Oživeno: Levné světlo – odrazné desky v praxi

Kam nemůže světlo, fotograf nastrčí odraznou desku – tak by se dalo parafrázovat známé přísloví o čertech a ženách. Fotografie je na práci se světlem doslova životně závislá a tak není divu, že jednou z hlavních činností tvůrčího fotografa je ovlivňování, chcete-li modelování či „ohýbání“ světla. Ne vždy se totiž smíříte s podmínkami danými na místě snímání, ale zároveň si nemůžete dovolit drahý mobilní světelný park. A navíc, mnohdy stačí málo – a to málo představují právě odrazné desky.

Pro klidnou práci

Odrazná deska je ve své podstatě velmi primitivní „zařízení“. De facto může jít o jakoukoliv plochou věc bílé barvy, jak se ale dále dozvíte, může být i stříbrná nebo třeba zlatá. Ale také černá… Přestože my si v tomto článku ukážeme práci s komerčně vyráběnými skládacími odraznými deskami, stejně dobře vám může posloužit například na bílo natřená kuchyňská deska na válení nudlí, či jakékoliv „prkno“, kus plastu, kartonu nebo třeba plotna polystyrenu. Ostatně, rozměrné polystyrenové desky v této roli často najdete ve fotografických ateliérech. Na rozdíl od námi prezentované skládací alternativy samozřejmě nejdou dost dobře přenášet pro použití v exteriérech, na cestách apod.

Odrazné desky Terronic 5-in-1
Odrazné desky Terronic 5-in-1

Ještě než si ukážeme „co to dělá“, je třeba dodat důležitou informaci: V našem příkladu sice pracujeme s odraznými deskami při fotografování portrétů, tuto pomůcku můžete ale využít téměř u jakékoliv klidné fotografické disciplíny. „Neklidnými“ pak myslím třeba reportáž či sport, u kterých budete těžko dosvětlovat scénu odraznými deskami. Ovšem využijete je také třeba i na makro (a že mohou mít i makro-rozměry), stejně jako u produktové fotografie a obecně jakékoliv studiové práce. Ano, krajináři nebo fotografové architektury si odrazných desek skutečně moc neužijí, ale znovu opakuji – není to jen o zde ukázaném portrétu.

Matrjošky

Pro tento článek jsem od brněnské firmy Fotopartner, coby jednoho z distributorů produktů značky Fomei, zapůjčil set kulatých skládacích odrazných desek 5-in-1, prodávaný pod značkou Terronic – viz foto nahoře.

Takovou skládací odraznou desku jste už určitě viděli – je to vlastně rám, který tvoří pero z pružné oceli, jež má jednak za úkol držet tvar samotné odrazky, ale také umožnit její složení na méně než poloviční balíček o průměru 40 cm. Však to znáte – takovouto desku zkroutíte a poskládáte během pár sekund.

Na pružném rámu je „nafurt“ natažená difuzní bílá látka a na této sestavě je pak navlečený potah na zip, který má jednu stranu bílou, jednu stříbrnou, třetí zlatou a poslední černou. Podle toho, jak jej na konstrukci nasadíte a otočíte, takovou budete mít odraznou desku…

Čtyři různé strany potahu + semitransparentní výplň pružného rámu
Čtyři různé strany potahu + semitransparentní výplň pružného rámu

Na testování jsem vzal největší průměr 110 cm, tyto sady se ale dají zakoupit v různých velikostech od průměru 60 cm. Asi není nutné zdlouhavě vysvětlovat, že větší rozměr umožňuje rovnoměrně přisvítit větší místo záběru, malé odrazky dodají světlo jen na dílčí místa.

Úhel odrazu rovná se úhlu dopadu

Typickým úkolem odrazných desek je přisvětlování, a nejběžnější situace je, když máte jeden světelný zdroj – ano, třeba sluníčko nebo okno v místnosti – a odraznou deskou vyjasňujete stinnou část záběru. Oním jedním světelným zdrojem ale může být i blesk, ať už „malý“ systémový nebo studiový blesk, podobně také trvalé světlo typu halogenky nebo zářivkového svítidla. Odrazné desky lze ale použít například také při focení v protisvětle, kdy odrážíte světlo „zezadu dopředu“, opět do stinných partií. Je to sice trochu extrém, ale nevylučuje se to.

Úhel odrazu, rovná se úhlu dopadu…
Úhel odrazu, rovná se úhlu dopadu…

Předpokládám, že nemusím vysvětlovat, jak se s odrazkami pracuje. Fyzikální zákon o úhlu dopadu a odrazu patří, myslím, do učiva základní školy. Spíše je vhodné si něco říci o různých površích odrazných desek, respektive „naší“ sady pět v jednom. Ukážeme si to na fotografiích. Levý snímek z každé dvojice představuje vždy fotografii bez použití odrazné desky (je tedy na každé dvojici stejný), fotilo se v exteriéru s víceméně rozptýleným až lehce směrovým slunečním světlem.

Bílý povrch odrazky (vpravo) představuje neutrálně barevnou odraznou vrstvu, která poskytuje příjemné měkké světlo, jež krásně vyhladí stíny a kontrastní přechody. Ani když se hodně „snažíte“, nepůsobí obvykle přisvětlení nepatřičně. Bílá strana je pro používání nejuniverzálnější a dalo by se říci nejsnadnější.
Bílý povrch odrazky (vpravo) představuje neutrálně barevnou odraznou vrstvu, která poskytuje příjemné měkké světlo, jež krásně vyhladí stíny a kontrastní přechody. Ani když se hodně „snažíte“, nepůsobí obvykle přisvětlení nepatřičně. Bílá strana je pro používání nejuniverzálnější a dalo by se říci nejsnadnější.
Stříbrný potah (vpravo) má díky vyšší odrazivosti větší intenzitu a dokáže udělat pěkná „prasátka“. S touto stranou odrazné desky je třeba – zejména při silném slunečním svitu – zacházet opatrně, abyste to s přisvětlováním nepřehnali. Pokud je světlo příliš silné, je lepší poodstoupit dál od objektu snímání nebo desku jinak natočit. Stříbrná strana opět poskytuje barevně neutrální světlo.
Stříbrný potah (vpravo) má díky vyšší odrazivosti větší intenzitu a dokáže udělat pěkná „prasátka“. S touto stranou odrazné desky je třeba – zejména při silném slunečním svitu – zacházet opatrně, abyste to s přisvětlováním nepřehnali. Pokud je světlo příliš silné, je lepší poodstoupit dál od objektu snímání nebo desku jinak natočit. Stříbrná strana opět poskytuje barevně neutrální světlo.
Zlatý povrch odrazky (vpravo) je jediným, který scénu barví, přičemž by měl poskytovat teplé světlo blízké pleťovce. Pomineme-li, že barva pleti je velice proměnlivý faktor, pak je třeba počítat s tím, že odrazná deska samozřejmě obarví i ostatní části záběru. Zlatou odrazku je vhodnější používat v exteriérech při západu nebo východu slunce, kdy má teplé zabarvení i okolí záběru, jinak její použití obvykle působí nepřirozeně. Záleží ale samozřejmě na zvyklostech a vkusu fotografa.
Zlatý povrch odrazky (vpravo) je jediným, který scénu barví, přičemž by měl poskytovat teplé světlo blízké pleťovce. Pomineme-li, že barva pleti je velice proměnlivý faktor, pak je třeba počítat s tím, že odrazná deska samozřejmě obarví i ostatní části záběru. Zlatou odrazku je vhodnější používat v exteriérech při západu nebo východu slunce, kdy má teplé zabarvení i okolí záběru, jinak její použití obvykle působí nepřirozeně. Záleží ale samozřejmě na zvyklostech a vkusu fotografa.

Výjimka potvrzuje pravidlo

O odrazné desce se už v pravém slova smyslu nedá hovořit, pokud ze sady „svlečete“ čtyřbarevný potah a zůstane vám pouze obvodový rám s translucentní tkaninou. V tom případě totiž jde o difuzní rozptylku, která se nepoužívá jako odrazná deska, ale staví se světlu do cesty napřímo.

Odrazná deska se sundaným odrazným povrchem pracuje jako rozptylka
Odrazná deska se sundaným odrazným povrchem pracuje jako rozptylka

Toto je vynikající způsob velmi účinného změkčení ostrého světla, který se často kromě fotografie používá také při natáčení videa. Difuzní rozptylku můžete postavit do cesty jak slunci, tak i například reflektoru, jen pozor na teplé zdroje světla, typicky halogeny – abyste do jemné tkaniny nepropálili nežádoucí otvor… Není asi třeba příliš zdůrazňovat, že v tomto případě větší průměr rovná se rovnoměrnější rozptýlení na větší ploše záběru.

Vlevo snímek na přímém slunci bez difuzní rozptylky, vpravo světlo při stejných podmínkách změkčeno rozptylkou
Vlevo snímek na přímém slunci bez difuzní rozptylky, vpravo světlo při stejných podmínkách změkčeno rozptylkou

Trochu černé neuškodí

Černá odrazná deska, to je sice z jazykového pohledu oxymóron, nicméně i s takovými pomůckami se můžete setkat – a v sadě 5-in-1 je také jedna strana potahu černá. Ptáte se k čemu je to dobré, když černá barva světlo neodráží? Ano, přesně k tomu…

Představte si, že fotíte v bílém ateliéru (současnou módu bílých „aťasů“ moc nechápu, ale setkávám se s nimi čím dál častěji) nebo prostě v bílé místnosti. Pokud je to navíc malý prostor, funguje jako velký světelný stan – skoro ideálně rozptýlí světlo. To je sice výhodné například pro technickou fotografii a podobné „nekreativní“ náměty, u kterých záleží hlavně na přesné reprodukci, nicméně pokud chcete se světlem pracovat tvůrčím způsobem, plasticky, máte malý problém.

Naštěstí nejde o nic neřešitelného – prostě tam, kde chcete vytvořit stín, podržíte černou odraznou desku. Měli byste ale vědět, že efekt není nijak výrazný – v našem případě hlavně proto, že tkanina je poměrně lesklá. Pro tento účel je vhodnější kus sametu nebo jiného skutečně „světlopohlcujícího“ materiálu.

Pravá strana tváře lehce ztmavena pomocí černé „odrazné“ desky
Pravá strana tváře lehce ztmavena pomocí černé „odrazné“ desky

Na druhou stranu černá odrazka poslouží i napřímo jako zaclonění nežádoucích světelných paprsků nebo v případech, kdy potřebujete pro menší předměty tmavé pozadí – takže jistou míru užitečnosti zde najdete tak jako tak.

Třeba i s držákem

S kulatými odraznými deskami se částečně neobejdete bez asistenta či sličné asistentky. U portrétů si ale mnohdy desku může přidržet samotná portrétovaná osoba, v ateliéru se dá deska o něco opřít, něčím podepřít. Venku pozor na vítr, s odrazkou o metrovém průměru dokáže pěkně zacloumat i malý větřík. Existují samozřejmě i komerčně vyráběné odrazné desky se stativy a nejrůznějšími držáky, to stejné platí i pro difuzní rozptylky.

Když nic jiného, tak se dá s odraznými deskami aspoň blbnout…
Když nic jiného, tak se dá s odraznými deskami aspoň blbnout… :-)

Odrazné desky Terronic 5-in-1

Výrobce/distributor: Fomei a.s.

Zapůjčil: Fotopartner Brno

Cena

průměr 60 cm: 490 Kč
průměr 80 cm: 590 Kč
průměr 110 cm: 849 Kč


Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *