Nevím, zdali to byl záměr či náhoda, nicméně New Yorku se v pražské Leica Gallery v poslední době nebývale daří. Rakušana Andrease Bitesnicha se souborem Deeper Shades, věnovaným této megapoli, vystřídal vynikající český fotograf Jan Lukas, jehož Newyorský deník 1966–1990 pro Leica Gallery Prague připravil kurátor Jan Mlčoch ve spolupráci s dcerou Jana Lukase Helenou Lucas-Martemucci.
Jan Mlčoch svoji předmluvu k výstavě uvozuje takto:
„Když se roku 1966 český fotograf Jan Lukas (1915 České Budějovice – 2006 New York) přestěhoval i s rodinou z Evropy do Ameriky, bylo mu více než padesát let.
Ulice a obyvatelé New Yorku se mu staly na desetiletí nevyčerpatelným cílem a objektem fotografických putování. Výsledné snímky později zařadil do několika knih a výstavních souborů (The Islanders, New York 1987, Amerika nach Kafka, Praha 1993, výstava Pompeje/Manhattan, Praha 2002). Vždy ale upřesňoval, že vlastně neemigroval do Ameriky, do New Yorku, ale na ostrov Manhattan.“
Ulice na výšku
Newyorský deník Jana Lukase v LGP má dvě polohy. Nejprve vás přivítají rozměrné barevné streetfotografie New Yorku. Samozřejmě nemůžete očekávat pohlednicové záběry mrakodrapů a spěchajících byznysmenů. Lukas ukazuje tvář „přízemních pater“ východního Harlemu, Brooklynu a samozřejmě Manhattanu. Nečiní to ale prvoplánově s důrazem na efekt – černoši a hispánci se na jeho snímcích usmívají, jakoby nám po čtyřiceti letech chtěli připomenout známé klišé „zlatá léta sedmdesátá“. Lukas každopádně svými fotografiemi nešokuje, neprovokuje, „pouze“ vlídným pohledem dokumentuje. Z jeho snímků navíc nelze přehlédnout vynikající výtvarný cit, často také využívá kompozici na výšku, což u dokumentaristů není úplně běžné.
Konečně mrakodrapy!
Nevím, zdali to kurátor Jan Mlčoch udělal jako malý vtípek, já to tak beru a s povděkem kvituji. Onen vtipný předěl mezi druhou polohou Newyorského deníku Jana Lukase v LGP totiž představuje klasické panorama „paneláků“ Manhattanu, které je navíc ještě kompozičně odfláknuté, horizont je nakřivo, prostě nepřehlédnutelná žánrová hranice.
Ve druhé části výstavy se totiž dostanete ke skutečné deníkové fotografii Jana Lukase. Převážně černobílé snímky menšího formátu (až na tři barevné zvětšeniny, tvořící opět vynikající plynulý přechod z jedné části expozice do druhé) dokumentují Lukasova setkání s českou i světovou kulturní a intelektuální elitou v New Yorku. Po zjištění, že to převážně byli fotografovi přátelé, se na mysl vkrádají myšlenky o naplněném životě tohoto autora…
Poznáte zde tedy prezidenta Václava Havla, a to jak ve své funkci, tak i jako třicetiletého dramatika, mezi přátele autora patřil také Ferdinand Peroutka, Jiří Voskovec, Jiří Kolář a mnoho dalších vynikajících osobností.
Výborně
Newyorský deník Jana Lukase v pražské Leica Gallery je výborná výstava. Jan Lukas byl výborný fotograf, jehož dílo je jednoduše nadčasové. Výbornou práci odvedl kurátor Jan Mlčoch, takže teď už je jen na vás, abyste stihli navštívit LGP do konce výstavy.
P. S. V kavárně LGP mají také výbornou Frankovku od Balouna z Velkých Pavlovic.
Galerie fotografií Jana Lukase
Kde
Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1
Otevřeno:
Pondělí–pátek: 11–21 hodin
Sobota–neděle–státní svátky: 14–21 hodin
Kdy
Do 17. června 2012