O objektivu NIKKOR Z 35 mm f/1,4 jsem již psal, jakmile se mi dostal do rukou. Mezitím jsme se dočkali také nejlehčího a nejdražšího 35mm objektivu Nikon – NIKKOR Z 35 mm f/1,2 S. Tím se počet nativních 35mm objektivů pro bajonet Nikon Z zvýšil na tři, a to ve světelnosti f/1,2, f/1,4 a f/1,8.
Jistě, nejsvětelnější z nich je bezprecedentní bestie, která nedělá žádné kompromisy v kvalitě, ale je opravdu objemná, těžká a v neposlední řadě drahá. Reklamním fotografům nebo fotografům environmentálních portrétů – se zahrnutím okolí, prostředí – se však vyplatí. Určitě by tento objektiv předčil všechny nároky a očekávání pro běžný dokument, ale je otázkou, zda by to nebyl hon na zajíce s kanónem :-)

Abych vám nabídl (jak jsem slíbil po své první zkušenosti) komplexnější pohled na naši nejlevnější pětatřicítku, vzal jsem ji, abych dokumentoval opatření na ochranu proti mrazu u ovocnářů na Žitném ostrově. Byl jsem zvědavý, jak si poradí se zaostřováním v šeru při mihotavém světle svíček a pochodní, ale také jak se projeví jeho bokeh u tak rušivého pozadí – světla svíček a kamen, holé větve stromů proti obloze.
Lehký a kompaktní objektiv se zapotil, ale nezklamal. Výsledkem jsou fotografie, které si můžete prohlédnout v tomto článku.

Nejdříve se však zmíním o práci s objektivem v těchto podmínkách. Venku je přítmí až tma, je několik stupňů pod nulou a okolní osvětlení zajišťují pouze kamínka a petrolejové svíčky. Rozednívá se a pomalu nastává modrá hodinka. Právě v této době vznikají nejkrásnější fotografie s plameny nebo jiskrami.

Modrá barva oblohy krásně doplňuje oranžovou barvu ohňů. Pro AF je to stále zatěžkávací zkouška. Navíc je vše v pohybu, i když to tak na fotografiích možná nevypadá. Málokdy požádám dotyčného, aby zastavil. Nezdržuji je, protože potřebují být v plném nasazení.

Od modré hodinky až do východu slunce alespoň 10 stupňů nad obzor neuplyne mnoho času, ale pro zachránce je to nejnáročnější období. Tehdy slunce „tlačí“ masy studeného vzduchu dolů. Pokud bylo chladno předtím, bude nyní ještě chladněji.

Zachránci dostávají pokyny z vysílaček od monitorovacího týmu. Ten má k dispozici údaje z bezdrátového systému teploměrů a od terénních pracovníků o tom, kde v sadu teplota klesá nejvíce a kam je třeba urychleně vyslat záchranný tým, aby zapálil další svíčky nebo kamínka.

Jde o sklizeň, o živobytí, a tak nechcete nikoho zdržovat tím, že ho budete aranžovat do nějaké pózy. Často ani nemůžu běhat s foťákem a stíhat tým, který pobíhá kolem a zapaluje nové a nové svíčky nebo prohrábne pelety v pecích, přikládá do kamen.

Objektiv NIKKOR Z 35 mm f/1,4 si s touto situací poradil dobře. Nevšiml jsem si, že by nějak zaostával za starším a méně světelným objektivem NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S, ale ani ho nepřekonává. Kontinuální ostření mi dokonce připadá o něco konzistentnější s verzí f/1,8 S i přesto, že propouští o třetinu méně světla přes ostřící bod. To je možná způsobeno dvěma ostřicími motory, které má verze S. Rozdíl je však minimální a může být trochu subjektivní, protože jsem nefotil s oběma objektivy současně.
O atraktivitě tohoto objektivu už toho bylo napsáno dost. Plně otevřený není tak ostrý jako méně světelná verze, ale pro dokumentární účely je kresba bohatě dostačující. Při zaclonění na F2 rozdíl mezi oběma objektivy téměř mizí.
Jelikož se však jedná o živé fotografie za soumraku, fotografie neukazují plný potenciál ostrosti, protože je v nich pohybová neostrost samotných objektů nebo mě jako subjektu.


Ostrost je v tomto případě irelevantní. Náladu fotografií ovlivňuje spíše celkový dojem ze snímku, zejména to, jak jsou vykresleny oblasti mimo hloubku ostrosti. A zde je situace zajímavá. Bokeh je hrubší než u obou ostatních objektivů, ale k tomuto tématu se hodí. Při odclonění je vidět, že nejde o řadu objektivů S (superior). Projevuje se aberace, fialový fringing na kontrastních okrajích a také podélná chromatická aberace (okraje mimo hloubku ostrosti mohou mít barevný fringing). Ten je vidět například na rozostřených větvích v pozadí proti obloze. Ano, toto jsou kritické podmínky a právě v nich se objektivy různých cenových kategorií začínají od sebe lišit. Ale upřímně, jak moc na tom záleží u dokumentární fotografie, jako je tato? Není snad důležitý námět, děj? Co si o tom myslíte vy? Napište mi svůj názor.
Mnoho fotografů touží právě po takovém vzhledu snímku a kupují staré manuální objektivy, se kterými se bez autofokusu špatně pracuje. Proto tu máme nabídku od Nikonu – nový objektiv s autofokusem, ale s charakterem staršího objektivu. Chtěli byste raději vyladěnější objektiv za podobnou cenu? Dobrá, je tu krásný NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S. Nebo chcete něco naprosto dokonalého, bez optických vad, s extrémní světelností a superrychlým ostřením? Pak je tu pro vás NIKKOR Z 35 mm f/1,2 S.
A právě o tom je současná filozofie značky, která nabízí fotografickým nadšencům i profesionálům to, co potřebují a chtějí.


P.S.: Ani tento levnější 35mm objektiv není ochuzen o ochranu před nepřízní počasí. Když jsem fotil protimrazovou vodní závlahu, dostal jsem sprchu i já a můj fotoaparát a objektiv. A nejen jednu… Po návratu jsem fotoaparát otřel a uložil do brašny, aby se jeho teplota pomalu vyrovnala teplotě uvnitř domu. Předtím jsem z něj vyjmul baterii a paměťovou kartu. Po vysušení a vyrovnání teploty pracuje Nikon Z 6III a objektiv NIKKOR Z 35 mm f/1,4 bez problémů dál.
2 komentáře
Bohužel slabé místo jsou záslepky konektorů, které ne a ne držet pevně , vyskakují ,a tohle asi bude přesně ta situace, kdy se tam může dosta kapka nebo vlhkost.. A podle fotek to u Z6III je nezměněné layout. Občas pomůže týden předem dát foťák na bok na tvrdou podložku , hlídat, že to dosedlo a nechat to takhle den. Ale je to opruz, může to pak vyskočit zavaděním a člověk to může zapomenout ohlídat. Pro někoho, kdo do konektorů leze obden je to nemyslitelné.
Lepší situace asi nemohla být, ale sem tam by to taky chtěl jakou zátěžovou zkoušku- nějakou fotku na ISO 25600, protože to už asi bude slušné šero, (Nebo spíš na iso 100000, protože na 2.8 by takové iso je jen takové přítmí).