Lofoty, pohádkově nádherné souostroví na severu Norska. Místo, kde hory vystupují z hladiny moře a ukrývají v sobě nedotčenou divokou přírodu. Pojmenování tohoto shluku asi osmdesáti ostrovů, ležících za polárním kruhem, se dá přeložit jako rysí stopa (stopa /foten/ rysa /lo/). Z jedné strany omývaná chladnými vodami Norského moře, od pevniny oddělená fjordem Vestfjorden. Hory působí také jako přirozená bariéra, která zmírňuje výkyvy počasí směrem k pevnině. Lidé si právě proto vystavěli svoje městečka s typicky červenými domky v části ostrovů kryté před větrem a mořskými proudy.
Všechna slova je možné nahradit jednou fotografií. Určitě ty pohledy znáte, i když jste tam nebyli.
Ať v zimě nebo v létě, Lofoty jsou úžasným místem (nejen) pro fotografa. O nádherné scenérie zde určitě není nouze. Tuto krásnou část naší planety se v únoru rozhodl navštívit také fotograf Marián Kuric, kterého naši pravidelní čtenáři jistě budou znát jak z účasti v soutěžích, tak i z článků.
Marián si vybral období, kdy ostrovy pokrývá sníh. Odhodlání krajinářských fotografů je úctyhodné. Pořádně nespat, mrznout, moknout, šlapat za svými záběry množství kilometrů s těžkým batohem. Tolik námahy a sebezapření, abychom my mohli z tepla domova obdivovat naši úžasnou planetu na dechberoucích fotografiích.
Když Marián plánoval svou cestu na Lofoty, požádal mě o zapůjčení Nikonu Z 7. Sice si už před časem pořídil Z 6, pro krajináře je ale přece jenom důležité vysoké rozlišení. Hlavně pak v místech, kam se běžně nedostane a chce v omezeném čase vyfotit co nejkvalitnější záběry. K Nikonu Z 7 jsme přibalili ještě krajinářský zoom NIKKOR Z 14–24 mm f/2,8 S.
NIKKOR Z 14–24 mm f/2,8 S je ultraširokoúhlý zoom s konstantní světelností f/2,8. Označení S znamená „Superior“ a tomu také odpovídá i obrazová kvalita. Objektiv je odladěný pro maximální optický výkon. Krajináře potěší také spolehlivé utěsnění proti prachu a vlhkosti.
A jak se s tímto objektivem Mariánovi fotilo?
„Když jsem se dozvěděl, že mi Nikon na lofotskou expedici zapůjčí vysněný širokáč na Z system, byl jsem štěstím bez sebe. Jeho předchůdce AF-S NIKKOR 14–24 mm na DSLR je stále legendou a já ho vnímám jako jeho modernějšího nástupce. Takovou krajinářskou ‚modlu‘. Kdo by nechtěl tento zetkový širokáč se světelností f/2,8 zkusit? Moje očekávání byla velká.“
„Už jen při prvním potěžkání je cítit, že je to profík. Všechno na něm pěkně sedí, lícuje, dílenské zpracování je příkladné. Nic nebylo ponecháno náhodě. Už nějaký ten pátek vlastním NIKKOR Z 14–30 mm f/4 S a mám ho velmi rád. Je to můj nejoblíbenější objektiv v brašně. Ale 14–24 mm f/2,8 S je ještě větší profík. Při práci s ním jsem nenarazil na žádné nedostatky, naopak. Když jsem poprvé vyfotil noční oblohu a zvětšil rohy fotky, spadla mi brada. Podívám se na jeden roh – ostrý, druhý roh – ostrý. OK, tak ještě jednou – ostré, ostré. Ostrými rozuměj bodové hvězdičky. Ještě jsem neměl objektiv, který by v rozích ani trochu ‚nepotáhl‘ hvězdy. Ta dá! Zde je první! Optická kvalita objektivu NIKKOR Z 14–24 mm f/2,8 S je neskutečná – kvalita, která rozdupala všechno, co jsem doposud na noční snímky vyzkoušel. Přikládám i jednu fotografii oblohy v JPG, kde je krásně vidět technická kvalita. Fotka nemá žádné úpravy, pouze je vyvolaná z RAWu.“
„Na otázku, jestli NIKKOR Z 14–24 mm f/2,8 S naplnil moje očekávání, bych odpověděl určitě ano, dokonce je předčil. V brašně mi stále zůstává můj NIKKOR 14–30 mm f/4 S, u nějž je jednodušší používání filtrů, nicméně loučení se ‚čtrnáct dvacet čtyřkou‘ bylo těžké. Na mém wishlistu zůstává stále pěkně vysoko, a já děkuji Nikonu za možnost si ho vyzkoušet.“
Marián Kuric je krajinářský fotograf. Fotografovat začal v roce 2011 a postupně se z hobby fotografování stalo poslání. Proto je odhodlaný spát venku v zimě, v dešti a větru, klidně i několik nocí po sobě. Už několik let organizuje fotografické expedice a workshopy, na kterých předává své zkušenosti a know-how. Je členem Asociace profesionálních fotografů SR a vítězem či oceněným v mnoha fotografických soutěžích. Jeho fotografie byly součástí Nikon kalendáře a v roce 2018 se stal celoročním vítězem Fotky Nikonblogu.