Apríl je za námi. Ani jsem se vás nesnažil napálit nějakým rádoby vtipným článkem, toho jste si jinde určitě užili dost. Pokračujeme tedy jako obvykle seriózně a jako každý měsíc na začátku roku vám představujeme novinku v portfoliu Nikonu. Ano, dnes je to jen jeden produkt, nicméně z kategorie, která ještě letos nebodovala – novinkou 2. dubna 2015 je velmi zajímavý a dlužno dodat také atraktivní Nikon 1 J5.
Moderní retro
Řada „J“ byla od chvíle, kdy se zrodily Nikony 1 (první model Nikon 1 V1 přišel na svět v září 2011), synonymem elegantního fotoaparátu pro uživatele, kteří si potrpí na styl. Design prvních modelů byl často přirovnáván k produktům Applu, což je myslím dostatečná vizitka „cool“ přístroje. Nikony 1 řady „J“ byly také zpravidla (alespoň z mého pohledu) vnímány spíše jako fotoaparáty pro ženy, odpovídala by tomu ostatně jejich nabídka v rozličném barevném provedení. I když na druhou stranu mně jako muži také vůbec nečiní problém fotit červeným fotoaparátem…
Jak ale praví přísloví: Král je mrtev, ať žije král! Od druhého dubna tohoto roku je vše jinak. Nikon 1 J5 je sice stále stylový a elegantní, nicméně nově bude k dostání v moderním retro designu (vím, „moderní retro“ je vzorový oxymóron, ale je to prostě tak), s novým snímačem i obrazovým procesorem, s novými funkcemi i inovovaným ovládáním. Jde zkrátka o velmi výraznou novinku.

Černostříbrná elegance
Názor na vzhled fotoaparátu si udělejte sami, já už použiju jen jeden superlativ. Nikon 1 J5 jsem sice naživo ještě neviděl, ovšem podle produktových fotografií je verze silver, tedy černostříbrné provedení, naprosto luxusní. Tedy ne, že by černý nebo bílý Nikon 1 J5 neměl něco do sebe, ovšem provedení silver je prostě bomba…
Zůstaneme-li u designu a konstrukce, pak byste měli vědět, že třípalcový dotykový displej je výklopný, a to tak, že jej lze otočit až o 180 stupňů dopředu. K čemu je to dobré? Třeba na selfíčka, přátelé. Čímž ovšem nevylučuji ani řekněme poněkud serióznější využití (displej lze také otočit o téměř 90 ˚ dolů).
Na horní stěně najdete kruhový volič režimů, na kterém nechybí ani klasické fotografické módy P/S/A/M, vpravo od něj pak rozměrné ovládací kolečko, do jehož středu designéři umístili separátní videospoušť. Vedle ovládacích prvků u Nikonů 1 řady J běžných si dovolím upozornit ještě na funkční tlačítko Fn na přední stěně fotoaparátu.
Nový snímač, nový procesor
Nikon 1 J5 s 20,8Mpx snímačem překonává co do rozlišení všechny dosavadní modely Nikonu 1. CMOS snímač poprvé u Nikonů 1 dostal technologii Backside illumination, tedy ono do češtiny nešťastně překládané „zadní podsvícení“. Novému snímači sekunduje stejně nový obrazový procesor EXPEED 5A. Přestože má snímací soustava o více než dva megapixely vyšší rozlišení než dosavadní modely J4 a V3, slibuje výrobce nižší úroveň šumu jak při statickém snímání, tak při natáčení videa.
A když už jsme u videa, potom vězte, že Nikon 1 J5 je prvním Nikonem obecně, který umožňuje nahrávat videosekvence v rozlišení 4K při snímkové frekvenci 15 sn./s. „Normální“ FullHD video umí J5 ve frameratu až 60p, samozřejmostí je možnost zpomaleného, nebo zrychleného videa. Nově po vzoru DSLR (ale i kompaktů Nikonu) zde najdete také časosběrné video.
U Nikonů 1 jsou naprosto běžné špičkový autofokus a extrémně rychlé sériové snímání – to vše pochopitelně najdete také u nového Nikonu 1 J5. Fotoaparát využívá 105 ostřicích bodů s fázovou detekcí a 171 bodů s vyhodnocením kontrastu, přičemž zaostřovací body jsou rozmístěné téměř po celé ploše záběru. Pokud potřebujete zaznamenat každý okamžik rychlé akce, máte k dispozici sériové snímání rychlostí 20 sn./s s průběžným zaostřováním nebo až 60 sn./s bez přeostřování.
V duchu doby najdete u Nikonu 1 J5 také Wi-Fi modul s technologií NFC. Bezdrátová komunikace a ovládání je jako u všech Nikonů podmíněna použitím aplikace Wireless Mobile Utility pro chytrá zařízení s operačním systémem iOS nebo Android™.
Podrobné technické parametry Nikonu 1 J5 zde
Doporučené prodejní ceny:
Nikon 1 J5 pouze tělo: 11 690 Kč
Nikon 1 J5 + 1 Nikkor VR 10–30 mm PD-ZOOM: 13 990 Kč
Nikon 1 J5 + 1 Nikkor VR 10–30 mm PD-ZOOM + 1 Nikkor 30–110 mm: 18 690 Kč
Nikon 1 J5 + 1 Nikkor VR 10–100 mm: 19 890 Kč
5 komentáře
Ach jo… neštěstí s pořadovým číslem 5 :-( … Že se na to Nikon nevykašle…
… všichni výrobci dělají mirrorlessy se snímači APS-C (Pentax, Canon, Fuji, Sony) či většími (Leica, Sony) nebo aspoň mFT (Olympus+Panasonic).
Jenom Nikon musí udělat MIKROČIP s cropem 2.7. Copak je tohle fotomobil? Má to obrovskou hloubku ostrosti bez možnosti odtrhnout pořádně pozadí a malý čip s obrovskou hustotou pixelů dělá šílený šum.
Kdyby měli u Nikonů rozum a veleli by tomu technici, nikoliv managorové, tak Nikon 1 udělají ve stylu Fuji X nebo Canon EOS-M s čipem APS-C a k tomu nabídnou DVĚ redukce:
– redukci DX – klasický kroužek bez optiky, ale s kontakty pro použití stávajících DX skel nebo cropovaných FX skel
– redukci FX – s kontakty a optickým členem ve stylu Metabounce SpeedBooster pro objektivy FX
Díky uvolněnému prostoru po závěrce by se navíc otevřela možnost použití redukcí pro další objektivy – M42 atd. Samozřejmě by to vyžadovalo, aby Nikon konečně přestal omezovat zákazníky tak jak to dělá u řad D5x00 a D3x00 a odblokoval měření expozice i při použití objektivu bez kontaktů!!!
Takový Nikon 1 bych si koupil ihned. Stejně jako řada profi fotografů by ho vzala jako druhý foťák k FX tělu.
Tady je opravdu vidět jak Nikon kašle na zákazníky.
– Segment CX je zabitý kvůli malému snímači.
– Segment DX dodneška nemá pořádná pevná světelná skla (podívejte se k Fuji nebo a Olympus mFT jak má vypadat nabídka pevných skel). Nikon za celou dobu udělal celkem 4 (slovy čtyři) pevná skla, z toho jedno je nepoužitelné (makro 85mm) a jedno je fisheye. Hlavně že vyprodukovali asi 20 různých černých zoomovacích trubek 18-*/tma-tma.
A segment FX je pro pohotové focení na procházce či výletě k ničemu, vybavení na fullframe je příšerně velké a těžké na tahání a s takovou výbavou jste nenápadní jako černoch na sjezdu neonacistů.
Budoucnost je v systémech jako je FujiX nebo Sony A7. Ne v koncepčně zastaralých zrcadlovkách DX a FX (zrcátko efektivně řeší problém, který dávno neexistuje – jak vidět v hledáčku co fotím a neosvítit přitom film) ani ve fotomobilech jako je CX.
Dneska je Nikon vedoucím už jen na poli snímačů (které ovšem bere např. od Sony), ve všem ostatním jsou další značky dále. Vlastně pardon – Canon je ještě o krok za Nikonem, má slabší snímače.
:-))))
Pane Spooky, možná máte pravdu, ale…
Kdybyste místo psaní slohových cvičení sbíral papír do sběru, možná byste měl už našetřeno na tu FX zrcadlovku, která je dneska k sehnání i velmi lehká, malá a nenápadná…
Pane Trojan, můžete uvést konkrétní typ zrcadlovky/bezzrcátka s FX snímačem, která by byla kompaktní? Rád se poučím. :-D
Sám mám D5100 a skla 18-105 + 28/1.8 + 40/2.8 + 85/1.8 + 70-300 + Metz 52… a rozhodně bych tuhle výbavu neoznačil za kompaktní. Ve chvíli kdy si chci vzít foťák na celodenní výlet, tak většinou nesu jen 28+85 nebo 18-105 a jen závidím majitelům Olympusů. Zde je obrovský marketingový prostor pro zrcadlovku velikosti D3x00, ovšem s možností přidat grip pro případy, kdy je potřeba lepší ergonomie… bohužel řada D3x00 ani D5x00 nemá dole konektor pro grip :-(
Co se týče ergonomie, když už jsem ji nakousl, na řadách D5x00 a D3x00 chybí druhý roler. Má ji řada D7x00 (stejně jako Pentax), ale to už je moc velký foťák. D6x0 je moc velká, D7x0 je moc velká, D8x0 už je obrovská. A Fuji X má něco moc krásného, nostalgického a ergonomicky skvělého – clonový kroužek na objektivech, který ušetří dost místa na druhý roler.
Pokud se bavíme o velikosti FX vs. DX, rozdíl ve velikosti snímače FX a DX není tak velký, aby ospravedlnil humpolácké rozměry FX těl ani jejich přestřelenou cenu (ať mi nikdo nevykládá, že cenový rozdíl mezi D610 a D7200 je rozdíl v ceně snímače).
A skla? Když se podíváte na moji výbavu, tak jen dvě z pěti jsou pro DX. Proč? … Protože prostě Nikon kašle na DX segment.
Fuji X má 14/2.8, 18/2.0, 23/1.4, 35/1.4 a 56/1.2 … co má Nikon? Uvedená skla na Fuji fotí stejně dobře jako FX skla na FX tělech a přitom je lze udělat menší než FX skla. A svoji 28/1.8G mám jen proto, že není vhodná 23/1.8(1.4) pro DX.
Navíc bych zde připomněl, že současné zrcadlovky jsou dost velký problém pro leváky. Přítelkyně jako levačka má prostě problém vzít moji zrcadlovku do ruky a cokoliv na ní nastavovat, protože ovládání je vyloženě pro praváku. Už kvůli tomu dost zvažuji přechod na Fuji X. Kdyby Nikon byl schopný udělat mirrorless tak jak jsem napsal, tj. tak jak má Canon modely EOS-M, tak bych takový mirrorless přítelkyni pořídil bez váhání (a o skla bychom se podělili podle potřeby).
Ano, dost zvažuji že svoji D5100 vyměním… ale za co?
– CX je špatný vtip
– zrcadlovky FX jsou velké, snad jen s výjimkou Df
– D5500 je fajn kvůli ostření dotykem, ale proti D5100 bych si zase tolik nepomohl (nedostatek skel), navíc nemá konektor na grip a je osekaná o expozimetr fungující s neočipovanými objektivy
– D7200 je kosmetické vylepšení D7100 a už je moc velká se všemi nevýhodami DX (nedostatek skel, slabší výsledek při vysokém ISO)
Takže asi počkám, až Fuji doladí svoje mirrorlessy a půjdu k nim – buď X-E, nebo kombinaci X-M (pro přítelkyni) a X-T (pro sebe). Raději bych vyměnil jen tělo a zůstal u Nikonu, ale nečekám, že by se v sídle Nikonu otevřela nebesa, sestoupil duch svatý a řekl jim, že to dělají blbě (to by bylo zjevení), nebo pokud by na to přišli sami (to by byl zázrak).
I když malé světélko naděje zatím nezhaslo – šuškanda mluví o FF mirrorlessu jak u Nikonu, tak u Canonu. A Sony A7 ukázalo, že to jde.
Dobrá, odkládám ironii a odpovídám zcela vážně: používám D750 (+ pevná 1,8 skla) a považuji ji za téměř dokonalou, je akorát lehká a z hlediska rozměrů naprosto odpovídá parametrům lidských rukou, další miniaturizace jakéhokoliv fotoaparátu jde zcela proti jeho praktcké použitelnosti. Pokud jde o nenápadnost, je na tom podle mne úplně stejně jako bezzrcadlovky. Nevýhodou zůstává vyšší cena. Chápu vaše výhrady k nedostatku objektivů na DX, právě to byl u mne před lety důvod k přechodu na FX a ani na vteřinu jsem toho nezalitoval.
Když chci jít opravdu nalehko, beru Coolpix A a ušetřené místo v batohu docpu sušenkama a čokoládou.
Pane Trojan, ta D750 mi také přijde jako to nejlepší, co nám Nikon nabízí.
U FF snímače je velká výhoda v lepší práci při špatném osvětlení a především v prostorovém dojmu z fotek. Široké světelné sklo a FF snímač prostě dávají na výstup pocitově moc příjemné fotky. Tu moji 28/1.8 jsem bral jako bazarovou a spíš na vyzkoušení, protože na FF bych bral Sigmu 35/1.4 a na DX prostě není těch 24/1.4 za rozumnou cenu. Možná až bude FF tělo (jestli neodejdu k Fuji), tak tu 28mm vyměním za Sigmu 35/1.4 a Nikon 20/1.8 (crop ty ohniska posune). Prozatím je to tak nějak dočasný kompromis – ten rozdíl mezi 24mm a 28mm je v místnostech poznat, levný 35mm Nikon 35/1.8 AF-S G DX by mi nestačil.
A pro zajímavost – Nikon 28/1.8 jsem koupil od svatebního fotografa, prakticky nový. Ten prodávající taky přecházel na Fuji a nadává na politiku Nikonu stejně jako já. Přešel na X-E2 a skla 18/2.0, 35/1.4 a 56/1.2 … a je spokojen. Ty ohniska po přepočtu na FX udělají skla 28/50/85 a díky nízké světelnosti fakticky vyrovnají FF ohniska se světelností f/1.8… při menších rozměrech.
Nikon se prostě bude muset chytnout za nos, nebo ho převálcují ostatní.