1 Nikkor 18,5 mm F1,8 – podrobná recenze

Kdyby mi před pár lety někdo řekl, že budu 18,5mm objektivu říkat „padesátka“, možná bych se mu vysmál. Digitální doba jak se zdá trochu posouvá standardy, byť pro přesnost je třeba dodat, že v „době filmové“ také nebyl jen 35mm kinofilm. Nový 1 Nikkor 18,5 mm F1,8 pro fotoaparáty třídy Nikon 1 každopádně svým obrazovým úhlem bezmála 47 stupňů supluje podání záběru padesátkou. Samozřejmě až na větší hloubku ostrosti, ta je daná 2,7× menším fyzickým ohniskem.
O 1 Nikkoru 18,5 mm F1,8 jsme vás na Nikonblogu již informovali, nyní je tedy čas vyřknout závěrečné resumé. Než se ale k němu dostaneme, shrňme si, co už známe.

Konstrukce

Z pohledu vnějšího designu jde o jednoduchý válec (váleček), který má vpředu imitaci ostřicího kroužku. Žádné ovládací prvky na těle objektivu nenajdete, není také důvod – jde o pevné sklo bez stabilizace a jiných vychytávek. Přední příruba 1 Nikkoru 18,5 mm F1,8 se při ostření nevysouvá ani neotáčí, filtrový závit je shodný se všemi ostatními objektivy 1 Nikkor – 40,5 mm. Pro úplnost zde ještě najdete bajonet k nasazování sluneční clony.

1 Nikkor 18,5 mm F1,8
1 Nikkor 18,5 mm F1,8 je dodáván v černé, bílé nebo stříbrné barvě

Vnější tubus objektivu je plastový, za to také 1 Nikkor 18,5 mm F1,8 vděčí svojí nízké hmotnosti pouhých 70 gramů. Hodnoty průměr/délka jsou pak 56/36 mm. Ostřicí motorek, který je někde v „hlubinách“ tohoto malého objektivu ukryt, pracuje naprosto bezhlučně a bleskově. Jestli jsem při testování o něčem nevěděl, pak to bylo zaostřování. Jednoduše jsem pokaždé namáčknul spoušť, nějakou tu setinku sekundy ji přidržel a ihned exponoval. Snímky? Ostré bez výjimky. Rychlost a bezhlučnost ostření mě přiměly vyzkoušet tento objektiv také při natáčení videa. Přeostřování mezi různě vzdálenými objekty sice není bleskové (to ale bude spíše záležitost firmwaru fotoaparátu než objektivu), nicméně pohyb je naprosto plynulý a vestavěné mikrofony Nikonu 1 V1 nezaznamenaly žádný „technologický hluk“.

Optická konstrukce je podle předpokladu jednoduchá – skládá se z 8 členů v 6 skupinách, jeden prvek je asférický. Pojem „jednoduchá“ v tomto případě ale samozřejmě nemá pejorativní nádech, většina pevných skel se může chlubit touto věcnou charakteristikou s tím, že obrazová kvalita je vynikající – k tomu se vzápětí dostaneme.

Optická konstrukce 1 Nikkor 18,5 mm F1,8
Obrazová kvalita

Nechci zjednodušovat, ale obrazová kvalita je vynikající… Ostrost a přenos kontrastu na jedničku, nemusíte se vůbec bát fotografovat na „plnou díru“, naopak, clony od F1,8 do cca F2,8 až max. F4 jsou ideální. Pozor, mezi F5,6 až F8 se už začíná projevovat ohybový jev (difrakce), větší zaclonění pak ostrost docela výrazně degraduje.

Napsat o nějaké optice, že nemá chromatickou vadu, je poměrně odvážné, nicméně zde si to dovolím. Toto tvrzení sice bude mít maličké virtuální uvozovky, protože budete-li chtít, nějakou chromatickou aberaci samozřejmě objevíte. Při normálním náhledu na fotografie však platí prvně řečené. Podobně se 1 Nikkor 18,5 mm F1,8 chová také co se týče vinětace, která je opět skvěle korigována.

MTF křivky objektivu 1 Nikkor 18,5 mm F1,8

Jediné, co mě trochu překvapilo, je geometrické zkreslení, kdy 1 Nikkor 18,5 mm F1,8 trpí cca 2% soudkovitostí. Není to ale nic, co by v případě potřeby nešlo napravit v počítači.
Bokeh je příjemný, jak jen se na pevné sklo s jednoduchou optickou konstrukcí sluší.

Celkové hodnocení

Nezbývá než dodat, že v optice pro Nikon 1, tedy přístroje standardu CX, se Nikonu velmi daří. Nejen „starší“ objektivy, ale také nový 1 Nikkor 18,5 mm F1,8 je vynikající a rozhodně doporučeníhodný. Alespoň já jsem si jej velmi oblíbil. Padesátka či v tomto případě spíše „padesátka“, je výborné univerzální (šťouralové, neberte mě za slovo, prosím) ohnisko, které mám rád, a s nímž umím fotografovat. Optické kvality jsou vynikající, stejně tak mechanická konstrukce spolu s autofokusem. Co chcete víc? A ještě za slušnou cenu…

Technická data objektivu 1 Nikkor 18,5 mm F1,8 najdete zde.
Doporučená prodejní cena: 4 590 Kč
Galerie demosnímků

(demosnímky byly pořízeny na těle Nikon 1 V1)

Snímky v plném rozlišení ve formátu TIF si můžete stáhnout:
1. část (127 MB)
2. část (110 MB)

Další demosnímky najdete u prvního pohledu na tento objektiv.


Sdílej

12 komentáře

  1. Ale jo, ta osmnáctapůlka nevypadá obrazově špatně, bokeh je taky příjemný, ty obrázky na plnou díru a F2 mně ve srovnání s F4 vůbec nijak netlučou do očí tím, že by to hůř kreslilo.
    Jen se mně na těch obrázkách něco trochu nezdá. Máme doma J1-ku jako druhý foťák a také její obrázky zpracovávám Capture NX2-kou a vaše TIFFy, které jsou vesměs na ISO 100 mně příjdou nějak podstatně více zašuměné a hlavně esteticky rušivě odšuměné, než na co jsem zvyklý z té naší J1-ky. Napadají mě možné důvody:
    Mám VYPNUTÝ Active D-Lightning (případný Shadow recover dělám ručně buď globálním posuvníkem nebo i Color Pointem)
    Mám VYPNUTÝ High ISO NR
    Při zpracování RAWu VYPÍNÁM Sharpening (který je neefektivní)
    a doostřuji pomocí Unsharp Mask s prahem 3-8 a pokud mně jde o fotku, tak bokeh štětcem VYJMU (rychle nepečlivě) z doostření (viz Vaše příspěvky o selekci).
    Při současném splnění všech těchto podmínek je textura obrazu přirozenější a méně kompaktoidní.

  2. Tomáš: Ve fotoaparátu mám nastavený pouze D-Lighting a žádné doostřování nedělám. Je to ale jedna z prvních V1, budu se muset kouknout na firmware… :) A vyzkouším laborovat s D-Lightingem

  3. Defaultně je nastaveno doostření asi na 3. Chcete říci, že jste ho shodil na nulu a nechal to tak? To tak nevypadá, to by bylo mnohem více neostré. Já to právě shazuji na nulu a NAHRAZUJI pomocí Unsharp Mask. Velice často si lidi nerozumí, když mluví o doostření. Mnoho lidí za doostření považuje DRUHÉ doostření po defaultním doostření ve foťáku. Já mluvím o NAHRAZENÍ metody sharpening metodou unsharp mask, která je zvláště u Nikon DSLR a Nikon Capture NX2 podstatně efektivnější z hlediska ostrost detailů/šum.

  4. Aha, teprve teď vás chápu – vy myslíte ostření v rámci Picture Control. Pak máte pravdu, to nechávám na Standard, kde je opravdu ostření 3. Zvážím, zdali to vypínat – jde o jakousi standardní metodiku a kontinuitu testů.

  5. Po pravdě řečeno bych ale u tohoto objektivu i s vypnutým sharpeningem už ani Unsharp mask nedělal – s ostrostí jsem naprosto spokojen i tak…

  6. Ano, to bude ono. Prostě jsem zvyklý místo sharpening 3 v Picture Control dělat stejnou míru ostrosti pomocí unsharp mask. Tím prostě jen vyměníte mizernou metodu doostření (sharpening=3) za kvalitní metodu. Úplně bez obou metod doostření je to nesmysl, protože interpolace Bayerovy masky sama o sobě dává méně ostrý obraz, než jakého je objektiv schopen. To se krásně projeví na tom, když vezmete třeba 12 MPx obraz z 12 MPx zrcadlovky a 12 MPx obraz z 24 MPx zrcadlovky. Stejný objektiv, stejná scéna a klidně žádné doostření. Zmenšení z 24 MPx na 12 Mpx ukáže, co v tom objektivu je a co AA filtr a Bayerova maska nepustí do „stoprocentního“ rozlišení.
    No a vím, že Nikon 1 v defaultním nastavení High ISO NR už dělá Noise Reduction i na ISO 100, kteréžto nastavení se jako default promítá i do Noise reduction v Capture NX, hned v tom základním nastavení. Podívejte se schválně jestli tam nemáte NR 1-2 v Capture NX2? Já to tam měl a odstranil jsem to, protože to dělá ošklivou texturu, takový ty známý blbý kompaktoidní kudrlinky z potlačování šumu.

  7. Tomáši, teď už mě ale trochu zkoušíte, že jo? :) Ne, NR mám opravdu vypnuté tak, že už víc vypnout nejde…

  8. Nezkouším, pouze mám celoživotní zkušenosti s tím, že i dva inteligentní lidi zcela pravidelně chápají jednoduché věci různými způsoby. Lidská řeč je šíleně nedokonalá věc. :-)

  9. Mám nesmělý návrh: co kdyby součástí tohoto webu byla stálá rubrika s testy objektivů. Vím že je zde „chlíveček“ objektivy – ale vlastně jsou zde jen novinky a také je jasné, že při použití rozdílné meodiky, mohou být i výsledky poněkud odlišné. Což tedy takhle postupně rozpitvávat zoomy a pevná skla, která jsou v současné době na trhu, třeba: 24-120 (obě verze), 16-35/4, 28-300, 24/1,4, 35/1,4 (u pevných skel by snad bylo zajímavé srovnaní s jejich staršími „nedigitálními“ verzemi – i když některé mají menší světelnost), 50/ 1,4, 50/1,8, atd. Časem by z toho vznikla hezká a poučná a praktická sbírka. Je lhostejno, jakou řadou by se začalo – zda nejvyšší – profi, nevo střední, či tou „setovou“ nejlevnější. Asi byp odmínkou mělo být, aby testy byl prováděn na jednom fotopřístroji – třeba tou pro cenu zatracovanou Šestistovkou u objektivů FF a D 7000 u DX. Určitě by to byl běh na delší trať a zabralo by to kus prostoru tohoto blogu – třeba na úkor málo vypovídajících „prvních dojmů“ které jsou většinou jenom převyprávěnou technickou specifikací.

  10. Honza: Taky by se mi to líbilo. Mám ale jeden handicap – můj den má jen 24 hodin :) Ale vážně, zatím na to není kapacita, uvidíme časem. Podobných věcí by se dalo dělat víc…

  11. Možná bych mohl trochu oprášit a lehce přeformulovat mou 3 roky starou recenzi Nikkora AF-S DX 16-85 VR, která je zde:
    https://www.tomx.eu/Texty/Recenze1685VR/Nikkor1685VR_01.html
    Mohu napsat něco podobného k Nikkorům 35/1.8 nebo 10-24, na to bych materiál měl

    Samozřejmě, že takto podrobnou recenzi 24-120, 24/1.4 nebo 35/1.4 bych rád napsal taky, stačí když mně je Nikon Cz na 3 týdny půjčí i s tělem D800 a napíšu o každém několik stránek. ;.-)

  12. Tomáši, to by bylo opravdu super (jen mám trochu pochybnosti, zda Vám vedení Nikonu foťák a objektivy půjčí).
    Ještě si dovolím malinko rozvinout můj půvopdní nápad:
    jistě by spousta uživatelů techniky Nikon přivítala srovnání pevných skel současné „digitální“ generace s těmi předchozími „Déčkovými – fullframovými“ a použitelnost těch starších na digitálních tělech – D 800, D 600. Nějak se mi nezdá, že by (kromě vyšší světelnosti, která se dozajista do ceny významně promítá) byly o tolik kvalitnější a výkonnější, jak vyplývá z jejich cen. Pokud ten kvalitativní rozdíl není tak velký, asi by to u řady lidí vedlo k méně boletsnému (drahému) přechodu na fullframe. Hodně lidí používá tato skla na DX zrcadlovkách, ale to využívají jenom střed objektivu, kde samozřejmě kreslí nejlépe – takže porovnání těchto skel na DX formátu by nebylo objektivní. Současná masáž, která probíhá bohužel i na tomto blogu, je typicky marketingová – k novému FF si kupte nová skla. Těch skel není tak mnoho – i když mi pan Lindner odpověděl, že jeho den má jenom 24 hodin (čí den má víc?) a proto moji myšlenku decentně odmítl – takže by to zase takový „záhul“ nebyl. Jen pro příklad: 24/2,8 – 24/1,4; 35/2 – 35/1,4; 85/1,8 – 85/1,4. Držím Vám palce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *