografie.
Nikkor napsal : Firmy Sony i Panasonic vyrábějí úplně všechno a podle toho to také vypadá – (jak vypadá?) .
Tahle věta je IN :-D : Fotoaparáty těchto firem se nemohou v ničem srovnávat s Nikonem …
Toto jsou světoví lídři na poli profifotografie.
————————————————————————————
Dobrý blábol.
Z7 se na Sony A7R3 nechytá dle posledních testů čipu na Photons to Photos.
Jenže Vy si to neumíte přiznat. Ujel Vám vlak a mnoho lidí Vám uteklo.
Panasonic s Leicou také na poli FF předvede o mnoho lepší stroj než je Nikon Z7.
A pokud jste aspoň trochu frajeři -tak na DXOmark Nikon 850 a Sony A7R3 má po 100 bodech.
Takže Sony umí nejen to ostatní :-D
Nové Zetky jsou bezesporu krok správným směrem – i když možná trochu vynuceným konkurencí, ale budiž. Ale nabývám přesvědčení, že na obchodním oddělení Nikonu sedí „třídní“ nepřítel či zakuklený špión konkurence, který se snaží zabít výrobek hned od počátku brutální a nesmyslnou cenou, jak jsme toho byli již nejednou svědky.
A to, že mají zetky jen jeden slot pro kartu, to už je mimo jakékoliv logické chápání. To není o nějakém technickém problému, který by bránil druhému slotu, to je o naprosto pitomém zadání pro vývoj – nejspíš od marketingu. Chci vidět profesionála, který vymění D 850 nebo D 5 za Zetku, aby v ní měl jen jednu kartu a malou nabídku objektivů. O ceně adaptéru F-Z raději nemluvit – reál by byl někde na třetině.
Honza
Real by bol, ze ludom prvy polrok tu redukciu budem pribalovat, aspon kdym nebude 10+ objektivov na trhu (vsetky zakladne pevne ohniska + nejake zoomy).
Asi nejsem sám, kdo tedy nad novými Nikony Z nejásá (!) a jen tiše korutí hlavou nad tím nedodělkem… :-/
https://petapixel.com/2018/08/25/why-nikons-new-mirrorless-cameras-mostly-disappoint-me/?mc_cid=c1821666f2&mc_eid=d5de37b7f6
Tahle nová řada mě osobně docela nadchla…ani tak by mi nevadilo mít slot jen na jednu kartu, fotil jsem s tím dlouho (i svatby) a nikdy jsem neměl problém (stačí spolehlivá karta). Co mě ovšem úplně dorazilo a přesvědčilo, že to nejsou modely pro profi použití je podle mě daleko důležitější věc: výdrž na baterku jen 330 fotek???!!! Vážně? S tím v profi nic neuděláte…I moje stařičká D7000 vydržela 1200 snímků v kuse i sem tam s natáčením videa, ale 300 to je prostě nepoužitelné – představte si s tím fotit celodenní svatbu.
Cudla: První reálné zkušenosti ukazují, že to se spotřebou energie nebude tak špatné. Ukazuje se, že Z dá i přes 700 snímků na jedno nabití.
K výše uvedeným nedostatkům bych ještě poznamenal, že konstruktéři Nikonu patrně odepsali ze své přízně u posledních novinek vestavěný blesk. A to i u klasických zrcadlovek. Chápu, že externí blesk je výkonnější, a že jeho použití je v některých případech nevyhnutelné, ale na druhé straně vestavěný blesk představuje např. rychlý a pohodlný způsob prosvětlení snímků, braných proti světlu. Jeho příprava k použití vyžaduje jen zmáčknutí jednoho tlačítka. Bohužel, nové modely, uváděné Nikonem, mají v sobě napěchovány spousty funkcí, které snad využijí jen profíci. U Zetek si libujete, že se podařilo snížit hmotnost aparátu, ale asi jste zapomněli na to, že majitel tohoto zázraku s jednou kartou musí s sebou tahat externí blesk, pokud předpokládá, že bude blesk za daných okolností možná potřebovat.
Z6 tedy nic moc. S low-pass filtrem je to za zenitem a na Sony A7iii nemá. Z7 je možným konkurentem Sony A7Riii, uvidí se časem v reálu. Jako nástup to není špatné. Hlavně že je konkurence.
No musím říct že trochu zklamání, nepojede (pouze manuál) 105mm f2 DC a další super skla , 1 slot na kartu bych oželel, v nabídce máte málo objektivů, které pro mě nejsou vůbec zajímavé a drbat se s adaptérem?! Ten by jste měli dávat zadarmo. Nejde snad ani o tělo, ale ty věci okolo, skla, adaptér atd. Tak uvidím za nějaký ten rok, až budou lepší ceny a hlavně skla.