Nikon D7100 – nejlepší DX zrcadlovka. Podrobná recenze s demosnímky a videi

Nejnovější DX zrcadlovka Nikon D7100 byla pro mnohé příznivce značky poměrně velkým překvapením. Dlouhou dobu byl totiž očekáván nástupce „třístovky“, coby velmi oblíbeného těla, vyhlášeného zejména svou robustností a vůbec konstrukčním a dílenským zpracováním na úrovni profesionálních DSLR. Nicméně tak se nestalo a na světě je místo toho nový Nikon D7100.

Jeho tělo sice nedosahuje rozměrů a hmotnosti D300s (který je mimochodem stále v ceníku Nikonu za stejné peníze jako D7100), nicméně neřekl bych, že to nějak výrazně vadí, a naopak bych dodal, že posun v obrazové kvalitě a dalších funkcích a vlastnostech je obrovský. Ostatně čtěte dále…

Úvod

Nikon D7100


Klíčové vlastnosti Nikonu D7100
DX snímač s rozlišením 24 Mpx

CMOS snímač o rozměrech 23,5 × 15,6 mm zaznamenává fotografie o velikosti 6 000 × 4 000 pixelů. Snímač nemá antialiasingový filtr – tím se liší od čipu D5200.

Záznam Full HD videa

Záznam videosekvencí Full HD (1 080p) – nově s možností plného manuálního řízení záznamu a vestavěným stereomikrofonem. Kromě kvality 1 080/30p (nebo 25p) můžete nahrávat také v režimu 1 080/60i (50i).

Obrazový procesor EXPEED 3

Už ani nevím, kolikrát jsme to opakovali – procesor EXPEED 3 je jedním ze společných kvalitativních prvků de facto všech moderních DSLR Nikonu.

Velký rozsah citlivostí snímací soustavy

V základní konfiguraci má Nikon D7100 citlivost ISO 100–6 400, v rozšířeném módu pak až ISO 25 600.

Nejlepší autofokus u Nikonu

Je v podstatě stejný jako u D4, ale díky crop faktoru pokrývá větší obrazové pole – 51bodový autofokus AF MultiCAM 3500 DX vás nadchne a nezklame.

3,2″ LCD displej s rozlišením 1 229 000 obrazových bodů

Displej je nejen větší než u D7000, ale vykazuje také jasnější a barevně přesnější obraz, což je důležité hlavně pro natáčení DSLR videa, ale také třeba kontrolu pořízených snímků.

Bezdrátové propojení s inteligentními zařízeními

Pomocí volitelného adaptéru WU-1a lze posílat fotografie do smartphonů nebo tabletů s operačním systémem Android nebo iOS. Smartphony nebo tablety mohou fungovat také jako bezdrátové dálkové ovládání D7100. Tato zrcadlovka je ale také kompatibilní s univerzální komunikační jednotkou UT-1 nebo bezdrátovým dálkovým ovládáním WR-R10.

Nikon D7100

Podrobná technická data Nikonu D7100
Doporučená prodejní cena Nikonu D7100

pouze tělo: 27 990 Kč
set s obj. AF-S Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G VR DX: 32 990 Kč

Konstrukce a ovládání

Přestože starší Nikon D7000 a nový D7100 vypadají na první pohled vizuálně skoro stejně, není tomu tak ve více ohledech, než by se mohlo zdát. Těla jsou sice podobně designovaná, nicméně liší se o pár milimetrů v rozměrech, o pár gramů v hmotnosti a o pár „čudlíků“ na těle. Naštěstí alespoň ten akumulátor či dva sloty pro SD karty jsou stejné. Ale vážně – ani stativový závit není u obou fotoaparátů na stejném místě…

Nikon D7100

Co však oba dva přístroje spojuje, je koncepce hořčíkové kostry těla a utěsnění proti vlhkosti a prachu. Kostra kombinuje horní a zadní díl z hořčíkové slitiny s přední a spodní částí plastovou. Hořčíkovou kostru má ostatně také volitelný vertikální bateriový grip MB-D15.

Nikon D7100

Zůstaneme-li ještě chvíli u přídavného gripu, pak je třeba jen zopakovat víceméně samozřejmou věc, že jej lze používat buďto lithium-iontovou baterií EN-EL15, čili druhým standardním akumulátorem D7100, nebo šesticí „tužkovek“ – AA baterií nebo nabíjecích akumulátorů.

Grip kromě spouště a její aretace obsahuje také obligátní dvojici rollerů, tlačítko AE-L/AF-L a joystick. Ten je – pro fotografování na výšku – skvělým pomocníkem k volbě ostřicích bodů.

Nikon D7100

Neutrhnout kolečko

Nemá příliš smysl v recenzi vysvětlovat význam nových tlačítek a dalších ovladačů – od toho se tisknou tlusté manuály (já vím, že je nikdo nečte). Ti, kteří na D7100 přecházejí z D7000, se mezi těmi pár novinkami neztratí, ostatní si budou muset ovládání osvojit tak jako tak. Jednu věc bych ale přece jen rád zdůraznil: Kruhový volič režimů vlevo na horní stěně má nově podle vzoru Nikonu D600 aretaci. Uprostřed je jednoduše čudlíček, který musíte zmáčknout, pokud chcete kolečkem pootočit. To je jediná věc, na kterou jsem si za celou dobu testování nezvykl – ani na D7100, ani na D600… Čímž ovšem netvrdím, že nejde o praktické řešení, naopak, je to skvělá „blbůstka“. Jenže když jste v podstatě celý život zvyklí vzít za kolečko a otočit s ním, najednou se zarazíte, když to nejde.

Nikon D7100

Dobře, pojďme se přesunout k důležitějším věcem, a to k hledáčku a displeji. Tak, jako má Nikon D7100 vynikající autofokusový systém – viz kapitolu Funkce a vlastnosti – má i hledáček se skvělými parametry. Předně zobrazuje horizontálně i vertikálně 100 % obrazového pole. Zvětšení se udává 0,94×, ale jak my víme, u DX zrcadlovek je třeba jej přepočítat crop faktorem, takže se dostáváme i tak na krásnou hodnotu 0,63×.

Nikon D7100
Modul hledáčku D7100

Matnice D7100 je – jak je u Nikonu dobrým zvykem – vybavena transparentním displejem zobrazujícím ostřicí body, mřížku a nově v levém horním rohu aktivovaný režim EFFECTS, v pravém horním rohu pak mód Crop 1,3×. A vodováhu – jak horizontální, tak i vertikální.

Nikon D7100

Změnu oproti D7000 naleznete ve spodním stavovém řádku v hledáčku, kde již písmena, číslice a symboly nejsou žluté, ale bílé na černém pozadí.

Přejdeme-li volně k zadnímu třípalcovému displeji, pak ten je oproti D7000 o fous větší a má také vyšší rozlišení. Jmenovitě se zvětšila úhlopříčka z tří palců na 3,2″ a rozlišení z 920 tisíc bodů na 1 229 tisíc obrazových bodů.

Nikon D7100

Nenechte se ale mýlit, plošné rozlišení je stejné: 640 × 480 px. To jen displej nového Nikonu D7100 má o jednu vrstvu více než předchůdce. Toto „eLCéDéčko“ je totiž typu RGBW, kde W znamená White – bílá. Bílé body mají podle výrobce přispívat k většímu jasu displeje. Za sebe musím říci, že jsem natáčel video se sluncem v zádech a při nastavení maximálního jasu displeje byl obraz výborně čitelný. Čímž chci říci, že bílé body s velkou pravděpodobností svoji práci dělají dobře!

Mám ale bohužel také jednu horší zprávu – pro někoho bude naopak možná nepříjemné, že u modelu D7100 se již nepočítá s využitím transparentního plastového ochranného krytu na displej.

Nikon D7100
Dvojitý slot pro SD karty je skvělou vychytávkou, o tom není sporu
Nikon D7100
Konektorová výbava čítá obligátní USB a HDMI, k tomu dva 3,5mm „jacky“ pro externí mikrofon a sluchátka a ještě systémový konektor například pro GPS jednotku

Funkce a vlastnosti

Nikon D7100 je zrcadlovkou, která drží jeden nikoliv nevýznamný prim: Má v současnosti bez přehánění nejlepší autofokus u této značky. Modul AF Multi-CAM3500DX je téměř shodný s enginem, který má ve svých útrobách vlajková loď Nikon D4 nebo Nikony D800/800E, s tím rozdílem, že díky „cropu“ – ořezanému obrazovému poli – pokrývá větší plochu záběru.

Přebytek jedenapadesáti bodů autofokusu lze jako obvykle u DSLR Nikonu omezit na menší počet, zde jedenácti bodů – viz následující ukázka.

Nikon D7100

Patnáct senzorů uprostřed obrazového pole je křížových, středový zaostřovací bod má citlivost F8 – autofokus tak lze využívat například i s některými teleobjektivy s telekonvertorem.

Nikon D7100

Vzhledem k vysokému rozlišení snímače vymysleli v Nikonu u tohoto fotoaparátu novou funkci, kterou jsem si interně nazval „crop v cropu“. Tak, jako lze u FX zrcadlovek přepnout na režim DX, lze i zde udělat podobnou akci – z DX lze obraz „kropnout“ ještě 1,3×. Rozměry virtuálního snímače tak jsou 18 × 12 mm, rozlišení 4 800 × 3 200 obrazových bodů, tedy stále ještě luxusních 15,4 Mpx. V tom případě zaostřovací body pokrývají de facto celé obrazové pole, tedy do šířky stoprocentně…

Nikon D7100

Ohnisko se v tomto režimu už samozřejmě nepřepočítává koeficientem 1,5×, ale cca 2×. Z třístovky tak máte zhruba 600mm objektiv a tak podobně. Ptáte se, k čemu je to dobré, když si obraz můžete oříznout v počítači libovolně? Je to funkce pro autory, kteří například odesílají JPEGy rovnou z místa focení do redakce, aniž by měli čas na úpravy v počítači, čili typicky reportážní fotografy. Využijí ji ale také například ti tvůrci, kteří fotí pevnými skly a rádi komponují „na přesno“.

Malé virtuální prodloužení ohniska se občas hodí, a protože si tuhle funkci můžete pro rychlý přístup nadefinovat pod tlačítko Fn, o nic nepřijdete ani v čase. A ještě jeden důvod pro používání „cropu v cropu“ by zde mohl být: Sériové snímání v tomto případě činí oproti standardním šesti snímkům v plném rozlišení o jeden snímek rychlejších 7 sn./s.

Nikon D7100
AF čidla Nikonu D7100
Sběr času jedině ručně

Copak tu máme za další funkce? Tak třeba závěrka dělá poctivou nejkratší „osmitisícinu“, synchronizace s bleskem funguje na 1/250 s (resp. 1/320 s v režimu Auto FP a s vestavěným výklopným bleskem), nechybí stroboskop interního blesku a samozřejmě také CLS – Creative Lighting System – řízení až dvou skupin externích blesků pomocí vestavěného fleše.

Nikon D7100
Modul závěrky Nikonu D7100

V menu Nikonu D7100 najdete také vícenásobnou expozici nebo intervalové snímání, funkci časosběrného videa ale nehledejte – ta je pravděpodobně předurčena jen fullframovým DSLR (ne, že by mi to tedy chybělo – ruční práce je jistější a poskytuje mnohem více možností – viz naše články).

Něco je zde ale navíc, tedy alespoň se domnívám, že se bez toho „normální“ fotograf obejde. Je to pozice na kruhovém voliči s názvem EFFECTS. Ta obsahuje sedmero efektů typu Selektivní barva, Efekt miniatury, Noční vidění a podobné, které většinou nemají téměř žádné možnosti nastavení, a zkrátka vytvářejí tak trochu zbytečně „vylepšené“ fotografie.

Je to všechno?

Jediné, co tedy může některé zájemce o Nikon D7100 z pohledu funkčního vybavení mrzet, je absence vestavěného přijímače GPS a/nebo Wi-Fi. Obojí lze samozřejmě zajistit pomocí externích modulů, uznávám, že to však není elegantní řešení. Mně osobně bezdrátová konektivita Wi-Fi nechybí, fotografuji do RAWu a tato data jsou na běžnou „wifinu“ trošku objemná. Vestavěný GPS přijímač bych ale občas užil, byť plakat pro něj také nebudu. Dovedu si však představit, že fotografové-cestovatelé by za přítomnost GPS dali leccos.

Nikon D7100
GPS na D7100 zatím jen externě

Obrazová kvalita, demosnímky a celkové hodnocení

Slyšel jsem hlasy, které tvrdily, že D7100 poskytuje superostrý obraz, nečiní kompromisy, je nejlepší DX fotoaparátem všech dob a podobně… S tím posledním tedy souhlasím, byť mnozí jistě budou mít jiný názor, nicméně ohledně hodnocení ostrosti obrazu bych byl lehce opatrnější. Nemusíte mít ale obavy, zklamání ani tak nepřijde.

Jednak je těžké vyslovovat podobné superlativy, když nemáte srovnání. Ano, je zde D5200 nebo D3200, jenže ty mají jiný snímač – klasiku s antialiasingovým filtrem, kdežto D7100 má tento „rozmazávač“ obrazu vypreparovaný. Osobně jsem navíc oba dva fotoaparáty testoval s odlišnými objektivy než D7100, takže skutečně nemohu sloužit relevantním srovnáním.

Nikon D7100
Snímač a „přidružené komponenty“ Nikonu D7100

Přesto ale vyslovím svůj malý skromný názor: Ostrost D7100 je o příslovečný fous vyšší než D5200, byť pokud se na to nezaměříte, nemuseli byste rozdíl nalézt. Oproti tomu třeba takový Coolpix A je viditelně ostřejší, ale to je jiný snímač i jiná optika. Každopádně Nikon D7100 poskytuje snímky s výbornou ostrostí, na kterou si rozhodně stěžovat nemůžete.

Přestože nemá low-pass filtr, neprojevuje se u něj negativní efekt moaré. Čili to, co jsem konstatoval u Nikonu D800E, platí i zde, z moaré – ani přes větší hustotu pixelů na snímači – nemusíte mít obavy. Ostatně podívejte se na následující fotografii a 100% výřez z ní. Jde o motiv, který je pro moaré jako dělaný. A vidíte jej zde?

Nikon D7100
Zdrojová fotografie s vyznačeným výřezem
Nikon D7100
100% výřez

Obrazová kvalita ale není jen ostrost fotografií. Jako skvělou je třeba hodnotit dynamiku snímací soustavy – to je jedna z věcí, na které má velké rozlišení přímo blahodárný vliv. S tím souvisí i velmi přesný expoziční systém, kdy ve většině případů nemusíte ani podexponovávat, ani nastavovat korekci EV do plusu, jde to zkrátka „napřímo“.

Podobně výborně je na tom barevnost. Automatika vyvážení bílé funguje na jedničku i při mírně složitých světelných podmínkách, například při míchání dvou teplot světla. To je ale vlastnost, která je snad pro všechny moderní vyspělé Nikony společná.

O parametry, jako je expozice, vyvážení bílé, čili analýzu jasu a barevnosti snímané scény, ale také řízení záblesku nebo práci v Live View, se stará 2016pixelový RGB snímač. Ten také umožňuje například zaostřování s prioritou tváře a podporuje i 3D tracking.

Nikon D7100

Chybí nám už jen hodnocení šumu. Toho – jak jistě pravidelní čtenáři Nikonblogu ví – jsem se už dopustil v samostatném článku, porovnávajícím šum D7100 se starším kolegou D7000. Pokud jste jej tedy nečetli, najdete ho zde. Jen rychlý „výcuc“: Nikon D7100 vyniká velmi malou mírou šumu, bez ztráty detailů je možné využívat vysoké citlivosti jako ISO 3 200, někdy až ISO 6 400 i při vysokých nárocích na kvalitu – podotýkám i bez resamplování.

Video

Po trošku ošizené „Dé sedmitisícovce“ (přesněji spíše poplatné době svého vzniku) přináší Nikon D7100 plnohodnotné DSLR video se všemi současnými možnostmi. Maximální kvalita je 1 080p při 30, 25 nebo 24 snímcích za sekundu, zvolit lze i prokládaných 60i nebo 50i. Vyšší frame rate v progresivním videu najdete v rozlišení 720p (1 280 × 720 px) – 60p nebo 50p.

Fotoaparát má vestavěný stereofonní mikrofon, samozřejmostí je možnost připojení externího mikrofonu pomocí 3,5mm konektoru. Kromě automatiky lze řídit úroveň záznamu zvuku také manuálně ve 20 krocích. A aby toho nebylo málo, D7100 má také konektor pro „odposlech“, tedy připojení sluchátek.

Nikon D7100

Vestavěný stereofonní mikrofon má výbornou citlivost a také slušný odstup signálu od šumu. Tedy pokud to nepřeženete s nastavením úrovně – cca 15 až 17 z dvaceti musí úplně stačit. Při vyšší citlivosti se už šum projevuje výrazně slyšitelněji. Je třeba ale počítat s tím, že vestavěný mikrofon je víceméně všesměrový, zaznamenává zvuky v celém prostoru kolem fotoaparátu se zhruba stejnou citlivostí. Také je nutno se vyhýbat natáčení ve větru – to je ale problém všech aparátů s vestavěným mikrofonem bez výjimky. (Začíná se ale blýskat na lepší časy, už jsem viděl i „mrtvou kočku“ pro vestavěný mikrofon – na suchý zip.)

Kdo díky absenci low-pass filtru očekával řezavě ostré video, bude nejspíš docela zklamán. Patrně kvůli zamezení vzniku moaré (které zde opravdu téměř nenajdete), coby strašáka videosekvencí natáčených zrcadlovkami, tvůrci obraz docela viditelně rozostřili. Přesněji řečeno, u Full HD kvality, tedy 1 080p problém není – zde je video ostré podle mého soudu dostatečně. Horší je to u HD, čili 720p, kde je měkkost nepřehlédnutelná. Já jen tedy doufám, že třeba hned v první aktualizaci firmwaru bude tato nectnost odstraněna.

Celkové hodnocení

Mám-li vyřknout jen krátký verdikt, pak můj názor je ten, že Nikon D7100 představuje nejen nejvyšší model zrcadlovek řady DX, ale už skoro stojí v pomyslné mezeře mezi DX a FX. V mnoha parametrech je lepší než nejnižší FX zrcadlovka Nikon D600, obrazově fullframům šlape na paty, byť všech jejich výhod – nebo možná spíše vlastností, vyplývajících z většího snímače – samozřejmě nikdy nedosáhne.

Nevím ale, proč Nikon nepoužívá označení „poloprofesionální“, protože model D7100 by si jej zasloužil plným právem. Myslím, že jako druhý fotoaparát leckterého profíka plně uspokojí (nejednoho i jako první, to dá rozum…).

Galerie demosnímků Nikon D7100

Stáhněte si fotografie v plném rozlišení
1. část (90 MB)
2. část (93 MB)
3. část (83 MB)

Nikon D7100

Kapitoly článku

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Sdílej

41 komentáře

  1. Inu, pokrok za dva a půl roku je neoddiskutovatelný, ale upřímně řečeno se mi novinka nejeví jako bůh ví jaký zázrak v porovnání s předchůdcem. Jasně, máme větší rozlišení.. A? Jasně, máme lepší video.. A? Když porovnám fotky z D7000 a D7100, také žádný velký rozdíl nevidím… Dokonce ani šum není o tolik lepší. Navíc se prý objevují problémy s ostřícím modulem (tentokrát je to pro změnu frontfocus), tak já nevím. Opravdu někdo uvažuje o přechodu ze 7000 na 7100?

  2. @Milan Novák – ano, učnil jsem tak už před 14 dny a když se na to podívám s odstupem času, udělal bych to znovu. Je to prostě nový stroj se vším co k tomu patří. Osobně je mi sympatický tento přístup evoluce místo revoluce, i když vlastně i zde je evoluce-revoluce (absence low pass filtru, autofokus, atd…)

  3. Považuji D7100 za naprosto nesrovnatelně lepší foťák, než D7000. Když jsem si k D300 půjčil D7000 kvůli lepšímu snímači, zase jsem D7000 vrátil a klidně jsem dál fotil D300-kou a řekl jsem, že D7000 nenahrazuje D300: blbě se drží, malý rozsah expozičního bracketingu nedovoluje dělat HDR z RAWů, autofokus je zřetelně horší a méně spolehlivý a obrazový pokrok na reálných fotkách není takový, abych kvůli tomu D300 zavrhnul.
    Teď jsem si koupil D7100 a D300 jsem s klidným svědomím odložil a vůbec nic mě reálně na D7100 proti D300 nechybí.
    Takže D7000 pro mě není konkurence D300 ani náhodou a D7100 je pro mě lepší, než D300 úplně jasně. Z toho logicky vyplývá, že D7100 je oproti D7000 pokrok.
    Autofokus je hardwarově stejný jako má D300, ale funguje líp, protože má firmware z D4. Nevím, jestli má „prý“ frontfocus, mně funguje se 7 Nikkory skvěle, ještě líp, než D300, a to je co říci.
    Drží se výborně, expoziční bracketing je reálně ještě použitelnější pro HDR, 24 MPx bez low-pass filtru mně ukázalo, že mých 7 Nikkorů může být tak ostrých, že bych tomu předtím vůbec nevěřil. Nevěřil bych, že všech mých 7 Nikkrů ukreslí 24 MPx tak, že třeba 16-85-ka na vzdálenost 70 metrů zobrazí písmenka široká 1 pixel. No a ve stejnou dobu vyšla od Googlu kolekce Nik pluginů. Když se k D7100 přidá kreativní dooatření Nik Sharpenerem a na vysoké ISO odšum Nik DFine, tak je to dohromady s D7100 + Nik plugins úplně nový svět.
    Na ISO 100 máte 24 MPx krajinu, o kterou se mpžete říznout a když ISO 3200 lehce odšumím Nik DFine 2 a pak zmenším z 24 MPx na 8 MPx a doostřím, tak mám na ISO 3200 dokonale čistý a ostrý 8 MPx obrázek.
    Na ISO 100-400 dokonalý 24 MPx obraz, na ISO 400-1600 dokonalý 12 MPx obraz a na ISO 1600-6400 dokonalý 8 MPx obraz. Co si na DX formátu ještě víc přát?
    A malý buffer na RAWy? Koupil jsem si nejrychlejší 95 MB/s SanDIsk, přepnu na 12-bitový RAW bez JPEGu a on to stačí ukládat docela rychle, takže v praxi se mně nestane, že bych mačkal spoušť a ono nic. Jo, chce to sekat ty fotky trochu s rozmyslem, ale ono 24 MPx RAWy bez rozmyslu, to stejně není dobrý nápad kvůli objemu. :-)

  4. V čem byste, autore článku, řekl, že je D7100 lepší než D600? To je reálně myšlený dotaz, vážně mě to zajímá, neboť o koupi D600 přemýšlím. :)

  5. Nemám problém s odpovědí Lucie:) D7100 je lepší v autofokusu, v rychlosti závěrky a také třeba i v rychlosti sériového snímání. D600 je naopak fullframe a to je prostě top-class třída :)

  6. Veľmi pekne a prehľadne spracovaná recenzia najnovšej vlajkovej lode DX stajne od Nikon-u. Osobne vlastním D300s, a pred jeho kúpou som uvažoval o D 7000. Žiaľ nepresvedčila ma o tom, že je hodná mojich dlhých prstov na rukách a ak si raz človek z D200 zvykne na poriadny grip tak D 7000 mu do rúk moc nepôjde. Po prečítaní všetkého, čo D7100 so sebou prináša má táto nevýhoda z D7000 nebude trápiť lebo získam oveľa viac. Drobnosti ako kryt eLCédečka sa dajú hravo vyriešiť kúpou ochrannej fólie, ktorá je už určite na ebay dostupná. Skôr ma prekvapilo to, že absentuje GPS modul, čo by som už v dnešnej dobe čakal a tých pár 100€ by som bol ochotný za to aj zaplatiť pri cenne cca 1200€. Škoda :)
    Taktiež milo prekvapil Corp to Corp čo je veľmi milé a som rád, že zostali aj dva porty na SD-cka. Na túto fajnovosť som si zvykol už z D300s, čo určite nemá chybu. Čo ma ozaj zarazilo je mód Effects – je to k ničomu. Nemusia hneď z toho robiť nahryznutý apple.
    Teším sa na deň, keď si ho po 1x vyskúšam a spočinie v mojom batohu.

  7. Pár nedodělků by se přece jen našlo…..
    a to píšu nikoliv jako teoretik ale majitel 7100 už od začátku prodeje v ČR.

    Nonsens první: K čemu je možnost komunikace přes bezdrátový modul pokud musí být nacpaný ve stejném (jen jednom) konektoru jako kabel od GPS. Nepřijde vám to jako hrát na klavír pouze jednou rukou? Teoreticky to jde…. v praxi poněkud blbé řešení. Kde udělali soudruzi z Tokia chybu?

    Nonsens druhý: Konektor pro kabelovou spoušť a GPS v D300 byl umístěný vpředu v horní části vlevo od bajonetu objektivu. V místě kde ničemu nevadil.
    Proč u D7100 je nacpaný z boku kde a) reálně vadí daleko víc, b) nutí vás, pokud používáte L-plate namontovat ji s hooodně velkou mezerou od těla fotoaparátu. Čímž D7100 najednou vypadá velice profi protože se z ní stane neforemné monstrum.

    Nonsens třetí: Že si Nikon vylepšuje prodeje a tahá z vás další a další peníze i zpětnou nekompatibilitou battery gripů je holt fakt. Proč ale proboha nemůže zachovat alespoň vnější tvar spodku gripu a umístění závitu pro stativový šroub. Originální L-plate od RRS (která snad jako jediná dovolí výměnu baterek v gripu bez odšroubovávání té destičky) stojí v podstatě totéž co grip. Ta z D300/700 by se dala bez problémů použít – ovšem nemít MB-D15 jen maličko jiný tvar spodku takže na destičku nepasuje. Bavím se o originálním BG, ne čínské napodobenině.
    Pokud by se mne kdokoliv ze známých zeptal zda má BG MB-D15 i za tu šílenou cenu, co stojí, pořídit, moje odpověď je NE. S L-plate, GPS a dalšími improvizacemi D7100 nabobtná i tak a BG zásadní výhra není.
    A pokud jde o GPS, miniaturní bezkabelová bluetooth kostička od firmy Aokatec stála 49 USD, dorazila do týdne od objednání a zaplacení a v kombinaci s nejlevnějším data loggerem zapisuje data do exifu stejně jako originál od nikonu. A je tak malá že se na boku D7100, chráněná rámem L-plate, dá ještě akceptovat.

    Nechci aby to vypadalo že s D7100 nejsem spokojený. Alespoň s výkonem jsem – a maximálně. Moje D300 sla do zaslouženého důchodu coby záložní tělo. Obrazově je D7100 dál – ale ergonomii a doplňky měla D300 vyřešené určitě líp.

    Dobré světlo, ostrá skla a věrné barvy :-)

    Vltavín

  8. Nikon D7100 je opravdu velmi povedený, prakticky nemá konkurenci! Škoda, že Nikon nemá tak povedený full-frame, Canon je teď na tomto poli bohužel dál :-(

  9. Rád bych se Vás, pane Lindnere, třebaže jsem pozorně četl všechny Vaše dosavadní zde zveřejněné recenze zrcadlovek Nikon a neméně pozorně si prohlédl v dostupném plném rozlišení též uvedené ilustrační snímky (na základě čehož by se mohlo zdát zbytečným vznášet následující dotaz), zcela konkrétně zeptal na Váš subjektivní názor ohledně rozdílu ve specifickém šumu snímačů aparátů Nikon D5200 a D7100. Jde mi o to, že v závěru recenze prvně zmiňovaného přístroje uvádíte, že tento šumí málo, ale pořád, a hovoříte o jemném monochromatickém šumu i na nejnižší citlivosti. Podle všeho tímtéž snímačem z produkce Toshiby, pouze zbaveným low pass filtru, disponuje i právě recenzovaná sedmtisícstovka. Máte u ní tentýž pocit? Je totiž zajímavé, že v rámci laboratorních měření DxO Mark (aniž bych jim snad přikládal nějakou zásadní váhu pro vlastní fotografickou praxi) nižší model poráží zrovna v kategorii šumu vyšší – u D5200 je uváděno ISO 1284, zatímco u D7100 ISO 1256. Nejde jistě o propastný rozdíl a určitě bych na tom, jak říkám, nestavěl nějaké směrodatné závěry pro fotografování, jen mne zajímá, čím může být způsoben takový výsledek v neprospěch kvalitativně vyššího modelu. Děkuji.

  10. Honza: Tyhle laboratorní testy, kde se pracuje s absolutními hodnotami, musí být prováděny za naprosto stejných podmínek – což se podle mě v čase nedá zařídit (jedině, pokud by testovali oba modely zároveň). Záleží totiž třeba na teplotě v laboratoři a dalších faktorech. Navíc pevně věřím tomu, že kdyby vzali dva či více modelů stejné značky, naměřili by také rozdílné hodnoty – křemíkové čipy nemusí být úplně stejné, výroba je extrémně náročná. Jinak řečeno, tak malým rozdílem bych se nezabýval a bral to jako de facto shodný výsledek… :)

  11. Děkuji, nicméně má otázka nesměřovala primárně do laboratoří DxO Mark (ostatně jsem napsal, že výsledkům tamního měření nepřikládám zásadní důležitost pro fotografickou praxi, a uvedený výsledek jmenovaných přístrojů navíc skutečně nepředstavuje nikterak propastný rozdíl), nýbrž především k tomu, zda byste coby recenzent, který měl oba přístroje v rukou a podrobil je důkladnému testování výstupních obrazů, řekl, že se snímač od Toshiby chová v obou modelech stejně z hlediska jemného monochromatického šumu i na nejnižším stupni citlivosti, tedy ISO 100, abych měl možnost srovnání vlastních závěrů s pohledem jiného nezávislého oka. Zkuste zkrátka, je-li to možné, v tomto úzce daném ohledu porovnat chování jednoho a téhož (byť v jednom případě upraveného) snímače ve dvou rozdílně vybavených tělech ;-) .

  12. Aha, tak to jsem vás špatně pochopil:) Co se mě týče, tak já za prvé nevím, jestli je to stejný snímač, pouze s odstraněným AA filtrem. Jestli to tak vyznívá v recenzi, tak to bych měl opravit. Může to tedy být jiný snímač, ale to je jedno. Co se mě týče, nevidím mezi oběma aparáty žádný „okometricky“ zaznamenatelný rozdíl. D7100 by vzhledem k absenci AA filtru měla šumět ještě více, což se ale neděje, ostatně neděje se ani zřetelně vyšší ostrost snímků obecně, takže je to v souladu. Aniž bych to tedy natahoval: Já vidím oba foťáky z pohledu šumu zhruba stejně. Kdybych si měl právě podle šumu vybírat – a nějak extrémně na tom záleželo – musel bych udělat skutečný srovnávací test za stejných podmínek. Takhle naposledy opakuji, je to okem stejné…

  13. Kedy sa dockame videa HD 1080p a plnych 60 fps? Konkurencia to vie uz roky :-( Mne osobne to chyba a cakam na Nikon ktory to konecne dokaze.

  14. Mám D3, D600, D800 i D7100. Pravdou je, že za některé věci by člověk výrobce nakopal do….

    Šaptné zprávy
    Drátěná spoušť: různé zdířky, konektory, kabely
    GPS jednotka: různé kabely, různé zdířky
    Jiné rozmístění ovládacích prvků – jakoby se Nikon nemohl rozhodnout mezi kolečkem a tlačítkem pro expoziční režimy
    Pár těchto věcí lze připočíst vývoji. Je ovšem fakt, že alespoň některé BG by mohly být shodné.
    Bezdrátový přenos snímků – hezká hračička, ale např. bezdrátový přenos RAWů v ateliéru do notebooku je vzhledem k rychlosti naprosto nepoužitelný, i kdyby to šlo – k tomu je třeba si přikoupit za další tisíce software a provozovat stále přes kabel nebo si dokoupit externí bezdrátovou jednotku za velké peníze (a ke každému modelu jinou).
    U volitelného softwaru Capture NX2 (který stojí stále hříšné peníze), se prakticky zastavil vývoj – v posledních letech se pouze opravují chyby a přidávají další fotoaparáty – při zpracování většího množství fotek stále mrzne, tj. přestane zobrazovat upravené náhledy, zůstává běžet po pádu jako proces, který je třeba ukončit ve správci programů atd.

    Dobré zprávy
    Jsou to všechno výborné fotoaparáty, každý na něco. Již mám za sebou zcela jistě přes milion snímků a tak si troufnu ohodnotit D7100 jako výborný fotoaparát – zvláště hodnotím rychlost a spolehlivost ostření, výborné barevné podání i na auto WB, možnost nastavení na tlačítko OK 100% zvětšení pro kontrolu obrazu, výborný displej. A bavit se o míře digitálního šumu u různých poloprofi a profi zrcadlovek začíná být poněkud nadbytečné, protože daleko více záleží na teplotě snímače a správné expozici. Fotografoval jsem venku s D7100 parkurové závody (tj. skoky koní přes překážky) a z důvodů nutných krátkých časů jsem musel použít ISO 400,500,600. Mohu každého ubezpečit, že ani na velkých zvětšeninách není nic znát. Možná se lze bavit o rozdílech mezi fotoaparáty od 3200 ISO výše – kdo fotí v těchto citlivostech často, tak má D3s nebo D4.

    Video:
    VENI, VIDI a odchod. Pro alespoň poloprofi práci je třeba přikoupit vybavení za cenu, která o hodně převyšuje cenu vlastního fotoaparátu a ještě navíc se z toho stává dost monstrum, vhodné spíše pro ateliérovou práci. Video ve fotoaparátu je zatím funkce pro 2 skupiny lidí: naprosté amatéry (neberte ve zlém) a pár profesionálů (z nichž část dostala zaplaceno za to, že film se s konkrétní zrcadlovkou natočí). Každá poloprofi kamera má totiž daleko více funkcí, ovládacích prvků, lepší automatické ostření, o ergonomii ovládání nemluvě.

    Hlavní problém videa – archivace, archivace, archivace…… a archivace
    Za slavných dob VHS kazet člověk video natočil, přehrál na VHS kazetu a neměl problém. Přehrávač VHS měla i babička a tak stačilo vzít do tašky kazetu a video jste mohli přehrát takřka všem, protože VHS video bylo v každé domácnosti, jednoduše se ovládalo a přehrála jej každá televize. Dnes se tyto záznamy převádí na DVD, protože místo přehrávačů VHS jsou domácnostech přehrávače DVD.

    Zatímco u VHS byla kvalita z dnešního pohledu bídná, DVD byl krok vpřed – ale už nikoliv ve způsobu, jak dostat záznam z kamery na DVD – k tomu je ve většině případů nutný počítač nebo DVD rekordér, který po nahrání záznamu na vnitřní HDD s velmi složitou možností střihu, umožní vytvořit DVD. A to již není zcela triviální činnost, jako bylo nahrání kazety z kamery přes kabel na VHS.

    A nastupuje HD (full HD video) a většina normálních uživatelů je v háji. Mají sice natočené video ve špičkové kvalitě, ale co s ním dál? Pomineme-li možnost střihu (potřebujete docela výkonný počítač), kde tento film uchovat?
    – převést v plné kvalitě na bluray – ale kolik normálních lidí to umí a kolik jich má přehrávač BR?
    – nechat někde na externích discích
    – převést se snížením kvality na normální DVD

    Zkrátka – kvalitu zde máme, ale pokud si s sebou nevezmete na prezentaci vlastní notebook, nemáte zaručeno, že film vůbec někomu ukážete. V tomto směru je zde ohromná díra na trhu, která bude muset časem vyústit v nějakou formu paměťových modulů založených na jiném než magnetickém záznamu, které půjdou zastrčit do univerzálního konektoru televizoru a začnou se z hlediska obsluhy chovat stejně, jako kdysi kazety VHS. Nebo si udělá každá rodina univerzální HD archiv na youtube?

    Ale to jsem od D7100 trochu odbočil – D7100 považuji za vynikající fotoaparát a ať již bude nebo nebude považován za nástupce D300, jeho funkce a obraz D300 vysoce převyšují (D300 mám též, vím, o čem mluvím). Mezi D300 a D7100 není žádný malý rozdíl – je to rozdíl jedné třídy, chcete-li – generace. A těch pár „kurvítek“, která tam výrobce ponechal, aby měl co dát do dalšího modelu, musíme pochopit, smířit se s nimi a následně odpustit. Ale již dnes jsou fotoaparáty již na takové úrovni, že vyvinout další model, který bude výrazně lepší než ten přechozí, musí být VELKÝ problém.

  15. Jsem rád, že Makofoto a i další napsali a nazačili co si myslím i já. Ovšem v jednom nesouhlasím. Jak píše Makofoto, že vyvynout nový model bude problém. NEBUDE! A také nesouhlasím s tím, že D300s je plně nahrazen D 7100! Ano možná v kvalitě výstupu. Ale kde je proboha ta geniální ergonomie která vycházela u filmu z F100 a následně F80, dále D1, D70s, D200 a D300 (s)?! Vše mělo stejný základ a velikost. Měl jsem minulý týden v ruce v Brně v Megapixelu v ruce D600 amusím říct, měl sem nutkání hned jak sem ho vzal do ruky s ním švihnout hodně daleko. Proboha kdo vymyslel tak pitomý grip? Malé tělo, to se bez batterypacku nedá držet v ruce. Mezi gripem a objektivem málo místa a ostrá hrana gripu. Děs!!! A to je teď tak u všech nových zrcadlovek. Chtěl jsem si vyzkoušet AF-C šáhnu po páčce a ono nic! Koho napadlo dát přepínání do menu a nechat jen Auto a manual? A ten otočný volič? Ne děkuji!
    Jak někdo může říct, že je to nástupce D300s? Nechápu. To byl poloprofesionální fotoaparát. Tohle je pro mou babičku. Jak D7100, tak D600.
    Takže Makofoto,nemyslím si, že bude problém udělat nový fotoaparát. Stačí vzít D300s a dát do něj střeva z D7100 a věřte mi, že by to byla na dlouho legenda. Ale bohužel po těch Nikon netouží. Ten chce aby si fotoaparát koupil každý. Brácha, mamka,babička….. hlavně že to ponese.

  16. Já s krátkou recenzí od makofoto souhlasím téměř na 100%. To video používat budu ze stativu pro náladovky v krajině a pro tenhle účel – „oživlé krajinářské fotografie“ stačí bohatě.
    Na vyzkoušení jsem si D7100 natočil tohle: https://www.tomx.eu/Testy/Potok01.mp4 a tak nějak cítím, že promíchat to s krajinářskými fotografiemi to trochu oživí a tím to asi tak stačí. Možná i nějaké ty rodinné záběry z dovolené s předostřením, prostě čistě amatérská hračka navíc k zrcadlovce, jak píše makofoto. Navíc to ostření AF-F se model od modelu trochu zlepšuje a už třeba takové J1-ka je v tom jen lepší a ne propastně lepší, jako tomu je ve srovnání se staršími modely, které v režimu ostření kontrastem vyváděly neuvěřitelné věci (D300).

    Co se týče ergonomie, tak grip D7000 je pro mě nepoužitelný, grip D7100 je pohoda srovnatelná s D300. Tak nějak už nevím, v čem mě moje 5 let používaná D300 chybí na D7100. AF-ON jsem nikdy nepoužíval, ML-L3 je pohodlnější, než zapojovat desetikolík, no a hlavně má D7100 jednu naprosto úžasnou ergonomickou vychytávku, kterou D300 a vyšší modely obecně nemají.
    V prioritě clony mohu ISO měnit přímo druhým rolerem a stále ho vidím na stavovém displeji. Tohle pro mě přebije všechny relativní výhody D300. Bohužel to měla už D90-ka a D300-ka ne. Já jsem konzervativní člověk, ale občas se nová ergonomie povede natolik, že trvat na staré ergonomii není to pravé ořechové.

  17. Jako majitele D4 me u D7100 (zalozni telo) vadi hlavne ten malinky buffer. 6 fps je uplne nanic pri foceni do RAW, protoze vyprazdneni bufferu je vecnost. U D4 se takovou hloupost jako buffer vubec nestaram ale tady me vytrvale dohani k zoufalstvi. Jinak super fotak, ale pri dnesni cene RAM je to hruza. Ale to by se pak treba neprodavala ta D4… Podobne omezeni ma i D800 atd.

  18. Pozorně jsem si přečetl všechny komentáře a nestačím se divit nad různorodostí nářků a pochval k něčemu novému a k tomu staršímu, už záložnímu.
    S uvedením novinky se vždycky rozjede kolotoč se zaručenýma plusama a i mínusama, což je sice normální, ale asi si nikdo neuvědomuje, že proto novinka vznikla! Pro ty rozdíly k lepšímu a bohužel i k horšímu, „Že tam zase něco chybí nebo je něco někde jinde nebo doplněk nepasuje z předešlého(ých) modelu(ů)“.
    Je to k vzteku, vím své, ale s tím se holt musí počítat, i s faktem, že buď jsou tam „studovaný hlavy“ stejně blbý (jako většina této sorty tady v česku) a mají vývoj foťáků jako skládačku za domácí úkol v blázinci a nebo je tohle vše zastírací manévr a kryjí si zadní vrátka pro zaměstnaneckou budoucnost. Já se přikláním k oběma verzím, protože ing. hňup se najde všude, stejně jako umělá zaměstnanost (ta byla, je a bude, systémem to není, ale kamarádičkováním a příbuznými). O tom je byznys, jeden tvoří (i bezhlavě), druhý to cáluje, někdy taky bezhlavě !
    Přijde čas, kdy i D7100 padne, stejně jako dnes (a troufnu si tvrdit, že už nástupem D7000 se rozjel vlak do hlubin) tolik vychvalovaný D300/s, potom možná budou neduhy D7100 odstraněny nástupcem, ale budu realista, blbost lidí je neomezená, což se o technologiích říci nedá.

    PS 1: z vašich komentářů mám pocit, že mnou před rokem a s nadšením zakoupená D7000 je vlastně krám a mám s ní švihnout, v lepším případě nechodit na veřejnost ! Přestože vím o jejích pajšlových a povrchových nedostatcích (je jasné, se.ou !), neučiním tak a žiju dál skromně, jako vždy, s kompromisy, o tom je život.

    PS 2: zkuste si někdy zrcadlovky Nikon ze samého dna: D40, D60,…tam pochopíte, co je pojem „něco oje.at“, tam se na šetření vyřádili !! Potom nebudete přelítávat z těla na tělo, ale skákat z třídy níž na třídu výš. Otázkou je, které to vlastně dneska jsou. Myslím, že D7100 nahrazuje vrstvu D300/s a D5200 zase vrstvu D90…

    PS 3: ad ing. hňup, na vojně jenom dva byli normální, z pětačtyřiceti (!!) a teď situace jiná není, „Cvachů“ z okolí znám dost (i v rodině, bohužel) a co jich je napříč „Nejsme jako oni“!! Někdo namítne, že to sem nepatří, omyl, zásluhou nich nadáváme a píšeme, viz vaše příspěvky.

    PS 4: co bylo stejného obkecávání nástupem D7000

    Dobré světlo

  19. Je skutečně jen velice málo věcí, které na současných přístrojích fotografa omezují:
    – rychlost ostření – ta je skutečně limitující pouze pro sportovní fotografy
    – rozlišení – již dnes je na téměř nesmyslných úrovních a většina fotografů jej vůbec nevyužije
    – velikost bufferu – využijí jen vyznavači sériového fotografování do rawu – dohadem tak 1% majitelů zrcadlovek
    – bateriový grip – kdo jej skutečně potřebuje, tak si jej koupí i na nový model. Dnes by stačilo pro řadu uživatelů i „placebo“ – jenom grip bez čehokoli dalšího, aby se fotoaparát lépe držel, když máte větší ruče
    – nejkratší čas závěrky – někdo si naříká, že některé modely mají max 1/4000s – ale těch, kteří využijí 1/8000 je skutečně naprosté minimum
    – nejkratší syncro-čas blesku (bez high speed synchro) – jestli je to 1/250 nebo 1/320 s je v praxi opravdu zanedbatelné. Jediné, co je skutečně omezující při práci s externím bleskem je NEmožnost použít high speed synchro – to je pro většinu svatebních fotografů nutnost pro přisvětlení bleskem venku.
    – bezdrátový přesno snímků – to, co je u dnešních fotoaparátů pouze za mírný příplatek, je hračka, naprosto nevhodná pro vážnější práci a přenos větších dat.
    – video – bez dokoupení příslušenství za tisíce (desetitisíce) pro vážnou práci u zrcadlovek nepoužitelné

    To je jen pár věcí, co mne v rychosti napadly. Myslím, že kvalitních zrcadlovek je dnes na trhu již dostatek, aby mohl každý pořídit technicky kvalitní fotografie. Horší je to již s vědomostmi některých jejich majitelů, jak tento nástroj používat. Za svůj dosavadní život jsem fotil s Praktikami, Zenity, Exaktou, Pentaxem, Flexaretou a já nevím čím vším ještě – a kupodivu vznikaly dobré reportážní i krajinářské fotografie. Jistě, řada z nich nedosahuje technické kvality těch současných, ale obsahově jsou v pořádku i dnes. Technický vývoj dnes daleko předstihuje obsahovou kvalitu fotografií. Snímků sice vznikne tisíckrát více než před 20, 30 lety, ale podíl kvalitního obsahu k celkovému počtu pořízených nestoupá, spíše naopak. Kvantita výrazně vyhrává nad formou obsahového sdělení.

  20. ad makofoto:

    STOPROCENTNÍ SOUHLAS! Trefil jste opravdu hřebík na hlavičku. Asi 99% všech diskusí na různých fotowebech se odehrává v rovině techniky přístrojové – nikoli techniky činnosti – tedy fotografování. A tak se třeba vášnivě diskutuje o množství a rozmístění ostřicích bodů a jejich funkčnosti, přitom ne tak dávno – jsme měli ostřící bod jenom jeden nebo jsme přímo ostřili na matnici – a ŠLO TO. Diskuzí na téma kompzice, kreativní využití hloubky ostrosti, perspektivy atd. atd. je minimum nebo žádné, zatímco o technických věcech jsme ochotni se porvat do krve. V kvalitě výsledných fotografií to není vidět.
    Všem dobré světlo a radost z fotografování nikoli jenom z lesklých hraček.

  21. Dobrý den,
    hodně jsem uvažoval o přechodu na tento přístroj z důvodu špičkového AF, ale po shlédnutí fotografií v plném rozlišení zůstanu u Sony A77, co se týče kvality výstupu, na A77 tento foťák nemá.

  22. Já bych byl s podobnými tvrzeními opatrný. Zrovna A77 je v testech vytýkán poměrně velký šum na vyšších citlivostech. Pokud není provedeno porovnání za naprosto stejných podmínek na stejném záběru, je takové tvrzení dost odvážné:)

  23. Je mi jasné, že dnes všichni fotí na ISO 1600 a výše. V tomto ohledu je Nikon D7100 opravdu podstatně lepší.

  24. Mám dotaz jestli opravdu má v sobě D7100 funkci časosběrné snímání, případně kde bych to našel?

  25. Kúpil som si D7100-ku pred týždňom a vymenil svoju dobrú D300s-ku a ticho dúfam, že D7100-ka nie je nástupcom D300s-ky. Nemôžem povedať na D7100-ku jedno zlé slovo. AF, obrazový výstup a celkové ovládanie je veľmi dobré, ale ak držíte takmer štyri roky v ruke D300s-ku, tak z D7100-ky budete sklamaní. Veľkosť, spracovanie, povrchová úprava, dvierka na pamäťové karty, volič AF režimov – nič moc, ale pri zohľadnení ceny, musím skonštatovať: JE TO PARÁDNA MAŠINKA!!!
    Napriek tomu však dúfam, že ju čoskoro vymením za niečo, o čom sa bude dať povedať, že je dôstojný nástupca D300/D300s-ky.
    Dôvodom výmeny bola možnosť získania D7100-ky za veľmi dobrú cenu a obrazový výstup na vyšších ISO. Z dnešného pohľadu je degradácia kresby na vysokých ISO jediná slabá stránka D300/300s-ky. Keby v nej vymenili snímač – 18 Mpx, zväčšili buffer a všetko ostatné nechali pri starom a nazvali to D400, tak by som sa tešil a utekal do obchodu si „novú“ D400-ku kúpiť :-).

  26. Martin & Lindner Petr : Nevím jak D7100, ale D5100 má možnost časoběrného snímání. V menu lze nastavit počet snímků a frekvence. Samozřejme video je pak nutné vytvořit v počítači, ale u D5100 není potřeba časová spoušť, tak bych se divil, kdyby o tuto funkci byla o kus vyšší D7100 ošizena.

  27. Vašek: Ani D7100 ani D5100 nemají funkci Časosběrné snímání v té podobě, v jaké ji má D610 a vyšší modely, čili že fotoaparát rovnou vygeneruje časosběrné video. Ano, mají funkci Intervalové snímání tak, jak píšete. Není to slovíčkaření, jsou to fakta :) Zmíněná D610 (a D800 a D4…) má jak funkci Intervalové snímání, tak i funkci Časosběrné snímání.

  28. D7000 by nebyl špatný přístroj, kdyby u něho nepodělali AF!! Výstup měl velmi kvalitní, jediné co D7000 sráželo k zemi, byl jeho náladový AF. Momentálně mám D7100, D7000 už jako záložní tělo. Jinak kvalita fotek z D7000 je opravdu na vynikající úrovni. Tvar těla mi do ruky moc nesedl, u D7100 to není o moc lepší, divně tvarovaný grip. AF u D7100 je naprosto spolehlivý, všechny objektivy NIKON, SIGMA i TOKINA mi chodí bez korekce. U D7000 to bylo nekonečné dolaďování AF. Za slunečného počasí na f5,6 – 8 AF chodil docela dobře. Barevné podání a ostrost na super úrovni. U D7100 mi ostrost nepřijde nijak lepší a barevné podání také ne. Jediný viditelný rozdíl je ve spolehlivosti AF!!

  29. Lze na Nikonu D7100 nastavit redukci šumu u natáčení videa? Zkoušel jsem nastavotat redukci šumu, ale zdá se, že na video to nemá vliv, jen na fotky…. :-(

  30. Dlouho fotím s Nikony, momentálně D7000, nyní chci udělat změnu a nesleduji zase tolik novinky. Chci se zeptat, zda má nějaká zrcadlovka funkci snímání panoramatických obrázků, tak jak to umí některé mnohem levnější foťáky?

    Pavel

  31. Zdravím,chtěl jsem zeptat mám 3 měsíce koupený Nikon D 7100 jsem sním velice spokojený,ale fotím taky dost koncerty a né vždy se povedou všechny fotky a když potřebuji něco zachránit v PC tmavší fotku trochu nepatranězesvětlit tak se na tmavých místech vylezou na fotce vodorovné proužky které se hodně špatně odstraňují :( tak nevím jestli to není následkem odstranění antialiasingového filtru :( předtím jsem měl Nikon D 90 a takový problém jsem nikdy neměl,při zesvětlení se zvýšil prochu šum,ale tem šel v pohodě odstranit :( Nemáte stím někdo nějakou zkušenost?

  32. Je to tzv . „banding“, google ti najde více. S antialiasing filtrem to nesouvisí. U mé D7100 se to projevovalo, jen pokud jsem „vytáhl“ expozici (stíny) při editaci o více než 2-3 EV.

  33. Dík kouknu na to :) zkoumal jsem víc a stačí při tmavší scéně stačí zapnout Active D-Lighting na nízký režim a při focení JPG to už vyleze :( v RAW je to lepší :(

  34. Myslím,že technika rozhoduje pouze částečně.Fotografie je především mimořádný cit pro nápad,kompozici a kreativitu.A to nikdy nikomu žádný foťák nevykouzlí……..je to stále jenom „pomůcka“

  35. Dobrý deň, môžete mi iba v skratke vymenovať najpodstatnejšie rozdiely medzi d5100 a d7100? Ďakujem…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *