Zrcadlovka ve vašem držení

O tom, zdali publikovat tento článek, jsem se docela dlouho rozmýšlel. Hlavním důvodem byl strach z toho, abych snad některé čtenáře zbytečně neurazil – vždyť jak se drží fotoaparát, to přece každý ví, nebo ne? Jenže jak koukám kolem sebe a samozřejmě si všímám fotografů, zjišťuji, že stav ani zdaleka není ideální. Denně se přesvědčuji, že nejen amatéři, ale také mnozí profesionálové (byť si tak spíše jen sami říkají) jednoduše neumějí dobře držet zrcadlovku.

Druhým, spíše zástupným důvodem k vytvoření tohoto článku, pak byla vtipná ilustrace, kolující v posledních měsících internetem. Jde o jakousi typologii fotografů podle držení aparátu. Najdete se v ní také?

Zdroj: lolyard.com | Copyright © 2012 The LOL Yard
Zdroj: lolyard.com | Copyright © 2012 The LOL Yard

Ještě než ale začneme s praktickými ukázkami, je na místě říci, proč vlastně tak zdůrazňuji správné nebo spíše dobré či kvalitní držení fotoaparátu – v našem případě jednooké zrcadlovky. Odpověď je jednoduchá: Dobře držený fotoaparát dovoluje lepší soustředění na kompozici obrazu, zvláště u těžkých sestav zabraňuje brzké únavě rukou, a v neposlední řadě samozřejmě umožňuje exponovat bez „stržení“ běžnými i delšími časy závěrky.

Zrcadlovky mají na rozdíl od kompaktních fotoaparátů – u kterých je dobré držení kvůli rozměrům a designu mnohdy problematické – výbornou ergonomii, kterou je zbytečná škoda nevyužít. Všechny DSLR Nikonu mají výrazný grip pro pravou ruku a další designové prvky, které jsou určené k tomu, aby se fotoaparát dal pevně držet. Teď jen jak na to.

Fotografujeme na šířku

Nejprve si ukážeme, kudy cesta nevede. Nejhorší varianta, kterou jsme raději ani nenafotili, je držení zrcadlovky jednou rukou. Uznávám, že jsou situace, kdy je třeba oddálit přístroj od oka a fotografovat například z nadhledu nad davem lidí. Ani to ale není důvod k tomu, abyste aparát nedrželi oběma rukama. Pojďme k dalšímu příkladu.

Jediné, co je zde správně, je držení pravé ruky za grip – to ale snad ani nejde u DSLR udělat špatně. Levačka ale v tomto případě všechno špatně dělá. Aristokraticky zdvižený malíček sice u lehké zrcadlovky nevadí, zvednutý loket a objektiv uchopený shora, to není nic, co by přispívalo k pevnému držení. Lokty patří dolů, to je základ. Třeba jako na další ukázce?

Ano, lokty jsou správně, držení levé ruky však dobré není. Fotoaparát by měl být uchopený tak, abyste jej v případě potřeby udrželi jednou rukou – ne kvůli focení, ale třeba manipulaci se stativem nebo fotobrašnou. Při tomto úchopu by vám zrcadlovka – pokud byste ji měli držet levačkou – velmi rychle vypadla. Náprava je samozřejmě jednoduchá – levá ruka patří pod objektiv a jsou k tomu i další důvody.

Konečně správně!

Ruka pod objektivem je v poměrně přirozené poloze a může tak ovládat přepínače na objektivu, které právě v logice tohoto držení bývají vždy umístěné „pod palcem“ levé ruky. Při tomto držení také nemáte žádný problém se zoomováním, případně manuálním ostřením. Máte-li nasazený cirkulární polarizační filtr, stejně dobře můžete nastavovat jeho natočení. Tím, že je levá ruka pod objektivem, celou sestavu zároveň podepírá a de facto drží velký podíl její hmotnosti. U těžkých strojů si můžete pomoci opřením loktu o hrudník.

„Zrcadlovkové“ držení se dá stejně dobře využít i u fotoaparátů třídy Nikon 1 nebo například u ultrazoomů s výrazným tubusem objektivu
A teď na výšku

U fotografování se stranovou orientací na výšku platí de facto to stejné co při snímání na šířku – levá ruka drží fotoaparát za objektiv a podepírá jej zespoda. Tak, jak na následující ukázce tedy rozhodně ne!

Zcela záměrně špatné držení ukazujeme na těžkém profesionálním těle, kde mohl být ještě nasazený dlouhý teleobjektiv. Modelky je ale třeba šetřit – ty vykloubené prsty pravé ruky nejsou příjemným pracovním úrazem. Pojďme tedy na správné provedení – a to ještě jen první ze dvou možných.

Správné držení podruhé…

Ano, tak je to téměř dokonalé, tedy pro přístroje, které nejsou vybavené vertikálním gripem jako zde použitý Nikon D3. K této variantě se ještě dostaneme, nicméně nyní by šťouralové by mohli podotknout: „A co ten zdvižený loket pravé ruky? Vždyť u držení na šířku to děsně vadilo!“ V tomto případě to zkrátka jinak nejde a s menším nepohodlím se musíte smířit. Tedy pokud si u fotoaparátů, které to umožňují, nedokoupíte přídavný vertikální grip, či nemáte ve své výbavě stroj(e) s gripem integrovaným. Pak budete mít oba lokty předpisově dole i při fotografování na výšku – viz další ilustrační foto.

S vertikálním gripem to jde nejlépe
Výjimka existuje

Je asi jedna jediná situace, kdy vám bohužel nezbude nic jiného, než při snímání na výšku otočit fotoaparát gripem dolů. Je to při focení s bleskem – ať už vestavěným nebo externím v sáňkách – kdy si z jakéhokoliv důvodu nepřejete mít stín na pravé straně, respektive když potřebujete, aby světlo blesku šlo zprava.

Ještě přes displej

Dnešní zrcadlovky už nejsou co bývaly – každá z nich kromě klasického fotografování přes hledáček umožňuje ještě Live View – živý náhled. V tomto případě je každá rada drahá, protože živý náhled umožňuje obrovskou variabilitu poloh od obligátní ptačí nebo žabí perspektivy až po ty nekrkolomnější situace, kdy s displejem na kloubu můžete fotit třeba za roh. My jsme připravili decentní ukázku à la dvouoká zrcadlovka.


Sdílej

12 komentáře

  1. Především u žen jsem vypozoroval tendenci při vertikálním focení držet foťák spouští dolů. Nejspíš to souvisí s pro někoho nepříjemným pocitem ze zvednutých rukou. Jestli se na tom podepisuje pocit, že zvednutím pravé ruky na sobě rozhodí pečlivě srovnanou garderóbu, nebo tahání ramínek podprsenky, připadá jim méně přirozené zkroutit si pravou ruku či větší pocit jistoty udržení fotoaparátu v ruce, nevím. Rozhodně jsem si toho ale všiml častěji na ženách.

    Dost možná, že tento článek naváže na ony nekonečné diskuse o tom jak se správně loupe banán. Od stopky nebo od špičky? A to nemluvím o blondýnkách, které prý mají tendenci hledat na banánu zip. ;)

  2. Jo, a pak ještě s SU-800, pokud je ovládaná jednotka v pravo. Možná je to můj problém, ale svítím skoro vždy zprava. Hejhola Nikone, kdy uděláš radiové CLS a nenecháš si utíkat kšefty od PWčka?

  3. Teda já jsem žena a nikdy mě nenapadlo fotit na výšku se spouští dole…
    To jsem viděla jenom u bráchy a u přítele, když fotí s kompaktem… =)
    Jinak jsem ráda, že jsem tento článek našla, zjistila jsem, že i palec levé ruky se dá využít =)

  4. Článek je to bez pochyby zajímavý, a pro mnohé určitě poučný. Jistě by si to měli projíd i ti rádoby „profesionálové“. Ze skušeností je nejzábavnější, jak se tito profíci snaší poučovat ostatní a pak ani neumí vzít foťák správně do ruky :-) Taky by mě nikdy nenapadlo fotit gripem dolů, obzvlášť když moje D70 s nasazeným teleobjektivem Nikkor 300mm není žádné pírko :-). S držením DSLR jsem nikdy neměl potíže, ovšem neustále umatlané brýle, to je něco jiného. Špatně vidím na pravé oko a tudíš musím koukat do hledáčku levím a jelikož nosím neustále dioptrické brýle, snažím se nějak vyřešit úchop DSLR abych si neustále pravým palcem nesahal na brýle :-) Nevíte někdo co s tím???

  5. Když jsem si tenhle povedený článek četl, tak jsem zjistil, že vlastně vůbec netuším jak zrcadlovku držím. Rychle jsem otevřel brašnu a s úlevou zjistil, že je všechno správně. :)

  6. Když jsem si poprvé zakoupil Nikon F60 (analog), tak mi tak nějak zapadl do ruky a držím jej přesně tak, jak uvádíte. Pouze na výšku nefotím se spodním držením spouště, ale naopak. U Nikona d90 mi to přijde ještě samozřejmější. Takže nikdy jsem nad držením nepřemýšlel, ale ergonomie u Nikonů vás k správnému držení tak nějak nenásilně donutí. Prostě padne do ruky a basta

  7. Skvelý článok. Sám s držaním zrkadlovyk problém nemám, aj keď ako kolega pozerám sa do hľadáčika ľavým okom, pravým by som nevidel nič. Jediný problém mám s horizontom, veľa fotiek mám natočených. Potom to musím riešiť v editore v počítači. Hodila by sa mi vstavaná elektronická vodováha a pípanie, ako pri zaostrovaní ;)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *