Jedním z prvních profesionálních fotografů, kteří měli možnost pracovat s novou vlajkovou lodí zrcadlovek Nikonu – modelem D5 –, byl Dan Vojtěch. Shodou okolností měl zrovna za úkol portrétovat piloty české akrobatické skupiny Flying Bulls, nicméně jak je jeho zvykem, u pouhých portrétů nezůstalo. Co Dan Vojtěch vymyslel s piloty malých dvoumístných akrobatických letadel?
Není třeba dlouho spekulovat – Dan na Nikon D5 nasadil rybí oko a jednoduše se šel s piloty Flying Bulls proletět, aby u toho pořídil fotografie takříkajíc z pohledu pilota. Když jsem se ho ptal, jak se mu fotilo hlavou dolů při letu na zádech, odpověděl:
„První věc je, že v tom letadle je hodně málo místa. Já jsem docela vysoký, takže jsem měl menší problém se tam nasoukat. Ostatně moc místa tam není ani na foťák. (Dobře je to vidět na videu na konci článku. Pozn. redakce.) Když pak letíte hlavou dolů, tak to samozřejmě nějakou dobu trvá, než si na to zvyknete. Ale po chvíli se to dá, a je to i celkem zajímavý zážitek.“
Dan poté za letu fotil nejrůznější „kousky“ akrobatické skupiny, jak můžete vidět na fotografiích. Často používal sériové snímání (3–4 sn./s) pro vytvoření „sekaček“ – fotografií složených v počítači ze série snímků.
To všechno je ale pro Dana Vojtěcha pořád tak trochu „obyčejné“, takže vymyslel ještě jeden snímek. Na přední sedadla dvou letadel umístil rádiem odpalované studiové blesky Fomei Strobo s bateriovým generátorem. Piloti poté prováděli tzv. zrcadlový let, kdy jedno letadlo letí normálně, druhé je pak nad ním hlavou dolů. Dan Vojtěch letěl vedle nich ve třetím letadle a fotil. Blesky umístěné v kabinách pak samozřejmě osvětlovaly „vzájemně“ obě letadla. Dan o tom říká:
„Vzdálenost mezi ocasy těch dvou letadel je třeba jen dva metry, takže je to pro piloty opravdu velmi náročný úkol. Kvůli tomu, aby bylo co nejméně denního světla, nechali jsme si tento snímek až na konec focení. Na zemi se samozřejmě nejprve udělal test, zdali blesky piloty neoslepují, a také byly dohodnuté jasné pokyny kam má kdo uhnout v případě, že by se něco nepovedlo. Piloti do toho ale šli velmi rádi.“
…já jsem z toho nadšenej
Dana Vojtěcha jsem se samozřejmě nemohl nezeptat na jeho názor na nový Nikon D5. Původní stručná odpověď „Mně se to líbí, já jsem z toho nadšenej“ mě moc neuspokojila, takže jsem Dana požádal o konkrétnější hodnocení. Fotograf se tedy rozpovídal:
„Autofokus funguje úplně skvěle. Fotil jsem ve tmavé místnosti, kde byly zatažené žaluzie, já jsem skoro neviděl, ale Nikon D5 spolehlivě zaostřil.
Velmi se mi líbilo vylepšení citlivosti, takže teď můžete fotit vlastně pořád a kdekoliv. Některé záběry z letadla jsou pořízené na ISO 4 000 a není to na obraze skoro poznat. Fotil jsem také nějaké noční záběry Prahy teleobjektivem z ruky a opět v pohodě…
Potěšilo mě také zvýšení rozlišení na 20 Mpx, protože 16 Mpx, které má D4, je na dnešní dobu už trochu málo. Další věcí, která zpříjemní život, je dotykový displej. Třeba na prohlížení fotek je to skvělé, odezva displeje je stejná jako na iPhonu.
Asi nejlepší změnou je přemístění tlačítka ISO na horní stěnu doprava. Když tam bylo dřív tlačítko pro expoziční režimy, tak mi to bylo skoro k ničemu, protože jsem měl většinou nastavený manuál a měnil jsem to dvakrát do roka. Takže tlačítko ISO zde má pro mě mnohem větší význam. Výborně je udělané také například nastavování funkčních tlačítek.“
Jeden komentář
Super projekt a fotografie! Klobúk dole!