Ultraširoká ohniska mají ve fotografii své dávné a opodstatněné místo. Znají je fotografové krajiny, ale i fotografové architektury, dokumentaristé či reportéři. Ultraširokoúhlé objektivy nacházejí uplatnění všude tam, kde je málo místa, kde je třeba vtěsnat do snímku více prostoru. Ultraširokáče však mají také další důležitou a tvořivou funkci – jejich perspektiva je dynamizující, kdy blízké předměty působí monumentálněji a předměty v pozadí se se vzrůstající vzdáleností extrémně rychle zmenšují.
Také geometrické zkreslení těchto extrémně širokoúhlých objektivů působí sugestivně a vtahuje diváka do obrazu. Zdá se vám, že jste součástí fotografované scény. Platí to samozřejmě tehdy, je-li scéna dobře komponovaná, kdy je pomocí širokého ohniska zvýrazněný prvek v popředí, anebo jsou využité vodicí linie, které vás vtáhnou do obrazu.
Pojďme ale pěkně popořádku, jak to v našich recenzích bývá zvykem.

Zpracování a design
Objektiv nenese označení S, což mimo jiné znamená, že v konstrukci bylo použito více plastu, než u dražších profesionálních objektivů řady S (S-line, Superior). Na druhou stranu je zde stále zachovaná odolnost proti stékající vodě a prachu. Plasty nepůsobí lacině a objektiv je díky nim skutečně lehký – váží pouze 450 gramů.
Co se mi na něm líbí ještě více, jsou jeho kompaktní rozměry, které se při zoomování nemění. Vnější tvar a délka 100 mm zůstávají za všech okolností zachované. NIKKOR 17–28 mm f/2,8 se perfektně hodí například na natáčení videa ze stabilizátoru.
Samozřejmě, že určitá skupina optických prvků se při zoomování pohybuje, ale těžiště se mění minimálně a při změně ohniska není třeba stabilizátor znovu vyvažovat. Pozitivní je také malý průměr filtrového závitu – 67 mm. Objektiv je dodávaný se sluneční clonou HB-107.

NIKKOR 17–28 mm f/2,8 nemá na svém těle žádná programovatelná tlačítka ani údaje o vzdálenosti zaostření, pouze jednoduchou stupnici ohniskových vzdáleností. Široký pogumovaný prstenec je zoomovací, úzký pak multifunkční, kdy mu v menu fotoaparátu lze uživatelsky přiřadit jednu z funkcí, jako je manuální ostření, ovládání clony nebo korekce EV.
Širokoúhlý zoom NIKKOR 17–28 mm f/2,8 má na přední čočce ochrannou vrstvu, která usnadňuje čištění a odpuzuje nečistoty a vlhkost.

V praxi
Používání objektivu NIKKOR 17–28 mm f/2,8 je bezproblémové a zábavné. Jeho jednoduchá stavba, malé rozměry a nízká hmotnost umožňují nosit jej celý den a užívat si fotografování a/nebo natáčení videa. Jednoduché vyvážení na stabilizátoru jeho užitečnost pro natáčení videa ještě znásobuje. Světelnost F2,8 v celém rozsahu ohnisek dovoluje focení a natáčení i v horším světle. Největší devizou tohoto objektivu je ale samotný rozsah ohnisek.

Pokud jste ještě nefotili ultraširokým objektivem, možná si nedovedete představit rozdíl mezi 17mm a běžným 24mm ohniskem. Zatímco u teleobjektivů rozdíl 7 mm ani nezaznamenáte, u širokáčů je každý milimetr velmi znát a často zachraňuje situaci ve stísněných podmínkách. V následujících ukázkách se můžete podívat na rozdíl mezi různě širokými ohnisky v reálu.




NIKKOR 17–28 mm f/2,8 ostří relativně blízko – při ohnisku 17 mm na vzdálenost 19 cm. V kombinaci se světelností F2,8 můžete pořídit blízké záběry s rozostřeným pozadím, což v ultraširoké perspektivě vypadá zajímavě.
Ostření je svižné a přesné, a není problém ani s přeostřováním na pohybující se objekty. Hloubka ostrosti je logicky vzhledem ke krátkým ohniskům velká; chcete-li, aby se bokeh aspoň ukázal, musíte fotit na krátkou předmětovou vzdálenost.
Kvalita obrazu
U všech třech „lacinějších“ zoomů NIKKOR Z se světelností F2,8 (17–28 mm, 28–75 mm a 70–180 mm) platí, že kvalita obrazu sice nedosahuje úrovně nejvyšší řady S-line, nicméně i tak jí tyto objektivy „jdou po krku“ a „šlapou na paty“. Platí to i v případě tohoto kompaktního ultraširokáče. Stojí polovinu ceny, co jeho dokonalejší sourozenec NIKKOR Z 14–24 mm f/2,8 S, není tak kvalitně zpracovaný (kvalitnější materiály), nemá programovatelná tlačítka a další vychytávky. Nemá ani 14mm ohnisko, ale zase nabízí pár milimetrů navíc na delším konci zoomu, a hlavně v celém rozsahu svých ohnisek pěkně kreslí. Požadujete-li skutečně řezavou ostrost v celé ploše obrazu, například při focení krajiny nebo architektury, přicloňte na F8 až F11 (13) a je to.



NIKKOR 17–28 mm f/2,8 je díky přepracované optické konstrukci, která obsahuje tři skla ED a tři asférické členy, dobře odladěný vůči optickým chybám, jako je barevná aberace. Vinětace je zřetelná, pokud vypnete korekci ve fotoaparátu. Nejvýraznější je samozřejmě při plném odclonění na nejširším ohnisku. Po přiclonění se postupně ztrácí.

V protisvětle se občas objeví odlesky a snížení kontrastu. Odlesky jsou viditelnější po zaclonění objektivu. Není to ale nic dramatické, avšak ani zřídkavé – v tomto ohledu je větší „S-line bratr“ skutečně o kousek lepší.

V čem tento objektiv ale svého dražšího sourozence předčí, to je tvorba hvězdic z bodových světel. Hvězdice se začínají trochu objevovat už při cloně F5,6. Při F8 jsou už zřetelné a skutečně pěkné začínají být při cloně F11. Zde už se ale začíná jemně projevovat difrakce, která je výraznější při zaclonění na F13–16.


Hvězdice jsou samozřejmě nejkrásnější při maximálním zaclonění F16. Jako kompromis mezi jejich tvarem a velikostí, plus ostrostí obrazu, bych viděl optimální clonu F11 nebo F13. Pokud ale budou vaším cílem ty nejlepší hvězdice a ne rozlišení, klidně si zacloňte na F16. Neznamená to totiž, že jste skončili s ostrou fotkou. Tato informace je zde hlavně pro ty, kteří počítají a prohlížejí každý pixel v obrazu. Pro jiné fotografy znamená více bokeh anebo právě renderování pěkných hvězdic na nočních fotkách.

Závěr
NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8 je skvělý malý a lehký objektiv, který by mohl být první volbou pro širokoúhlé záběry ze stabilizátoru. Nemění svou délku při zoomování a změna těžiště je zanedbatelná, a proto není třeba gimbal po změně úhlu záběru znovu vyvažovat.

Ostrost objektivu je výborná ve středu obrazového pole i při úplném odclonění, rohy následují za středem. Po přiclonění dosáhnete krásnou kresbu v celém obrazovém poli. Objektiv je odolný i vůči aberacím, a z bodových světel (nebo ze slunce) vytváří pěkné hvězdice. V extrémním světle mohou být postižené odlesky.

Jde o podařený objektiv, který si i přes plastovou vnější konstrukci (bajonet je kovový) zachovává odolnost vůči nepřízni počasí. Doporučuji jej krajinářským fotografům, fotografům architektury nebo fotoreportérům. Nebo obecně všem příznivcům velmi širokých úhlů záběru.
Galerie fotografií pořízených objektivem NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8 na těle Nikon Z 8
Fotografie v RAWu, jsou minimálně upravené (jas, kontrast) v Adobe Lightroomu a exportované s default doostřením. Některé snímky jsou focené na různé clony, abyste mohli porovnat kresbu.