Koncept Nikon 1 tak trochu klame tělem. Malé nenápadné foťáky dělají dojem rodinného aparátu – což se samozřejmě nevylučuje – nicméně „jedničky“ zároveň disponují několika výjimečnými vlastnostmi. A zrovna rychlost je jednou z klíčových…
Věřím, že to čtenáři Nikonblogu ví, ale jen pro pořádek krátce shrnu rychlostní parametry nejvyššího modelu Nikon 1 V2: Nejkratší rychlost závěrky 1/4 000 s při použití mechanické, 1/16 000 s v režimu elektronické závěrky. Sériové snímání rychlostí 15 sn./s s přeostřováním autofokusem nebo 60 sn./s s fixním zaostřením. Oboje samozřejmě v plném rozlišení. Samotné automatické ostření má 73 bodů pro fázovou detekci a 135 ostřicích políček pro režim s měřením pomocí kontrastu.
Těchto vynikajících hodnot dosahuje „Vé dvojka“ díky obrazovému procesoru EXPEED 3A, ale také třeba vzhledem ke svojí koncepci bez zrcátka a dalších mechanických komponent. Ve hře je stejně tak uměřené rozlišení 14 Mpx.
Společnost Nikon pro připomenutí rychlostních výkonů vlajkové lodi fotoaparátů řady Nikon 1 připravila pro letošní léto sérii tří promovideí, které ukazují Nikon 1 V2 v poměrně odlišných situacích v rukou profesionálních fotografů.
Rychlost? Motorsport…
Takříkajíc klasické pojetí „fotografa rychlosti“ představuje Danie Van Jaarsveld, jehož hlavním zájmem jsou automobilové závody rallye či chcete-li obecně motoristické sporty. Tam, kde byste spíše očekávali „těžkooděnce“ s Nikonem D4 a pořádnou „rourou“, fotí Danie tak trochu nenápadně Nikonem 1 V2. V prachu, v dešti, bahně…
Danie vypráví o časech závěrky a bezdrátovém adaptéru pro okamžitý přenos snímků, o snadné přizpůsobitelnosti a dalších vlastnostech fotoaparátu V2, které mu umožňují být lepším fotografem a maximálně využít každou příležitost ke snímku.
Ulicemi Manhattanu
V ostrém protikladu k motoristickým sportům je žánr streetfoto – „pouliční“ fotografie na rozhraní reportáže a dokumentu. Fotografka Nina Bermanová si pro ukázku své práce asi nemohla vybrat z pohledu streetfota zajímavější lokalitu – New York a jeho čtvrť Manhattan.
Rychlost má v tomto případě několik forem – ať již je to rychlost někoho, kdo pospíchá, hbitost potřebná k pořízení snímku, spěch milionů lidí dojíždějících do práce a zpět domů nebo provoz na ulicích ve špičce – Nina předvádí pohotovost potřebnou pro získání snímku prakticky bez vyrušení fotografovaného objektu.
V2 letící vznášející
Nejklidněji působí video třetího tvůrce, fotografa módy či celebrit, Johna Wrighta. Tento muž s vizáží středoškolského profesora matematiky pořizuje v prostředí paláce Syon Park House v západním Londýně svůj první film „All in the Forgotten“ pro módní návrhářku Corrie Nielsen.
Jak John „prolétá“ svým rychle se odvíjejícím projektem, brzy zjistíte, že toto je prostředí vyžadující vysokou rychlost při práci i komunikaci – s malým prostorem pro chyby.
Mimochodem ve třetím videu je také dobře vidět další vlastnost Nikonu 1 – malá hmotnost a rozměry – kdy přístroj nese nikterak velká kvadrokoptéra. Velikost i hmotnost ostatně hraje roli také v předchozích dvou klipech.
Jeden komentář
Právě kvůli i těmto vlastnostem si ho už rok užívám a nedal bych ho z ruky. I když „profi“ fotografové s velkými kanóny na mne koukají tak trochu z patra… jejich chyba, když se jim chce vláčet s takovými hebedy. Stále si myslím, že zrcadlo je v dnešní době už překonaný prvek a časem stejně zanikne.
Jen je škoda, že při sériovém snímání 15 a více sn/sec je nejdelší čas závěrky jen 1/60 a níž to nejde. Fotím si hodně v místech málo světelných a potřeboval bych delší čas. Musím na to myslet a nastavit jen 5 sn/sec.