Lednové novinky Nikonu 2015 – menší, kratší, lehčí…

V loňském roce jsme s představováním nových produktů začínali sedmého ledna, letos je to o den dříve, to ale samozřejmě nehraje nijak zásadní roli. Rozdíl je v tom, že v roce 2014 novinek bylo dvanáct, letos „jen“ tři, jelikož zde chybí Coolpixy, kterých bylo loni mnoho. U ostatních produktů je naopak složení de facto stejné jako loni – jedna DX zrcadlovka, jeden DX zoom a k tomu FX pevné sklo. Nebudu zdržovat, pojďme se na ně podívat podrobněji. Jen abych vás navnadil – byť o zkracování či zmenšování píši podrobněji až u druhého produktu, tímto zaklínadlem jsou všechny tři novinky Nikonu postiženy shodně.

Nikon D5500 – dotkni se mě!

Těžko říci, proč Nikon vynechal označení D5400 a skočil z Nikonu D5300 rovnou na D5500, nicméně nic to nemění na věci, že první DX zrcadlovka roku 2015 je zde a není vůbec bez zajímavosti – seznamte se s Nikonem D5500!

Nikon D5500

Vychází-li nový model D5500 ze zhruba rok starého Nikonu D5300, nutně musím srovnávat. Společný je 24Mpx snímač bez low-pass filtru a obrazový procesor EXPEED 4, čili těšit se můžete na fotografie velikosti 6 000 × 4 000 pixelů, případně video v maximální kvalitě 1 080/60p. Byla ale zvýšena maximální citlivost o 1 EV na ISO 25 600. V souladu s nejnovějšími FX modely D750 nebo D810 najdete v menu Picture Control volbu Zřetelnost (Clarity) a nový režim Plochý.

Závěrka zůstává na nejkratším času 1/4 000 s, osvědčený 39bodový autofokus využívá modulu MultiCAM4800DX, o 20 % ale byla oproti D5300 zkrácena doba aktivace AF. Stejně jako u Nikonu D5300 najdete i u D5500 vestavěný bezdrátový modul Wi-Fi, bohužel se ale budete muset obejít bez integrované GPS. Proč nebyl geotagovací modul vestavěn i zde, to vážně netuším. Ale zase máme jiné novinky…

Nikon D5500

Majitelé Nikonu D5300 a zarytí fandové této značky si jistě všimli, že tělo se změnilo. Je zde sice přítomen displej na kloubovém uchycení – a budeme se mu o něco dál věnovat podrobněji – tělo, zejména grip pro pravou ruku, je však jinak tvarované a fotoaparát je celkově menší. Jak menší? Šířka a výška zanedbatelně – obě míry o pouhý milimetr. Na hloubce však bylo ubráno 6 mm a hmotnost klesla o 60 gramů. Míry a hmotnost tedy jsou: 124 × 97 × 70 mm, 420 g. „Určitě tam dali menší baterku!“, mohli byste si jistě říci, ale nedělejte to. Výrobce naopak slibuje výdrž 820 snímků oproti 600 fotografiím staršího Nikonu D5300.

Vraťme se však ke zmíněnému nově tvarovanému gripu. Zde šli vývojáři takříkajíc „cestou Nikonu D750“. Podařilo se jim vymodelovat grip sice celkově o 9 mm méně hluboký, avšak uvnitř těla, kam fotograf potřebuje naskládat prsty pravé ruky, je prostor naopak o 7,7 mm hlubší než u modelu D5300. Zkrátka grip je více vykrojený… Jak se bude Nikon D5500 v reálu držet, to uvidíme až v testu, podle zkušeností s D750 ale tento redesign vypadá velice slibně.

Došlo také k přemístění některých ovládacích prvků, zajímavý je zadní kruhový volič, který již není zapuštěn do těla, ale celé kolečko lícuje s horní stěnou fotoaparátu.

Nikon D5500

A jsme nazpět u displeje. 3,3palcový (úhlopříčka 8 cm) zobrazovač s rozlišením 1 037 tisíc obrazových bodů na kloubovém uchycení je totiž dotykový. Jde tak o první zrcadlovku Nikonu vybavenou takovýmto monitorem. S „dotykáčem“ se samozřejmě váže velká spousta funkcí. Není účelem tohoto prvního představení je všechny vyjmenovat, zjednodušil bych to na přirovnání práce se smartphonem, a to včetně multidotykových gest. Tomu byl také zčásti přizpůsoben i vzhled menu (větší ikonky apod.) a u některých funkcí bylo vyvinuto zcela nové ovládání. To navíc spolupracuje s očním senzorem umístěným nad očnicí hledáčku. Senzor je ale také například využit pro vtipné ovládání náhledu právě pořízených fotografií, kdy snímek zobrazí na displeji teprve poté, když oddálíte oko od hledáčku.

Nikon D5500

Byť nejsem velký fanda „dotykáčů“ u zrcadlovek, musím konstatovat, že na nově navržené ovládání Nikonu D5500 se těším a tuším, že mě donutí změnit názor. Podrobnou recenzi se samozřejmě budu snažit udělat hned, jakmile dostanu produkční kus do rukou.

Nikon D5500
Nikon D5500 se bude dodávat v černé nebo červené barvě těla
Podrobné technické parametry Nikonu D5500 zde
Doporučené prodejní ceny:

D5500 pouze tělo: 20 590 Kč
D5500 + AF-S DX Nikkor 18–105 mm VR: 25 990 Kč
D5500 + AF-S DX Nikkor 18–140 mm VR: 28 790 Kč
D5500 + AF-S DX Nikkor 18–55 mm VRII + 55–300 mm VR: 29 990 Kč
D5500 + AF-S DX Nikkor 18–55 mm VRII: 22 990 Kč
D5500 + AF-S DX Nikkor 18–55 mm VRII + 55–200 mm VRII: 28 790 Kč


AF-S DX Nikkor 55–200 mm F4–5,6G ED VR II – móda zkracování se vrací

Zkracování začalo v 60. letech minulého století, kdy Angličanka Mary Quantová „vynalezla“ minisukně. Svět módy se od té doby změnil k nepoznání, což ale není problém fotobranže – zde jsme velmi dlouho setrvávali na takříkajíc běžných rozměrech. Kdyby na trh ovšem nepřišly mirrorless fotoaparáty neboli česky nehezky „bezzrcadlovky“ či sémanticky nesprávně „nezrcadlovky“. Ty ukázaly, že lze vyrobit jak těla, tak i objektivy obrazovou kvalitou srovnatelné s původními fotokráli, digitálními zrcadlovkami – ovšem při mnohdy až podstatně menších rozměrech.

Nikon nešel cestou nezrcadlovek se snímači velikosti DX, ale zvolil cestu jednopalcového čipu v Nikonech 1, který je dostatečně malý, nicméně i tak se musel začít trendu zkracování přizpůsobovat také u DSLR. A platí to hlavně pro menší řadu zrcadlovek, formát DX. Vynikající počin jste mohli zaznamenat přesně před rokem u inovace základního zoomu AF-S DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VRII, který byl uveden na trh spolu s Nikonem D3300 – viz naše recenze. No a s novým Nikonem D5500 výrobce představuje telezoomového kolegu tohoto „seťáku“, nejnovější verzi objektivu AF-S DX Nikkor 55–200 mm F4–5,6G ED VR II.

AF-S DX Nikkor 55–200 mm F4–5,6G ED VR II

Zejména majitelům dnes už starší verze tohoto objektivu bez římské dvojky na konci označení doporučuji porovnat jej s novým sklem. Na první pohled zde jedna věc chybí a jedna přebývá. Nebudu vás napínat: Přebývá tlačítko na boku širokého zoomovacího prstence a chybí ostřicí kroužek. Tedy přesněji – nechybí – jen je, stejně jako u výše zmíněného objektivu AF-S DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VRII, v transportním stavu skrytý pod zoomovacím prstencem.

Ano, už podruhé jde o „skládací“ objektiv Nikkor, kdy se tubus po stisknutí tlačítka vysune a připraví se tak do pracovní polohy. Na jeho konci pak objevíte onen „chybějící“ ostřicí kroužek. Ještě podotýkám, že na rozdíl od starší verze tohoto objektivu se přední člen při zaostřování neotáčí.

Ruku v ruce se systémem „skládání“ tohoto objektivu jde i zmenšení rozměrů a snížení hmotnosti. Průměr byl zmenšen o 2,5 mm, délka o 16,5 mm a hmotnost se snížila o 35 gramů. Exaktně tedy počítejte s těmito čísly: Průměr 70,5 mm, délka 83 mm (v transportním stavu) a hmotnost 300 gramů. Průměr filtrového závitu se nezměnil, činí stále 52 mm. Systém optické stabilizace VR doznal posílení o jedno EV, nyní tedy „ustojíte“ až 4 EV.

AF-S DX Nikkor 55–200 mm F4–5,6G ED VR II
Optická konstrukce objektivu AF-S DX Nikkor 55–200 mm F4–5,6G ED VR II

Přepracována byla také optická konstrukce, nový objektiv se skládá z 13 členů v 9 skupinách, jedna čočka je typu ED. Parametry jako je minimální zaostřovací vzdálenost 1,1 metru a s tím související zvětšení 0,23× zůstaly stejné jako u předchozí verze objektivu AF-S DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VRII.


Podrobné technické parametry objektivu
AF-S DX Nikkor 55–200 mm F4–5,6G ED VR II najdete zde
Doporučená prodejní cena: 8 990 Kč

Galerie demosnímků pořízených objektivem
AF-S DX Nikkor 55–200 mm F4–5,6G ED VR II
Stáhněte si fotografie v plném rozlišení zde (215 MB)

AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR – dar přítele Fresnela

Od formátu DX se nyní přesuňme do plnohodnotného fullframu čili formátu FX. I zde Nikon postupně inovuje starší objektivy. I když… V tomto případě se o inovaci jako takové moc hovořit nedá – jde o de facto nové sklo. Každopádně však nahrazuje více než 14 let starý teleobjektiv AF-S Nikkor 300 mm F4D ED-IF. A co je vlastně tou novinkou? Objektiv AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR…

AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR

Kdybych to měl rychle shrnout, tak vývojáři Nikonu udělali nové úplně všechno. Počínaje optickou konstrukcí, přes ostřicí systém, zcela nová je stabilizace VR a to celé pak zabalili do velmi výrazně menší „krabice“. Jen považte: starší třístovka měla průměr 90 mm, délku tubusu 222,5 mm a hmotnost 1 440 gramů. Nové „PéeFko“ má průměr o zanedbatelný jeden milimetr menší, délka se však zkrátila o rovných 75 mm a objektiv zhubl o 545 gramů! To je o více než půl kilogramu – kdyby se vám to náhodou zdálo málo.

Že by se šetřilo na čočkách? Nikoliv, naopak. Nová třístovka má 16 členů v 10 skupinách (starší model 10 členů v 6 skupinách), z toho jedna čočka je typu ED, jedna PF. Ano, proto jsem v předchozím odstavci tento objektiv nazval „PéeFkem“. Jde totiž o první Nikkor využívající speciální fázový Fresnelův optický člen. Zatím o něm toho moc nevím (určitě zkusím zjistit), každopádně má jít o speciální čočku, která zajišťuje potlačení chromatické aberace a zároveň se podílí na zmenšení rozměrů objektivu.

AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR
Optická konstrukce objektivu AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR

Ostatně nejen díky PF členu, ale celá optická konstrukce jako komplet slibuje nekompromisní obrazovou kvalitu. To napovídají jak zveřejněné MTF křivky, tak první demosnímky – viz galerie na konci tohoto článku. K optice je třeba ještě dodat, že objektiv AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR je vybaven antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat a také fluorovou vrstvou odpuzující vodu a prach. Fluorová vrstva přispívá také vyšší odolnosti a možnosti snazšího čištění optiky bez nebezpečí poškození povrchu. Objektiv jako takový je samozřejmě odolný proti stékající vodě a prachu.

AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR
MTF křivky objektivu AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR

Oproti starší třístovce je nový model vybaven také optickou stabilizací VR s účinností až 4,5 EV. Kromě konvenčního módu zde najdete také režim Sport, který by měl poskytovat klidný obraz v hledáčku i při rychlém panorámování a měl by také umožňovat dosažení snímacích frekvencí sériového snímání a menšího zpoždění závěrky na obdobné úrovni jako při vypnuté redukci vibrací. Objektiv je typu E – jde tedy o model s elektromagnetickou clonou.

V základním balení najdete kulatou bajonetovou sluneční clonu a polotuhé pouzdro. Otočná botka pro upevnění na stativ je součástí volitelné výbavy.


Podrobné technické parametry objektivu AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR najdete zde
Doporučená prodejní cena: 51 990 Kč

Galerie demosnímků pořízených objektivem
AF-S Nikkor 300 mm F4E PF ED VR
Stáhněte si fotografie v plném rozlišení zde (140 MB)

Sdílej

9 komentáře

  1. Nová 300/4
    „V základním balení najdete kulatou bajonetovou sluneční clonu a polotuhé pouzdro. Otočná botka pro upevnění na stativ je součástí volitelné výbavy.“
    ******************************************************

    To si snad u Nikonů někdo dělá ze zákazníků pr**l. Stativová botka k tomuto 1,5 kg objektivu za 52.000,- Kč jako volitelná výbava?????? U 70-200/4 to ještě dokážu pochopit (až na tu nehoráznou cenu originálu), ale toto? Bude to zase příplatková výbava za 4-5 tisíc Kč?

  2. Makofoto: nechci se jich nějak zastávat Nikonu, ty ceny příslušenství jsou opravdu někdy k smíchu nebo spíš k pláči, ale když budete číst pozorněji, tak zjistíte, že objektiv je v podstatě stejně velký, jako 24-70 f2,8 a k tomu o více než 100g lehčí. Předpokládám, že na 24-70ku byste taky stativovou patku nedával, takže ani v tomhle bych problém neviděl a celkem chápu, proč je to „volitelné“ příslušenství.

  3. Martine – to je demagogie. Přece dlouhé sklo nedáváme na stativ jen kvůli jeho váze, ale kvůli roztřesení, jehož nebezpečí je u třístovky několikanásobně větší než u 28-70. Se širokáčem se dá fotit z ruky třeba třicetinou, ale s třístovkou to asi nepůjde…
    Skutečnost, že není stativová botka součástí balerní (a CENY!) a nehoráznost její ceny je důkazem prodejního absurdistánu Nikonu. A nic na tom nemění skutečnost, že je snad stejná jako pro 70-200/4

  4. Honzo, mě přece ale nešlo o otázku, zda dávat či nedávat na stativ. Ale o to, že na stativ dávám i kombinaci tělo + objektiv 24-70, který také nemá stativovou patku, takže na stativ upínám tělo a ne objektiv. No a ta pevná třístovka je dle stránek nikonu o více než 100g lehčí, než 24-70 a proto nevidím nejmenší problém, když se bude dávat na stativ standardně bez použití patky.

  5. Jo, to máš pravdu, beru zpět.
    (I když za ty peníze, tam ta botka mohla klidněm mohla být – když už je k ní objektiv uzpůsoben. Samotná stojí myslím okolo pětitisíc…).

  6. Tak konečně i Nikon se dopracoval k dotykovému displeji ! Občas dělám s D5100 obrázky z žabí perspektivy a v této poloze umístit zaostřovací pole na vyklopeném displeji tam kam chci je prakticky nemožné. U D5500 (jak předpokládám) tento nedostatek už zřejmě nebude právě díky tomu, že si prstem budu moci umístit zaostřovací pole tam kam potřebuji a snad i dotykem prstu bude možno exponovat. A doufám, že autofokus v LiveView režimu nebude tak strašně línej jako u D5100.

  7. Ano, s tou stativovou patkou to beru zpět, neuvědomil jsem si ani rozměry, ani váhu tohoto objektivu ve srovnání s 24-70. Skutečně bude asi stačit upevnění fotoaparátu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *