Už nějakou dobu mám u sebe v bohužel jen dočasném držení Nikon Z6. Připravuji recenzi „menšího“ zástupce nových mirrorlessů řady Z, takže se s Nikonem Z6 mazlím (skoro doslova) kdykoliv jen mohu. Nechci předjímat výsledek testu, prozradím jen, že jde o vysoce návykovou záležitost hodnou specializovaného adiktologa.
Nicméně při včerejším návratu z venkovního focení, při kterém jsem nedobrovolně vyzkoušel také odolnost Z6 vůči sněhové vánici (obstál samozřejmě bez ztráty kytičky), mě napadaly myšlenky, o kterých se s vámi chci nyní podělit.
Jiný obraz
U nových fullframových mirrorless aparátů jsou všeobecně prezentované takříkajíc typické výhody: menší velikost a hmotnost oproti srovnatelným DSLR – a to nejen samotných těl, ale i objektivů – přesněji těch, které jsou určené přímo pro Z systém. Tedy nikoliv zrcadlovkových skel nasazovaných přes adaptér FTZ. No, ale i ona redukce FTZ je braná jako výhoda, prvek kompatibility se „starým světem“. Pak tu máme velký kvalitativní, funkční a uživatelský posun v natáčení videa, což je pro mnohé zájemce obrovské plus. A mohl bych pokračovat dál.
Samozřejmě věřím tomu, že spousta fotografů si Zetka bude kupovat (vlastně už kupuje) kvůli menší velikosti a nižší hmotnosti. Věřím, že na video à la Nikon Z spousta uživatelů také netrpělivě čekala. Věřím, že další výhody, specifické pro tyto mirrorless fotoaparáty, přesvědčí mnoho a mnoho fotografů. Ale zároveň mám jeden osobní názor, který mně nikdo nevymluví:
Jsem přesvědčen o tom, že skuteční fajnšmekři si nové mirrorlessy Nikonu budou pořizovat hlavně kvůli… jejich nové optice!
V této úvaze nebudu popisovat detaily kresby nových objektivů pro Zetka – to si nechám až na recenzi. Musím ale uvést, že obraz, který poskytují nová skla – pochopitelně optimalizovaná pro velký bajonet s malou registrační vzdáleností – je zkrátka jiný. Jiný než obraz zrcadlovek. Sice jsem zatím pracoval jen se zoomem 24–70 mm a pevnou pětatřicítkou, ale věřím tomu, že i ostatní objektivy budou podávat snímky podobně. Nádherně plasticky, s jemným bokehem v neostrých částech obrazu, ale zároveň potřebnou ostrostí v oblasti zaostření. S ostrostí nejen tou „sprostou“ hranovou, ale s ostrostí danou také skvělým přenosem kontrastu v nejjemnějších přechodech barev a jasů.
Ten rozdíl oproti zrcadlovkám budou znát fotografové, kteří dříve fotili (nebo ještě fotí) dálkoměrnými kinofilmovými aparáty. Což jsou de facto předchůdci dnešních digitálních bezzrcadlovek. Že to vypadá jako cesta zpátky? Nenechte se mýlit, je to přesně naopak – touhle cestou ještě rádi pofrčíte! :-)
Z prognostického ústavu
Velmi dobře si pamatuji, jak mnoho fotografů na počátku zlaté éry DSLR tyto fotoaparáty odmítalo. Sice časem změnili názor, nicméně prvotním oblíbeným argumentem bylo: „To nechci, má to takový moc počítačový obraz. Je to příliš čisté, dokonalé, až sterilní!“
A mě v té souvislosti napadlo – jestlipak se nedočkáme „druhé vlny“ odmítání digitálních zrcadlovek? Ano, právě kvůli jinému podání obrazu mirrorless fotoaparáty. Klidně by se mohlo stát, že se začne říkat: „To nechci, má to moc zrcadlovkový výstup.“ Přiznávám, trochu přeháním, byť ale základ myšlenky považuji za racionální. Když k tomu přidáte výše zmíněné výhody menší velikosti a hmotnosti, a…
Co si o tom myslíte vy? Jsou digitální zrcadlovky druhem určeným k vymření? Jak dlouho s nimi ještě budeme fotit, než je odložíme do vitrínky s usedavým prachem? Budu rád, když svoje názory vyjádříte v komentářích pod článkem.
14 komentáře
Ahoj, já už zrcadlo odložil. Kvalita bezzrcadla už je hodně vysoká. Já fotím Street a tahat těžkou zrcadlovku není nic příjemného. A upřímně do zrcadla bych už nešel. Ale neřekl bych že by zanikl úplně zájem, vždy budou mít své nadšence
Ahoj, přestože mě bezzrcadlo láká rozhodně ještě setrvám u zrcadla. Investoval jsem dost do optiky. Používat bezzrcadlo s adaptérem sráží podle mne výhodu velikosti k nule. Často měním objektivy a protože čip u Z6/7 zůstává v případě výměny objektivu odkrytý , byl by to asi nekonečný boj s prachem. Časem určitě přejdu, ale bude to tak ,že vyměním kompletní systém až zastará to co mám teď (5-6 let).
Zdravím,
Já jsem si relativně nedávno naopak pořídil D750 (na sport). Od dob, co jsem přešel na Full Frame (D600, D750) jsem s obrazovým výstupem spokojen. I když optiku Z řady nepopírám, tak se na to koukám z opačného úhlu a to z pohledu „diváků a zákazníků“ => stejně 95% fotek skončí na facebooku a instagramu a lidi to prohlížejí na mobilech takže asi není úplně důvod hnát se hned teď za super moderním obrazem, ale chápu, že fajnšmekři a detailisté si přijdou na své a tisk na fotopapír na fotku šíře 3 metry apod. musí být zážitek :-). … Na bezzrcadlovkách mne asi nejvíce lákají moderní funkce jako focus peaking, rozložení AF bodů do krajů, ostřící systém v živém náhledu atd. … Někdy za 2-3 roky by bezzrcadlo jako doplněk k D750 mohla být pro mne určitě zajímavá volba. … PS: Hmotnost neřeším, líbilo by se mi bezzrcadlo v těle „D4“ apod., nicméně i tak má Nikon Z6/7 nejlepší ergonomii ze všech konkurenčních značek bezzrcadel.
Konečně tohle někdo poznamenal. Já neměním zrcadlo za tohle ještě na dlouho. Ale jeden z důvodů pro, je právě ten jakoby „sametově vykreslený obraz“. Všimnul jsem si toho ihned, jakmile jsem bezzrcadla jiných značek začal pokoušet. To podání mne opravdu baví…
Ahoj. Ta nová ztka se budou asi prodávat více než zrcadlovky. Lidi mají rádi nové věci, o kterých se mluví a píše. Mě osobně to zatím nechávám chladným. Fx s pevnými skly foti skvěle :).
S odmítáním hned začnu :-)
Jakožto majitele několika objektivů by se mi jejich zbavování asi prodražilo. A s FTZ adaptérem by se Z6 dostala s váhou výše, než má současná DSLR. Váhově by se mi zamlouvaly spíš modely Sony Alpha, které váží mnohem méně. Asi budu ještě chvíli situaci jen z povzdálí sledovat a uvidím časem.
Vzhledem k tomu, že optika bude za nižší cenu kvalitnější u objektivů S než je u těch současných se starým bajonetem, tak je to směr správným směrem. Fotograf bude tahat poloviční váhu a výstup bude minimálně tak dobrý jak u DSLR. Stačí se podívat na Cameralabs jak jsou hodnoceny objektivy 24-70/4 a 50/1,8 S. A to nemluvím o CFexpress kartách, AF Eye a dalších vymoženostech, které určitě brzy přijdou …
Že je obraz jiný, to je bez diskuze. Otázka, zda se líbí nebo nelíbí, to je čistě subjektivní věc a každý na to může mít jiný názor. Z ryze praktického hlediska ale vidím v bezzrcadlovkách jednu zásadní nevýhodu oproti DSLR, a tou je výdrž na baterii. S mou stařičkou D7000 jsem schopný nafotit cca 1200 fotek bez nabíjení nebo výměny baterky, a to je baterka stále původní. Všechny výhody mirrorless mi pak jsou k ničemu, když se mi v půlce focení svatby nebo v půlce foto výpravy vybije baterka. I na dovolené ocením, že nemusím nabíjet a vydržím týden cvakání v přírodě bez nabíjení. Pak člověk nemusí řešit jiné baterky (větší hmotnost), kterých by pak vzhledem k avizované výdrži mirrorless ale potřeboval minimálně 3 oproti DSLR. Dokud nevyřeší tohle, pak to nemá význam.
V současné vlně bezzrcadlovkového šílenství jsem si také vyzkoušel Nikon Z7, ale zatím jsem nenašel žádný důvod, proč bych si ho měl koupit. Jsem skalní Nikonista a na tuto značku nedám dopustit, ale bezzrcadlo už jednou Nikon zkusil ve verzi 1 a to v tichosti opustil. Ostatně mám ho doma i s adaptérem za 7000 Kč. Po vyzkoušení Z7 jsem dospěl k následujícím závěrům:
Plusy jsou:
kresba na úrovni D850
výborný dynamický rozsah
5 osá stabilizace, i když inzerovanou půl vteřinu tedy neudržím ani náhodou
zajímavý objektiv 50/1,8
baterka vydrží déle než inzerovaných 330 snímků, což by byla na profi foťák opravdu trapně nízká hodnota
Mínusy:
při seriovém snímání se buffer po cca. 20 snímcích zadusí a nahodile exponuje v nedefinovaných intervalech
při nasazení 300/4 PF objektivu má potíže s ostřením i u kontrastních scén, objektiv přejíždí celý rozsah ostření třeba i 20 vteřin než se chytí
při změně citlivosti se mění vyrovnání bílé – čím citlivější, tím je obraz zelenější, to je docela zajímavé
chybí grip, což mi vadí hodně při focení na výšku
při nižších citlivostech se ve stínech údajně objevuje tzv. banding – to se mi sice nepodařilo navodit, ale pracovník Nikonu mi potvrdil, že to nastává a že pracují na řešení
základní objektiv 24-70 má světelnost pouze 4, což mi argumentovali pracovníci Nikonu „aby to bylo lehké“ – to je marketingová záležitost…
při nasazení větších objektivů je sestava nevyvážená a padá na předek, je tudíž lepší mít těžší aparát, aby to bylo vyvážené
ve výhledu vývoje objektivů postrádám zajímavá skla o nízkých světelnostech kolem 1,2 – 1,4, třeba 24 mm
světelnější objektivy budou těžší, takže to půlkilo dolů na hmotnosti aparátu nejde ruku v ruce se snížením hmotnosti objektivů – chci vidět jak těžká bude 58/0,95 a kolik bude stát….
nastavení pohonu (seriové snímáni, single shot …) má tlačítko vpravo dole vzadu a udělat to jednou rukou nejde, navíc když mávnu před hledáčkem rukou, tak zmizí obraz z displaye a přesune se do hledáčku… to mi velmi nevyhovuje, protože zrovna tuto volbu často měním
nenašel jsem tlačítko na změnu režimu ostření, což taky často měním, musel jsem přes menu, což v akci značně zdržuje, ale možná jsem se špatně koukal, na D850 je vlevo dole u objektivu
cena je vyšší než u super mašiny D850, které tento pokus nemůže zatím konkurovat
jeden slot na kartu – sice se s tím dá žít, ale když jsem v džungli, tak potřebuji buď zálohu nebo další kartu při přeplnění a ve vlhku a prachu měnit karty nechci, stejně jako objektivy….
DP review uvádí jako jeden z problémů tzv. banding – pruhy po snímku ve stínech, které vznikají od zaostřovacích čipů… no nevím, to bych fakt nečekal….
Přemítám proč se vlastně najednou všichni zbláznili do bezzrcadel. Objektivy nejsou nijak světelné, širokáč je o cca. 10 000 dražší než klasický F bajonet, to půlkilo dolů není argument. Tak nevím….
Zřejmě počkám na mark II nebo mark III, až to trochu vychytají, ale teď jsou úvahy o koupi rozhodně předčasné…
Zatím nejsem příznivcem monitorku v hledáčku, sem rád, že sem od něj utekl od ultrazoomu k zrcadlovce, ale jestli u zrcadel nevymyslí něco, před čím fotící svět padne na prdel, budou nahrazeny, bezzrcadla sou už v plné zbroji v podpalubí.
Ahoj,
mám zetko měsíc a půl se základním zoomem. Zrcadlovku kvůli němu neodložím (hlavně kvůli objektivům). Ale upřímně zrcadlovka se přesouvá do role druhého těla. Dva důvody. Prvním je hledáček. Je lepší než optický! Druhým důvodem je skutečnost, že vidím v hledáčku obraz tak jak bude vypadat fotka. I po dvaceti letech fotografování mě tahle funkce překvapila.
Jako další důvody lze říci rychlý autofokus (ale srovnávám s D800) a lepší obraz. Zcela objektivně je nutné říci, že zetko má i své mouchy.
a proč je to vlastně tak drahé, když ubyla celá náročná mechanika zrcátka s AF a přibyl jen jeden „obyč“ displej v hledáčku ? zbytek je firmware a to dělaj ti, co jen sedí u klávesnice a to není žádná pořádná práce, že ?
karel
Je to dokonalý počítač. Eliminuje vady objektivu, nízkou světelnost , dlouhé časy. Všechno na co si vzpomenete. Tím umožní lehkost, skladnost, přesvědčivé fotky v hledáčku hned po vyfocení. Zoom už v náhledu. Vysoké rozlišení umožní jakýkoli ořez. Nejde o velikost fotky na 3 M. Jde o ty orezy., které lze nastavit už v hledáčku. Takže sklo vůbec nemusí být dlouhé. Stačí širší než užší , ale jsou všechny zatraceně čisté a ostré jak břitva už v základní řadě světelnosti 4, kterou fíky 5 ose stabilizaci udržíte se škytavkou. 2.8 má stejnou ostrost ! přečtěte si zahraniční recenze komparace objektivů z a F Je to obrovský rozdíl. Nikon ve sklech vede, čipy jsou Sony, ale SW a navazující HW jsou nikon.
Jsem rád, že mám z5 a několik k ní pevných světelných z objektivů. Jen jsou trochu těžší na výlety