Když Nikon představil svůj zatím nejdelší objektiv pro mirrorless systém, vyvolal hodně vzruchu mezi fanoušky sportu a divoké přírody. Kdo by nechtěl mít 800mm objektiv v relativně kompaktním těle, se stále příjemnou hmotností pod 2,5 kg?
Objektiv není dlouhý ani 40 cm a velmi příjemně se používá. Odkud to vím? Mnozí jste se mě ptali, jak se s tímto objektivem fotí, ale doposud jsem neměl možnost jej vyzkoušet. Oslovil jsem tedy Tomáše Hulíka, aby mi o svých zkušenostech vyprávěl a dal mi ho aspoň potěžkat. Tomáš mě ochotně vzal k řece Moravě, kde jsme si o objektivu povídali. Trochu jsem ho vyzkoušel, a měli jsme také možnost vidět jeho práci naostro, když nám nad hlavami zakroužil mladý exemplář orla mořského.
Tomáš Hulík o teleobjektivu NIKKOR Z 800 mm f/6,3 VR S
Vzhledem k tomu, že jde o novinku, nepoužívám tento objektiv dlouho. Už nyní ale vím, že patří k mým nejoblíbenějším pro fotografování a natáčení divoké přírody. I přes ohnisko 800 mm je práce s tímto objektivem stále příjemná. V kombinaci s Nikonem Z 9 stále méně používám stativ – díky tomu, že těžiště objektivu je blízko bajonetu, je sestava velmi dobře vyvážená. Nevzniká tak velká „páka“ na ruku, která jej podepírá. To mi umožnilo rychleji reagovat na situaci kolem sebe, například když se odněkud vynoří zvířátko. Při natáčení videa je při tak ohromném ohnisku stativ samozřejmě nezbytný. Stabilizace obrazu v objektivu v kombinaci se stabilizovaným snímačem Nikonu Z 9 dosahuje účinnosti až 5,5 EV.
Na teleobjektivu NIKKOR Z 800 mm f/6,3 VR S mě nejvíce fascinuje jeho kresba. Obraz je ostrý v celé ploše záběru i při plně otevřené cloně, což je při focení wildlife či sportu velmi důležité. Zvířata jsou přece jenom aktivnější buďto na konci dne, když světla ubývá, nebo naopak při úsvitu. Druhou věcí, která mě ohromila, je rychlost a přesnost zaostřování. Fotoaparát v kombinaci s tímto objektivem extrémně rychle „chytá“ objekty. I když se to nedá používat stále, rád zkouším automatické rozpoznávání objektů, při němž se kombo Nikon Z 9 + NIKKOR Z 800 mm f/6,3 VR S předvádí nejvíc. Fotoaparát například rozpozná labuť na hladině a vybere si ji jako objekt ke sledování. Ale nejen to – rozpozná dokonce hlavu labutě a prioritně pak ostří na ni. Že to inteligentní autofokus dokáže na lidech a domácích zvířatech jsem už věděl, ale že to bude fungovat dokonce i u labutě nebo husy, to mě opravdu překvapilo.
Někdy se stává, že i 800 mm může být málo, a tak jsem NIKKOR Z 800 mm f/6,3 VR S vyzkoušel i s telekonvertorem 1,4× a 2×. V principu se potvrzuje, že moderní 1,4× konvertory jsou tak dobré, že kromě logického poklesu světelnosti se žádný jiný parametr nezhorší – ani kresba, ani přesnost a rychlost ostření, ani se nezvýrazní nedokonalosti komplikované optické konstrukce. Když s tímto objektivem použijete dvojnásobný telekonvertor, v kritických světelných podmínkách můžete pocítit rozdíl v ostření. Vzhledem k dalšímu zhoršení světelnosti musíte používat také vyšší ISO.
Focení s ohniskem 1 600 mm je skutečně náročné, protože objekt je velmi vzdálený. Kvůli extrémnímu přiblížení hrozí riziko neostré fotky, ale také šumu, vzhledem k vysoké citlivosti, kterou je nutné použít, abyste udrželi čas závěrky na přijatelné úrovni. Navíc vzdálenost mezi vámi a fotografovaným objektem je už tak velká, že na ostrost fotografie má negativní vliv tepelné vlnění vzduchu. Mirage, která vzniká vlněním, zruinuje většinu vašich záběrů, takže doporučuji fotit ve větších sériích. Při troše štěstí se tak můžete trefit mezi vzduchové vlnění. Nejlepší recept je samozřejmě fotografovat brzy ráno, když ještě vlnění není tak výrazné. A samozřejmě se dostat k objektu svého zájmu co nejblíže, abyste telekonvertory nemuseli používat.
Ovládání objektivu NIKKOR Z 800 mm f/6,3 VR S je vzorové. Jak už jsem uvedl, vyvážení je klíčové pro snímání z ruky, a co obzvlášť rád využívám, to jsou programovatelná tlačítka. Jedním ovládám zaostřování, na druhé jsem si navolil změnu políčka snímače z FX na DX. To mi v terénu umožňuje lépe komponovat vzdálený objekt, a ve videu to v principu funguje jako telekonvertor. Při zachovaném rozlišení 4K můžu aktivovat 1,5násobný nebo dokonce 2,3násobný faktor zvětšení, což je pro kameramana doslova požehnání.